Photo ofCreu de Cuspinera, Salt del Prat i zona escalada del Sot del Bac, mina abandonada de baritina Photo ofCreu de Cuspinera, Salt del Prat i zona escalada del Sot del Bac, mina abandonada de baritina Photo ofCreu de Cuspinera, Salt del Prat i zona escalada del Sot del Bac, mina abandonada de baritina

January 20, 2024
January 2024

near Gallicant, Catalunya (España)

- Creu de Cuspinera i senyera
- Sot del Bac: Tap de Xampany, Salt del Prat, Agulla de Salt i les Dues Germanes
- Mina abandonada de Baritina
- Forn de calç de Montmany

Photo ofInici ruta. 4a parada: el fons oceànic Photo ofInici ruta. 4a parada: el fons oceànic Photo ofInici ruta. 4a parada: el fons oceànic

Inici ruta. 4a parada: el fons oceànic

Inici de la ruta a la 4a parada (el fons oceànic) de l'itinerari geològic dels Sots Feréstecs (més informació https://www.figaro-montmany.cat/municipi/rutes-i-senderisme/rutes-i-camins-senyalitzats/la-ruta-geologica-dels-sots-ferestecs.html).

Deixem la carretera girant a la dreta

Creu de Cuspinera

Creu situada sobre el turó de la Cuspinera, visible des de bona part del municipi per la seva altitiud i dimensions. La creu està situada sobre un suport rectangular de pedra d'una alçada d'uns 50 cm., amb diverses alçades. La base de la creu està construïda amb uns bancals o graons en obra feta amb pedra local i ciment i amb un revestiment en marbre en els dos darrers graons L'estructura, en metall, presenta una secció rectangular amb les arestes desiguals i un suport també en metall relligat amb un filferro. A la roca de la base es pot observar una placa amb la llegenda "EL FIGARÓ LA CREU I LA SENYERA SEMPRE UNITS AMB LA CUSPINERA AVP 11 DE SETEMBRE DE 1995". La creu està orientada sudoest-nordest. Al costat sudest de la base hi ha una bandera de Catalunya, amb les 4 barres, onejant.

La senyera de la Cuspineda

El Tap de Xampany. Escalada

El Tap de Xampany és una de les agulles més representatives del Sot del Bac (Figaró), una zona d’escalada propera a Barcelona, on hi trobem roca calcària i vies al voltant d’uns 20-30 metres. Fa anys, el Sot del Bac era una important escola d’escalada, en bona part perquè s’hi podia arribar en tren, però ara sembla que ha quedat en l’oblit.

PictographWaterfall Altitude 1,633 ft

Zona coneguda com el Salt del Prat o el Salt del Sot del Bac. Dins el Sot del Bac, una petita vall que baixa dels cingles de Bertí cap el riu Congost, i seguint el traçat del sender de petit recorregut PR.33 el camí travessa un alzinar muntanyenc en un paratge de gran valor ecològic. A mesura que s'avança el sot s'escanya i abans pujar l'esglaonat del sot cal desviar-se per un corriol que baixa a mà dreta fins el Salt del Prat, un espectacular saltant d'aigua sobre un gorg d'aigües tranquil·les. El nom del Salt del Prat prové de la proximitat d'aquest gorg amb el mas el Prat. En aquest punt es recullen les aigües de les diverses torrenteres de la zona i el cabal sol ser freqüent, i en temporada plujosa, abundant.

Sot del Bac

Situada als peus dels cingles de Bertí, aquesta angosta vall, deshabitada en l'actualitat, és destí habitual d'excursionistes i practicants de l'escalada. Per accedir-hi cal seguir un camí que forma part del sender de petit recorregut PR-33 i que el recorre de dalt a baix. A la part més fonda del sot s'hi troba el salt del Prat, espectacular saltant d'aigua. Prop d'ell i del seu gorg s'aixeca l'agulla del Salt, una imponent columna rocosa.

Cruïlla

Desviament cap a la part inferior del Salt del Prat.

PictographWaterfall Altitude 1,548 ft

Salt del Prat. Cota inferior

Agulla de Salt. Escalada

El nom, segons sembla, no l’hi ve per estar a prop del salt d’aigua .En els primers intents de pujar l’agulla es despenjaven per la cinglera fins just a l’alçada d’una lleixa de l’agulla, i llavors feien un salt, acabava l’aventura per una fissura evident.

Les Dues Germanes. Escalada

El cim de la Germana Gran és més gran i la gran creu de ferro li dóna un aspecte de cim important, tot i que la seva prominència és de només 20 metres.

PictographMine Altitude 1,217 ft

Mina baritina

La configuració general de la mina té una inclinació d’uns 45 graus. Al cap de poc, s’arriba a una gran sala, on hi ha una petita saleta a la dreta i un pas per sota d’un tronc que aguanta un munt de runes. A l’altre costat hi ha una petita galeria que, com la resta de la mina, es va produir mentre es seguia el filó de baritina que s’hi explotava.

Photo ofForn de calç de Montmany (segles XVIII i XIX) Photo ofForn de calç de Montmany (segles XVIII i XIX) Photo ofForn de calç de Montmany (segles XVIII i XIX)

Forn de calç de Montmany (segles XVIII i XIX)

És un dels forns més ben conservats de la zona, entre altres raons perquè ha estat netejat i museïtzat en temps no massa llunyans. Té un diàmetre de 4,50 m i planta rodona. Se'n conserva una alçada de 4,60 m. El túnel que permet accedir a les fogaines està en força bon estat i fa 4,40 m de recorregut. Està construït en rajols cuits col·locats en forma de volta de mig punt. Fa 1,85 m d’alçada per 1,50 m d’amplada.