Cova de l'Aigua i pinsapar, Serra de las Nieves

Photo ofCova de l'Aigua i pinsapar, Serra de las Nieves Photo ofCova de l'Aigua i pinsapar, Serra de las Nieves Photo ofCova de l'Aigua i pinsapar, Serra de las Nieves

5 hours one minute
January 5, 2024
January 2024

near Burgo, Andalucía (España)

Circular pel Parc Nacional de la Serra de les Neus, situada al sector mes elevat de la Serrania de Ronda. El nom li ve perque antigament als cims, els nevers solien guardar neu a pous durant l'hivern per distribuir-la durant l'estiu pels pobles de la província.
Un indret amb una gran varietat de paisatges i ecosistemes afavorits per la seva geologia, geomorfologia i per les condicions climàtiques especials a què està exposada. Una de les seves senyes d'identitat són els boscos de pinsapos, relíquia botànica dels boscos de coníferes del Terciari, endèmics de la Regió muntanyenca de Ronda, i que compta en parc natural protegit amb la seva major superfície de distribució mundial.
Aparquem a l'encreuament de la pista de la Fuensanta amb el camí de Los Sauces, baixem cap a l'àrea recreativa seguint el GR 243, allí hi ha un magnífic exemplar d'alzina centenària i al costat taules i focs. Seguim el corriol que va cap al fons del barranc Canyada de la Encina, el creuem per iniciar l'ascens. Passem per les restes de les antigues mines de Sant Jeroni, trobem diverses boques, arribem al port de Huarte. Baixem cap al barranc Canyada de la Cuesta de los Hornillos, on veiem els primers exempalers de pinsapos.
El sender conflueix amb una pista forestal que seguim cap a la dreta, va al paratge de la Cova de l'Aigua. Un gran cavitat a la roca que antigament va ser utilitzada com a refugi de pastors i bestiar. Anomenada així perquè sol tenir aigua en determinades èpoques de l'any, sobretot després de pluges abundants.
Poc despres de la cova deixem el GR, agafem el sender de la font de la Chaparrera, aquest sender esta menys cuidat, pero es pot seguir be, aconsellable portar pantalons llargs i maniga llarga, ja que hi ha trams amb matolls punxents. Arribem al Pas de la Colailla que salva un escarpat. Trobem magnífics exemplars de pinsapos. Pugem cap al Port de las Camaretas i baixem pel pinsapar de Cubero, també amb magnífics exemplars. Passem pel cortijo Huarte i anem a buscar la pista que ens porta de nou al punt de partida.

Cruïlla Fuensanta-Sauces

PictographTree Altitude 2,706 ft

Alzina de Los Sauces

Alzina centenària al costat hi ha un àrea recreativa amb taules i focs.

PictographMine Altitude 2,626 ft

Boca mina

En aquest tram anem trobant diverses boques de la mina Sant Jeroni

PictographCave Altitude 2,898 ft

Cova

A la paret de l'entrada hi havia una serp