DOLOMITAS: Croda dal Lago

June 16, 2023
June 2023

near Pocol, Veneto (Italia)

Circular route around the massif of Croda dal Lago (Croda means Mountain in Ladin). After leaving the car in the car park next to the road that leads to the Passo di Giau, we start the path through the forest that after 2 kms takes us to the crossroads where the circular route begins and we head left towards Lake Federa where we enjoy the views of the lake having a drink at the Refugio Croda dal Lago and continue along the path that climbs a little to the Forcella Ambrizzola where we turn right to climb to the Forcella Formin where we found enough snow that fortunately did not prevent us from continuing. Shortly after starting the descent, we turn off the path to the left and walk a few hundred metres to the edge of the cliff overlooking the Giau Pass, Cinque Torri, ....... We then easily walk back across country to the path and continue along the path on the way back. At this point there is a downhill section through a fairly rocky area, which makes it a bit slower but still safe, until the path reaches the woods, where it is easier and quicker to follow until you reach the junction that closes the circular route, and then return along the same path to the car. An easy route without complicated steps that if it is done very early in spring can have a lot of snow in the Forcella Formin so it is convenient to get information, we did it in the Croda dal Lago refuge.

Ruta circular que rodea el macizo de Croda dal Lago (Croda es Montaña en ladino). Tras dejar el coche en el parking junto a la carretera que lleva al Passo di Giau, comenzamos el sendero por el bosque que tras 2 kms nos lleva cruce donde comienza la ruta circular y nos dirigimos la izquierda hacia el lago Federa donde disfrutamos de las vistas del lago tomando algo en el Refugio Croda dal Lago y continuamos por el sendero que sube poco poco hasta la Forcella Ambrizzola donde giramos a la derecha para subir a la Forcella Formin en donde encontramos bastante nieve que por suerte no nos impidió continuar. Al poco de comenzar la bajada, nos salimos del sendero a la izquierda caminando unos cientos de metros para acercarnos hasta el borde del acantilado que mira hacia el passo di Giau, Cinque Torri, ...... Y a continuación regresamos con facilidad y campo a través hasta el sendero para continuar por el sendero de regreso. En este tramo comienza una bajada por zona bastante rocosa que obliga a ir algo más despacio pero sin peligro hasta que el camino llega al bosque donde es más fácil y rápido de llevar hasta llegar al cruce que cierra la circular y regresamos por el mismo sendero hasta el coche. Una ruta fácil sin pasos complicados que si se realiza muy temprano en primavera puede tener mucha nieve en la Forcella Formin por lo que es conveniente informarse, nosotros lo hicimos en el refugio Croda dal Lago.