Çubukluosmaniye-Akmeşe Atatürk

9 hours one minute
February 18, 2023
February 2023

near Çubuklubala, Kocaeli (Türkiye)

Rota Üzerindeki Yerler: Çubukluosmaniye, (Orhaniye) Elmalık Mevki, (Yassıbağ) Kocaaçmalar Mevki Devlet Ormanı, (Çubukluosmaniye) Bitirik Mevki, (Emirhan) Kuyucivarı Mevki, (Emirhan) Kestanelik Sırtı Mevki, Emirhan Köyü Yörükler Mahallesi, (Kozluca) Soğukpınar Mevki, (Dağköy) Uzuntarla Mevki, (Balören) Aktanış Mevki, (Balören) Bodurpınar Mevki, Balören, (Balören) Güneyaltı Mevki, (Balören) Paçgol Mevki, (Balören) Sazlıgöl Mevki, (Balören) Fidir Gölü Mevki, (Balören) Boduroğlu Mevki, (Balören) Karagöller Mevki, (Sultaniye) Emiroğlu Pınarı Mevki, (Akmeşe Cumhuriyet) Kiraztarla Mevki, (Akmeşe Cumhuriyet) Bağlarsırtı Mevki, Akmeşe Atatürk

Bu rota, bir hafta sonu, parçalı bulutlu bir havada, adeta bahardan kalma ılık bir kış gününde, İzmit il sınırları içinde yapılan benzersiz bir doğa yürüyüşünün kaydıdır.

Belki de ilk defa doğaçlama yürüdüğümü, öncesinde herhangi bir rota çizip takip etmediğimi söyleyebilirim. Ayrıca, wikiloc'da, parkurun yarısı kadar örtüşen herhangi bir rota bulunmamaktadır. Google Earth programında kayıtlı eski rotalarımı açıp bu parkurun geçtiği bölgede daha önce hiç yürüyüş yapmamış olmam üzerine, Çubukluosmaniye'den başlamaya ve herhangi bir köyde yürüyüşü bitirmeyi planlamıştım. Fakat yürüyüş sırasında kültür envanterindeki haritaya bakıp Akmeşe Atatürk beldesinde bir kilise kalıntısı olduğunu fark edince, rotanın bitişini burası olarak belirlemeye karar verdik.

ULAŞIM: Rotayı iki kişi birlikte yürüdük. Ben, Kartal'dan kalkan İzmit Belediyesi'nin (07.30 kalkışlı) 200 numaralı Kartal-İzmit belediye otobüsünü kullanırken, Halkalı'da ikamet eden yol arkadaşım ise, (06.20 kalkışlı) yüksek hızlı treni tercih etti. Yol arkadaşım her ne kadar benden 10 dakika önce İzmit'e varmış olsa da, istasyondan çıkıp otobüsten indiğim durağa gelmesi yaklaşık aynı vakte denk geldi. Yeni Cuma otobüs durağında buluşur buluşmaz durağa gelen 800 hat numaralı İzmit-Kandıra aracına binip Çubukluosmaniye'de inerek parkur başına geçmiş olduk.

Parkuru iki otobüs hattının (KM38 Akmeşe-İzmit ve KM39 Yenice-İzmit) geçtiği Akmeşe Atatürk Köyü'nde bitirdik. Beldeden geçen bu iki ayrı hat sayesinde, en fazla 1 saat bekleneceği söylenebilir.

İzmit içindeki ulaşım ile ilgili tüm detaylı bilgiler daha önce yaptıgım İzmit içindeki doğa yürüyüşlerine ait rotaların (Nicomedia Su Kemerleri, Derince-Umuttepe) açıklamalarında yer almaktadır. İstanbul'dan bölgeye geçmeyi planlayanların mutlaka bu açıklamaları okumalarını tavsiye ederim.

ÖNERİLER: Parkuru ılık bir kış gününde yapmamıza rağmen, yürüyüş tarihinden birkaç gün önce bölgeye yağan kar yüzünden özellikle rotanın yüksek kesimlerde kar örtüsü üzerinde yürüdük ve bu bölümlerde yer alan tarlaları kolaylıkla geçtik. Fakat kar örtüsü olmasaydı, bu tarlalarda özellikle yağışlı havalarda çamur deryası ile, güneşte ve kuru bir mevsimde ise ekinlere zarar verme tehlikesiyle karşılaşabilirdik. Nitekim parkurun biraz daha alçak yerlerinde toprak yollardan geçerken çamurların üzerinde yürümek durumunda kaldık.

Yürüyüşü Akmeşe Atatürk beldesine bitirdik ve köydeki gençlere sorarak köyde yer alan tarihi manastırın olduğu yere ulaştık. Etrafı tel örgü ile çevrili olan manastırın, tek bir girişi vardı. Bu giriş, bir evin bahçesindendi ve bunu da, köyde yer alan gençlere sorarak öğrendik. Umarım yakın zamanda burası restore edilerek turizme kazandırılır.

İyi yürüyüşler...

Köylere giden bu sapakta yürüyüşe başladık.

Nefis Dere yatağı

PictographWaterfall Altitude 476 ft

Bitirik Mevki-Küçük Bir Akak

Manzara

Photo ofOrhaniye Köyü Elmalık Mevki Merdivenli Antik Yapı Kalıntısı Photo ofOrhaniye Köyü Elmalık Mevki Merdivenli Antik Yapı Kalıntısı Photo ofOrhaniye Köyü Elmalık Mevki Merdivenli Antik Yapı Kalıntısı

Orhaniye Köyü Elmalık Mevki Merdivenli Antik Yapı Kalıntısı

Ne olduğunu bilemediğim ve ne amaçla inşa edildiğini kestiremediğim bu yapının, üzerindeki eski taşlardan ve etrafındaki çukurlardan, tarihi bir eser olduğu sonucuna vardım.

Tarihi Esere Ait Ek Fotoğraflar

Bu noktadan sonra bir dereden geçtik (Dere geçişinin olduğu noktaya işaret koymadığım için, bu bilgileri paylaşıyorum). Dereye atılan büyük kayalar sayesinde, bu geçiş zor olmadı. Aksi halde, başka bir noktadan geçmekte zorlanırdık. Birkaç gün önce bölgede yağan kar yağışından sonra, 2-3 gündür devam eden ılık havanın etkisiyle kar suları erimiş ve bu dere de diğer dereler gibi kabarmıştı. Dereyi geçtikten sonra, küçük bir alanda eski bir taş ocağı ile karşılaştık.

PictographWaterfall Altitude 275 ft

Elmalık Mevki: Küçük İsimsiz Şelale

PictographWaterfall Altitude 282 ft

Elmalık Mevki: İkinci Bir Şelale

Bir öncekinin yukarısında ve daha görkemli, ama yükseltisi alçak olan bir şelaleydi.

Buradaki sapaktan Dağköy ve Biberoğlu Köyleri'ne gidiliyor. Tam sapakta otobus durağı bulunduğunu ve durağın arkasındaki çayırlıktan devam ederek ormana girdiğimizi ekleyeyim.

Kozluca Köyü'nün bir başka noktadan çekilen manzarası...

Sazlıgöl Mevki'den Manzara

Bir süredir, doğalgaz hattını takip ediyorduk. İzin atıldığı bölgede, çok dik bir iniş ve çıkış vardı.

Armaş Manastırı Çeşmesi

Çeşme, kültür envanterine kayıtlıydı.

PictographRuins Altitude 638 ft

Armaş Manastırı

Manastır, kültür envanterine kayıtlıydı. İlk iki fotoğraf, okulun (Akmeşe Ortaokulu) arka bahçesinden çekilmiştir. Sonrasında mahalledeki çocuklara sorarak manastıra giriş yolunu bulduk ve manastırın içinden fotoğraflar çektik. Üçüncü ve diğer fotoğraflar, manastırın içinden çekilmiştir.

PictographRuins Altitude 628 ft

Armaş Manastırı (Ek Fotoğraflar)

Manastırın asıl konumu, bu izin olduğu yerdir.