Cuevas de Vinromá, wandeling langs de watermolens

Photo ofCuevas de Vinromá, wandeling langs de watermolens Photo ofCuevas de Vinromá, wandeling langs de watermolens Photo ofCuevas de Vinromá, wandeling langs de watermolens

October 18, 2020
October 2020

near Cuevas de Vinromá, Valencia (España)

Cuevas de Vinromá is de startplaats voor vandaag. Door de droge rivierbedding lopen we langs diverse ruïnes van oude watermolens. Deze wandeling is daarom ook alleen te doen als er geen regen is gevallen en de rivier droog staat.

Als je een computer/laptop gebruikt kun je de foto's in een hogere resolutie bekijken.
Klik op de pijltjes rechtsboven en ze worden vergroot en in een betere resolutie vertoont.

Eerst rijden we met de auto vanaf de camping in Alcala de Xivert over een schilderachtige bergweg naar het dorp Coves de Vinroma en parkeren bij de prachtige fontein "Font de Company". Een langwerpige watergoot met een muur geheel beplakt met gebroken gekleurde stukjes tegelwerk die weer nieuwe afbeeldingen voorstellen.

Vanaf deze parkeerplek lopen we eerst de klif op naast de rivier om naar de grot te gaan.
Hier hebben we al een mooi uitzicht op de rivier en het dorp.

We steken de nu droge rivier over en wandelen het eerste stuk over een pad langs de rivier maar de route gaat al snel verder door de bedding naar een eerste overblijfsel van een watermolen. Van iets hoger stroomop bouwde men een watergoot waardoor men het water liet stromen tot boven de molen. Via een gat viel het dan naar beneden en dreef daarbij een rad aan. Het water stroomt daarna weer de rivier in.
Langs de rivier zijn op deze manier diverse molens te gebruiken.

Door een prachtig landschap lopen we de rivier af en bekijken de diverse oude gebouwen en watergoten.
Na 6,5 kilometer komen we op het eind van de rivier-wandeling en gaan we de berg op.
Via een grote boomgaard met Johannesbroodbomen lopen we steeds hoger en pauzeren even bij een oude boerderij, verlaten maar met achterlating van diverse huishoudelijke spulletjes. Altijd leuk om te zien.

We vervolgen het pad door de boomgaarden en passeren diverse oude gebouwtjes voor gereedschapsopslag of als ezelsstalletje.

Helemaal boven op de Coll de Entrevinas op 309 meter gaan we rechtsaf de rustige asfaltweg naar beneden volgen terug naar het dorp.

Na nog een ruïne bekeken te hebben maar nu in een amandelboomgaard komen we steeds dichter bij het dorp.
Nog een paar haarspeldbochten en we staan weer bij de fontein met de prenten van gebroken tegeltjes.

We zijn een lange tijd onderweg geweest. Veel tijd besteed aan het fotograferen van de route en de gemiddelde loopsnelheid is ook laag doordat het lopen door/over de rivierbedding geen sinecure is. De route zou ook als middelmatig aangemerkt kunnen worden als je iets onvaster ter been bent.

Photo ofStart en parkeerplaats in Cuevas de Vinroma Photo ofStart en parkeerplaats in Cuevas de Vinroma Photo ofStart en parkeerplaats in Cuevas de Vinroma

Start en parkeerplaats in Cuevas de Vinroma

Rechtsaf naar de klif met grot

PictographCave Altitude 842 ft

Cueva del Miracle

Photo ofBegin van het pad langs en door de rivier 'Riu de les Coves' Photo ofBegin van het pad langs en door de rivier 'Riu de les Coves' Photo ofBegin van het pad langs en door de rivier 'Riu de les Coves'

Begin van het pad langs en door de rivier 'Riu de les Coves'

Eerste stuk door de droge bedding

Moli del Hom

Rivier oversteken en rechtsaf verder

Moli de la Troneta

'Boerderijtje' bij de molen

PictographWaterfall Altitude 690 ft

Watervalletje

Moli de Conill

Rivierbedding volgen

Moli d'en Miguel Traver

Hoge watergoot langs de bedding

Photo ofRechtsaf rivierbedding verlaten en omhoog Photo ofRechtsaf rivierbedding verlaten en omhoog Photo ofRechtsaf rivierbedding verlaten en omhoog

Rechtsaf rivierbedding verlaten en omhoog

Photo ofRechterpaadje nemen door de Johannesbrood-boomgaard Photo ofRechterpaadje nemen door de Johannesbrood-boomgaard Photo ofRechterpaadje nemen door de Johannesbrood-boomgaard

Rechterpaadje nemen door de Johannesbrood-boomgaard

Oude boerderij op de boomgaard

Picknick naast het boerderijtje

Oud stalletje langs het pad

Oude ruïne

Photo ofNog een oud gebouwtje en verder naar de top Photo ofNog een oud gebouwtje en verder naar de top Photo ofNog een oud gebouwtje en verder naar de top

Nog een oud gebouwtje en verder naar de top

Rechtsaf op de 'Coll de Entrevinas' op 309 meter

Vol gegroeide ruïne

Photo ofAsfaltweggetje afdalen naar Cuevas de Vinroma Photo ofAsfaltweggetje afdalen naar Cuevas de Vinroma Photo ofAsfaltweggetje afdalen naar Cuevas de Vinroma

Asfaltweggetje afdalen naar Cuevas de Vinroma

Laatste meters naar het dorp

• ## wert ## Mar 21, 2021

No la recomiendo. Dificulta difícil. Sin sendero y sin señalar

Wicky en Erick Mar 21, 2021

Hola novato en Wikiloc, para recorrer las rutas usas el teléfono como GPS, entonces no puedes perderte y puedes hacer esta hermosa caminata muy bien. Saludos, Erick.

• Photo of francis bidaud
    francis bidaud May 5, 2024

Randonnée facile, de beaux endroits dans les falaises et aux moulins.