Corral de Santouet, Font del Rafal i Bassa del Surar des de Llutxent

Photo ofCorral de Santouet, Font del Rafal i Bassa del Surar des de Llutxent Photo ofCorral de Santouet, Font del Rafal i Bassa del Surar des de Llutxent Photo ofCorral de Santouet, Font del Rafal i Bassa del Surar des de Llutxent

March 11, 2024
March 2024

near Llutxent, Valencia (España)

Ruta circular des de Llutxent passant per:
- Corral de Santouet (4.6 km)
- Font del Rafal (5.8 km)
- Bassa del Surar (12.1 km)

ITINERARI:
En esta ruta visitarem la zona del Surar, situada en el nord-oest del nostre terme municipal. Partim del mateix poble aprofitant al principi la "Ruta dels Forns de calç", per a continuar pel PR-CV 434 pel Rafal i pel Barranc del Rafal. Aconseguirem el camí que ens portarà al Surar. Tornarem primer pel "Pla de Junquera", continuant per la "Lloma de les Sendes", per la qual baixarem al Pujol, i d' allí passarem per "la Poletana" a "Calataiud" i seguint el camí del Rafal arribarem al riu Pinet. Avançarem paral•lels al riu, fins a aconseguir el camí de la serra, el mateix pel qual havíem eixit del poble, per a entrar al mateix pel carrer de la Plana i continuar fins al principi de ruta.

LA RUTA:
En un dia de vent de ponent i de típiques temperatures d'hivern, condicions que ens conviden a enfrontar-nos amb nosaltres mateixos, i vèncer eixa resistència que sentim en el nostre interior per a caminar per la muntanya. Però gaudint de bona visibilitat per a la fotografia.
Eixim del poble per la part de l'est, on es troba el grup escolar, el camp de futbol i el trinquet. Passem la fàbrica de palets. I seguim la ruta indicada com a "Ruta dels Forns de calç". Creuarem el riu sec de Pinet i trobem a continuació el "Forn del riu". La senda s'empina entre penyes, i quantitat de matolls, la típica vegetació mediterrània. En la part de dalt d'esta muntanya trobarem un altre forn conservat en bones condicions, el "Forn de l'aire".
Eixim al camí PR-CV 434 i prenem la direcció a l'esquerra per la zona del "Pla de la Simeta". Superem un xicotet altell i a uns cinquanta metres a l'esquerra visitarem les ruïnes de l'antic "Corral de Santouet", un corral on la família "Santouet" guardava el seu bestiar d'ovelles i cabres.
Més endavant arribarem al Corral de Català, en aquest punt donarem un gir a l'esquerra, i més al nord en un tàlveg de bona terra fèrtil i ben cultivada, trobarem l'antic poblat del Rafal, abandonat, del qual només queden quatre cases. Prop del poblat, està la Font del Rafal , que hagut de la forta sequera que patim, sembla agonitzar gota a gota. Completen el conjunt un abeurador per al bestiar i un xicotet "viver" sense aigua. Hi ha instal•lades taules i bancs per a asseure's i aprofitem per a prendre un entrepà.
La continuació discorre per camí pedregós i molt empinat. Crec que l'aigua i les motos han fet alguna destrossa per ací. El camí s'endinsa en l'ombria .És d'admirar el marge de pedres que donen suport al camí. Després d'un llarg tram eixim a la senda que ve des de l'Alt de Barreres, per a continuar cap a l'Est i superant la "Mallaeta del Sapo", aconseguir el camí del Surar.
Girem a l'esquerra i caminem per l'àmplia pista. Passem pels camps de la "Caseta del Diari", una zona on antigament Pepe el Diari tenia una caseta i diversos camps de bona terra i com era apicultor, tenia ruscos. Veig un camp ocupat per ruscos, per la qual cosa ni m' acoste. Continuem per la pista fins a aconseguir el "Pla de la Terrerola", on trobarem a l'esquerra la senda que es dirigeix al "Cap de l'Ase". Bonica senda que deixarem per a una altra ocasió.
Més endavant passarem per l'encreuament amb el camí que puja per l'esquerra, la clàssica pujada al "Surar", que ve des del "pla del Pujol". Continuant per la pista veiem a la dreta, l' indicació "A la barraca de pedra". De moment millor no anar, ja que ha crescut tant la vegetació, que és pràcticament impossible arribar a la mateixa barraca.
Continuem i passem al costat del Refugi recentment construït, el mes de setembre de 2023.
Més endavant arribarem a la "Basseta del Surar". Lamentablement es troba totalment seca. Estem a 621 m d'altitud. Un instant de gaudi d'un entorn tan bonic com el que ens proporcionen les sureres. Comencem el retorn pel camí que en direcció oest ens porta pel "Pla de Junquera", una bella zona en la qual continuem gaudint de la vista de les sureres que van resistir l' incendi de l'agost de 2018. Al costat d'ells, veiem testimonis de pins que lamentablement no ho van poder resistir. Deixem la pista per a continuar per la senda que ens baixarà per la "Lloma dels Sendes", per camí molt pedregós, fins a aconseguir la partida del Pujol, un lloc en el qual veurem molts camps d'oliveres en plena producció.
La casa d'Elena Martí ens servirà de fita per a derivar a l'esquerra i seguir un tram entre uns camps i un barranc. A la dreta un antic forn de calç. Passarem al costat d'una caseta, baixarem a un xicotet barranc i pujant eixirem al camí al costat de la caseta de Joaquinet de "Gargori". Este camí, amb algun tram recentment formigonat, ens porta en suau descens per la dreta de la "Lloma dels Alls" i a continuació la "Lloma de la Creu". Passarem per la partida de "la Poletana", deixem "els Pallerets" i la "Penya Llarga" a la dreta, passant per trams de sòl arenós.
Baixarem fins a la partida de "Calataiud", on prendrem el camí del Rafal, en direcció cap a ponent, de retorn cap al poble. Travessarem el riu de Pinet . I més endavant girarem a l'esquerra per a baixar de nou i tornar-ho a creuar. El camí avança paral•lel al riu. Els senyals del PR-434 ens aniran guiant cap a Llutxent. Pujarem un xicotet monticle, passarem per la fàbrica de palets i entrarem al poble per la seua part est, el mateix camí pel qual havíem eixit aquest matí.

==================================================================================================================================================================

ITINERARIO:
En esta ruta vamos a visitar la zona del "Surar", situada en el noroeste de nuestro término municipal. Partimos del mismo pueblo aprovechando al principio "la ruta dels Forns de calç", para continuar por el PR-CV 434 por el Rafal y por el Barranco del Rafal. Alcanzaremos el camino que nos llevará al "Surar". Regresaremos primero por el "Pla de Junquera", continuando por "la Lloma de les Sendes", por la que bajaremos a
al "Pujol", y de allí pasaremos por "la Poletana" a "Calatayud" y siguiendo el camino del Rafal llegaremos al río Pinet. Avanzaremos paralelos al mismo, hasta alcanzar el camino de la sierra, el mismo por el que habíamos salido del pueblo, para entrar al mismo por la calle de la Plana y continuar hasta el principio de ruta.

LA RUTA:
En un día de viento de poniente y de típicas temperaturas de invierno, condiciones que nos invitan a enfrentarnos con nosotros mismos, y vencer esa resistencia que sentimos en nuestro interior para caminar por la montaña. Pero gozando de buena visibilidad para la fotografía.
Salimos del pueblo por la parte del este, donde se encuentra el grupo escolar, el campo de fútbol y el trinquete. Pasamos la fábrica de palets. Y seguimos la ruta indicada como "Ruta dels Forns de calç". Cruzaremos el rio seco de Pinet y encontramos a continuación el "Forn del riu". La senda se empina entre peñas, y cantidad de matorrales, la típica vegetación mediterránea. En la parte de arriba de esta montaña encontraremos otro horno conservado en buenas condiciones, el "Forn del aire".
Salimos al camino PR-CV 434 y tomamos la dirección a la izquierda por la zona del "Pla de la Simeta". Superamos un pequeño altozano y a unos cincuenta metros a la izquierda visitaremos las ruinas del antiguo "Corral de Santouet", un corral en donde la familia "Santouet" guardaba su ganado de ovejas y cabras.
Más adelante llegaremos al "Corral de Catalá", y en este punto daremos un giro a la izquierda, y más al norte en una vaguada de buena tierra fértil y bien cultivada, encontraremos el antiguo poblado del Rafal, abandonado, del que solo quedan cuatro casas. Cerca del poblado, está la Fuente del Rafal , que debido de la fuerte sequía que padecemos, parece agonizar gota a gota. Completan el conjunto un abrevadero para el ganado y un pequeño "viver" sin agua. Hay instaladas mesas y bancos para sentarse y aprovecho para tomar un bocadillo.
La continuación discurre por camino pedregoso y muy empinado. Creo que el agua y las motos han hecho algún destrozo por aquí. El camino se adentra en la umbría .Es de admirar el margen de piedras que dan soporte al camino. Después de un largo tramo salimos a la senda que viene desde el "Alto de Barreres", para continuar hacia el Este y superando la "Mallaeta del Sapo", alcanzar el camino del Surar.
Giramos a la izquierda y caminamos por la amplia pista. Pasamos por los campos de la "Caseta del Diari", una zona en donde antiguamente el tío Pepe el Diari tenía una casita y varios campos de buena tierra y como era apicultor, tenía colmenas. Veo un campo ocupado por colmenas, por lo que ni me acerco. Continuamos por la pista hasta alcanzar el "Pla de la Terrerola", en donde encontraremos a la izquierda la senda que se dirige al "Cap de l'Ase", bonita senda que dejaremos para otra ocasión.
Más adelante pasaremos por el cruce con el camino que sube por la izquierda, la clásica subida al "Surar", que viene desde el pla del Pujol. Continuando por la pista vemos la indicación "A la barraca de pedra". De momento mejor no ir, ya que ha crecido tanto la vegetación, que es prácticamente imposible llegar a la misma barraca.
Continuamos y pasamos junto al Refugio recién construido, en el mes de septiembre de 2023.
Más adelante llegaremos a la "Basseta del Surar". Lamentablemente se encuentra totalmente seca. Estamos a 621 m de altitud. Un instante de disfrute de un entorno tan bonito como el que nos proporcionan los alcornocales. Empezamos el regreso por el camino que en dirección oeste nos lleva por el "Pla de Junquera", una bella zona en la que seguimos disfrutando de la vista de los alcornoques que resistieron el incendio del agosto de 2018. Junto a ellos, vemos testigos de pinos que lamentablemente no lo pudieron resistir. Dejamos la pista para continuar por la senda que nos bajará por la "Lloma de les Sendes", por camino muy pedregoso, hasta alcanzar la partida del "Pujol", un lugar en el que veremos muchos campos de olivos en plena producción.
La casa de Elena Martí nos servirá de hito para derivar a la izquierda y seguir un tramo entre unos campos y un barranco. A la derecha un antiguo horno de cal. Pasaremos junto a una casita, bajaremos a un pequeño barranco y subiendo saldremos al camino junto a la casita de Joaquinet de "Gargori". Este camino, con algún tramo recién hormigonado, nos lleva en suave descenso por la derecha de la "Lloma dels Alls" y a continuación "la Lloma de la Creu". Pasaremos por la partida de "la Poletana", dejamos "els Pallerets" y "la Peña Llarga" a la derecha, pasando por tramos de suelo arenoso.
Bajaremos hasta la partida de "Calatayud", donde tomaremos el camino del Rafal, en dirección hacia poniente, de regreso hacia el pueblo. Cruzaremos el río de Pinet . Y más adelante giraremos a la izquierda para bajar de nuevo y volverlo a cruzar. El camino avanza paralelo al río. Las señales del PR-434 nos irán guiando hacia Llutxent. Subiremos un pequeño montículo, pasaremos por la fábrica de palets y entraremos al pueblo por su parte este, la calle "La Plana",el mismo camino por el que habíamos salido esta mañana.

PictographIntersection Altitude 883 ft

Per ací passa la ruta dels forns de calç. La seguirem fins al Corral de Santouet.

Forn de calç del riu

5 vistes panorámiques

1. Llutxent 2. El convent i l'ermita 3. El castell vell 4. Penya Migdia, Alt de l'Hedra i Penya Llarga. 5. Benicadell

Forn de l'aire

El Rafal

Font del Rafal

El cami per l'ombria

1.Cal admirar el marge de pedra que soporta el cami. 2. La Lloma estreta on s' ubica la Cova de les Meravelles. 3. Vista del Benicadell a través del Barranc Aspre.

Camí del Surar.A l'esquerra.

Eixim al Camí del Surar.

Camí del Surar

PictographLake Altitude 1,944 ft

Bebedor animals

PictographInformation point Altitude 2,069 ft

Pla de la Terrerola

Faristol informatiu de flora.

Recte

A la dreta

A la barraca de pedra. Anar i tornar.

Barraca de Pedra

Refugi

Faristols informatius de flora

Basseta del Surar

Girem a la dreta i abandonem el camí pedregós. Entrem en una senda.

La vista panoràmica es extensa, en primer terme i sombrejada apareix la Penya Llarga. Al fons, el Benicadell i el Montcabrer.

Un montonet de pedres ens indica el punt per a girar a l'esquerra.

Girem a l'esquerra

Girem a la dreta.

Un punt des d'on podem vore el poble de Pinet.

Un lloc privilegiat, des d'on podem albirar les antenes de l'Aitana.

Calataiud. A la dreta

Girem a la dreta i anem cara al poble pel camí del Rafal.

PictographIntersection Altitude 905 ft

Girem a l'esquerra i baixem al camí que va al costat del riu Pinet