Costabona (100 Cims)-Roca Colom-Mort de l’Escolà-circular

Photo ofCostabona (100 Cims)-Roca Colom-Mort de l’Escolà-circular Photo ofCostabona (100 Cims)-Roca Colom-Mort de l’Escolà-circular Photo ofCostabona (100 Cims)-Roca Colom-Mort de l’Escolà-circular

May 16, 2022
May 2022

near Setcases, Catalunya (España)

Collada Fonda-Roca Colom (2.506m) pel Coll de Pal-Mort de l’Escolà-Refugi de la Portella de Rotja-Costabona (100 Cims-2.465m) i tornada pel Refugi Costabona.

Bonica ruta circular que realitzem un preciós dia de primavera. Sortirem i acabarem des de la Collada Fonda, on hi arribarem per una pista que surt del poble d'Espinavell i que arriba fins a Setcases. Nosaltres deixarem el cotxe a la Collada (uns 11 km de pista en bon estat).
Començarem pujant per un sender, marcat com a GR, pel costat d'un filat de bestiar que ens quedarà a la nostra dreta, que enfila cap amunt i veient en tot moment el cim del Costabona. Més endavant trobem que el camí es bifurca, cap a la dreta puja directament al Costabona, però nosaltres seguirem cap a l'esquerra (GR-11.6), en direcció al Coll de Pal. Passem al costat de la Font del Fra Joan i seguim pujant fins arribar al Coll. A partir d'aquí, enfilem per la carena fins el cim, pla i ampli, de Roca Colom (2.506m), on podrem gaudir d'unes precioses vistes. Davant el Comanegra, Mort de l'Escolà i el Canigó, i per l'altre costat, el Puigmal, el circ d'Ulldeter (Bastiments, Pic de l'Infern, Pic de la Dona, Gra de Fajol gran i petit, etc...encara amb força neu), les valls del Ripollès, el Balandrau, el Taga...entre molts.
Reprenem la ruta devallant el cim, seguint les estaques i senyals grocs, tot resseguint la carena i en direcció a les roques de La Mort de l'Escolà, un cim petit i rocós amb una vista espectacular del Canigó i a la dreta, a l'altra banda de la vall, una meravellosa panoràmica del Costabona. Aviat arribarem a la Portella de Rotjà, passem pel costat del Refugi i girem a la dreta per anar baixant fins la vall de les fonts del Tec on neix aquest riu. Durant uns minuts tenim la sort de compartir el camí amb una bonica i curiosa marmota que es queda observant-nos. A partir d'aquí, realitzem un gir a l'esquerra i ja començarem a pujar. Passarem per una gran fita que ens senyala el Meridià de París i, ja amunt, fins el cim del Costabona (2.465m que forma part de la llista dels 100 Cims essencials de la FEEC). Cim pedregós que ens ofereix una privilegiada panoràmica d'arreu, i gràcies al mapa de 360º de senyalització dels cims, anem identificant els cims que ens envolten, els que hem fet i tots els que encara ens queden per fer. Fins i tot, en dies clars, es pot veure el Golf de Roses, el Montseny, Montserrat, etc...
Deixem el Costabona, baixant per la vessant sud, inicialment per un fort descens, però sense dificultat tècnica. Més avall, ens desviarem a la dreta per repetir uns metres el camí d'anada i enllaçar de seguida el sender que ens portarà al refugi lliure de Costabona. A partir d'aquí, perdrem les marques i tirarem pel dret, avall fins arribar a la pista, que seguirem uns quants metres amunt a l'esquerra fins arribar de nou a l'inici de la ruta.

Ruta sense dificultats rellevants. Sempre per camins ben marcats, amb senyals de GR, PR, estaques marcades i fites, amb l'excepció del tram des del Refugi Costabona fins la pista que no hem trobat indicacions.

Inici-Collada Fonda

Roca Colom (2.506m)

Panoràmica del Costabona

Mort de l’Escolà

Refugi de la Portella de Rotja (2.377m)

Monument Orgue del Vent i una marmota que ens saluda

Final-Aparcament-Collada Fonda

• Photo of corriol cat
    corriol cat May 19, 2022

Ruta realment bonica i totalment recomanable, no la hem fet sencera, ens queda pendent el sector de la mort de l'escolà que també sembla molt bonic, l'apunterm pel futur.
    Molt ben explicada i indicada.

• Photo of Marta 22
    Marta 22 May 20, 2022

Hola Corriol cat!
    Molt contenta que t’hagi agradat…. Realment és una ruta preciosa i si podeu, molt recomanable fer la Mort de l’Escolà, un bonic cim rocós, divertit de pujar i acompanyat d’una preciosa panoràmica.
    Moltes gràcies per deixar el teu comentari.