Creu de Gurb (Osona)

November 18, 2022
November 2022

near Vic, Catalunya (España)

-- Vic - Club Tennis Vic/ Escola Andersen - Travessem C-17 - Travessem C-25 - Caseta del Romeu - Sant Jaume de Vilafreser - Planell indicadors - Turó de la Creu de Gurb - Camí del Bac de la Creu - Club Tennis Vic/Escola Andersen --

El turó de la Creu de Gurb (841m) està situat a ponent de la plana de Vic, al municipi de Gurb. Dalt del turó hi ha les restes d'un castell documentat al segle X, al mateix temps que el propi municipi de Gurb. Sembla que el castell va ser abandonat cap el segle XV. A finals del segle XX es van excavar la base d'una muralla, una torre circular, una cisterna i l'emplaçament de l'església de Sant Esteve, adscrita a la parròquia de Sant Andreu de Gurb, 200 metres per sota del turó. Actualment és un Espai Natural Protegit Turons de la Plana Ausetana.

Ara també és una popular excursió per gaudir de unes espectaculars vistes de la plana i muntanyes que l'envolten, des del Montseny fins el Pirineu.

ACCÉS: Començarem la caminada la zona esportiva de Vic, a l'oest de la ciutat. Davant del Club Tennis Vic i l'escola Andersen hi ha un gran aparcament on deixar el vehicle.
Per l'altra banda, la pista que continua en direcció al turó de la Creu de Gurb i per entre diferents finques i cases de pagès té prohibida la circulació a vehicles que no siguin del veïnat.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA : Comencem a caminar continuant per la pista asfaltada en direcció al turó de la Creu de Gurb. Primer de tot un pont ens travessa la carretera nacional C-17 i poc després, passant per grans camps, un túnel ens travessa l'eix C-25. La pista és molt planera.

Passat la caseta del Romeu abandonem la pista a l'alçada de Sant Jaume de Vilafreser i agafem el camí que s'enfila cap el turó. El camí és molt dret i erosionat pel pas de caminadors. Passada aquesta primera pujada tant dreta arribem a un petit planet on hi ha un cartell i dos camins: el de la dreta puja al cim del turó de la Creu de Gurb i el de l'esquerra cap el Pla de Vilafreser. Continuem cap a la dreta direcció al turó que és la nostra fita (baixarem per l'altre camí).

El camí continua pujant, d'una manera més confortable i sense tanta pendent com el primer tram.

El cim del turó té dos petits promontoris: al sud, de 833m, cobert de matolls; al nord, 841m, amb les restes del castell, una gran creu de ferro i una taula d'orientació amb una grossa bandera estelada.

Avui el temps núvol i plujós ens impedeix gaudir de la vista espectacular que ens havíem pensat. Tot i això hem pogut prendre bones imatges de la tardor a la plana de Vic.

Per no baixar tot de dret, com hem fet a la pujada, farem una gran marrada per darrera i baixar més confortablement fins el planet on hem trobat els indicadors. És el camí Bac de la Creu que s'agafa dalt mateix, entre els dos promontoris del cim, tomba directament cap a la cara nord del turó (atenció de continuar el camí de baixada, no pas de continuar cap al nord que ens portaria turons enllà cap el Puig del Portell). Ara arribem pel camí del Pla de Vilafreser.

Per acabar la baixada no ens hem pogut estalviar el tram més dret per on hem pujat. Ara l'hem baixat amb calma i atenció.

Finalment continuem per la mateixa pista asfaltada que hem arribat. Són uns 2,5 quilòmetres de pista fins l'aparcament on tenim el vehicle, per entre camps i granges.

Entretinguda excursió cap un dels turons més emblemàtics de la Plana de Vic, mirador extraordinari i popular caminada.

Dreta

Esquerra amunt

Turó de la Creu de Gurb

Dreta avall

Camí al Bac de la Creu, dalt del turó

Esquerra avall

Dracera

Dreta

Agafem el camí de baixada, per on hem pujat

• bili fang Apr 7, 2024

L'opció de deixar el cotxe al Tennis Vic és molt bona. Les vistes des de la Creu són espectaculars! Gràcies per penjar el recorregut!