Coronallacs

July 5, 2017
July 2017

•   4 4 Reviews

near Engordany, Escaldes-Engordany (Andorra)

La Coronallacs es una ruta que uneix els quatre refugis guardats del Principat seguint un itinerari circular, que te un recorregut total de 90 km i més de 6000 metres de desnivell.

Està dividida en 5etapes d’entre 13 i 22 km cadascuna, amb una mitjana de 18,4 km/dia. S

La sortida urbana es fa des d’Escaldes-Engordany, i l’itinerari passa per Encamp, Canillo, Ordino i La Massana abans de tornar al punt de partida

• Photo of RosaMC
    RosaMC Jul 31, 2017

Comentaris de xrs59:

Hem fet la travessa de la Coronallacs. Com no hi ha gaire informació a la xarxa donada la recent creació del projecte, voldria fer algun comentari per si pot servir d’ajuda a algú. En primer lloc, cal considerar que la seva exigència física és força alta, doncs llevat de l’etapa d’Escaldes a l’Illa, que presenta una pujada sostinguda, la resta són “trencacames”. Una opció per a qui vulgui estalviar-se l’etapa més “cruel” (de Sorteny a Comapedrosa) és començar la travessa a Arinsal , seguint el G.R. 11 fins al refugi de Comapedrosa, on passar la primera nit. Pels que no som d’Andorra és una manera còmoda d’iniciar el recorregut. Aleshores, cal afegir una nit a Escaldes-Engordany. En el nostre cas hem fet estada a la Residència Núria (excel·lent relació qualitat preu, de fet és on hem pagat menys), doncs queda dintre del que és el track oficial. Ens hem trobat un grup que també ha escurçat l’etapa L’Ila-Juclà, que és l’altre os de tot plegat, fent nit a les Bordes d’Envalira, però això és més opcional. Tanmateix, es sol anar per senders fitats (G.R.P., G.R., H.R.P., C.C.), però hi ha algun punt on hi hem trobat manca de senyalització. De memòria, a la cruïlla del coll de la Botella (en la confluència amb la C.G. 4), al coll de Montaner, a l’entrada a Escaldes-Engordany pel col·legi i a l’encreuament de la pista que de l’estany primer dels Pessons baixa a Grau Roig, que s’ha d’abandonar a l’esquerra. La resta penso que es pot seguir sense track, sabent però on s’ha d’anar. Pel tema de l’aigua, cal parar compte a l’etapa entre el refugi del Comapedrosa i les Escaldes, doncs no en trobarem fins arribar la font del Sucre, just per sota el coll de Montaner. Per la resta de la travessa cap problema, hi ha un munt de torrents. Al marge dels refugis guardats, al llarg del recorregut es passa per un grapat de lliures. Hem vist que tan sols es demana segellar el forfait als quatre vigilats, però a la resta hi ha segells que permetrien ampliar aquesta mena de gimcana. Nosaltres portàvem un carnet editat pel Govern d’Andorra on hi surten tots i hem anat marcant per aquells que es va passant. Al respecte, si no entra dintre de les previsions segellar els refugis lliures, no entenc que l’itinerari es desviï de les Bordes dels Prats Nous al collet de Font Podrida, quan hi ha un sender força transitat cap a la Borda de la Coruvilla, que t’estalvia una volta que sobre el mapa no vam arribar a entendre, però això és cosa del dissenyador de l’itinerari, que per altra banda, ha estat força lluït, doncs està molt ben traçat. Oficialment, la ruta tan sols passa per un cim, el pic del Clot del Cavall, però per la seva proximitat hem fet també l’Alt de la Capa i el pic dels Pessons, molt, però que molt, proper al G.R.P., que ha esdevingut d’aquesta manera el punt zenital de la ruta. Suposo que aquest estiu la travessa es consolidarà i s’hi afegiran més comentaris il·lustratius que ajudaran a la seva difusió a les xarxes, però voldria fer un apunt final, que crec que pot ser important. La gestió del flamant i espectacular refugi de l’Illa està a càrrec d’un grup de joves força atents i entusiastes, però, al meu entendre, sense cap experiència en l’àmbit de l’excursionisme i això és un handicap. Pels anys que fa que em moc per aquests mons de Déu, he pogut comprovar que aquells refugis de muntanya portats per gent experimentada i coneixedora del territori són els que tiren endavant amb més solvència, pel preu desorbitat i per aquesta circumstància, ens hem sentit una mica estranys, doncs sembla una instal·lació més de l’estació d’esquí, que un refugi de muntanya. Espero que tot aquesta literatura pugui ajudar a qui vulgui planificar aquesta ruta, està escrita sense cap ànim de crítica, sinó tot al contrari, com una mena de diari de bitàcola de qui l’ha gaudit i, perquè no dir-ho, patit, però amb gust.

• Photo of +50
    +50 Sep 15, 2017

Molt d'acord amb l'explicació de Rosa MC. Especialment amb la bellesa i duresa "trencacames" del traçat, i amb el comentari del Ref. de l'Illa.
    Crec que les seves lletres mereixien una resposta d'Andorra Turisme.

També comentar que els temps d'etapes que figuren al web Coronallacs i en el Planell que lliuren a l'Oficina de Turisme són POC orientatius.
    Una ruta d'aquestes característiques i per a l'excursionista tipus (no correm, caminem, fem petites parades per comentar i contemplar el paisatge, fem un mos... etc) els temps es compent a la llarga.
    No és d'estranyar els abandonaments en les etapes 2 i 3 (comentades als refugis).

La 2 etapa (Illa-Juclà) de 6h20 'h. oficials, els tracks penjats a Wikiloc tenen una durada de 2-3 hores més (Nosaltres 9 h)
    La 3 etapa (Juclà-Sorteny) de 6h la vam fer amb 8h.
    Varem comentar aquest error amb els guardes dels refugi i ens van dir que Andorra Turisme estava informada.
    Nosaltres NO vam rebre aquesta informació ni a l'Oficina de Turisme ni al Refugi de l'Illa. SI als altres refugis.
    M'agradaria que aquest comentari servís per millorar la informació d'aquesta esplèndida ruta i alhora evitar problemes als excursionistes.
    Técnicament es moderada, pero d'acord amb la calificació de dificil des de Andorra Turisme.
    Ànims per millorar-la ... amb la implicació dels responsables tots els Refugis

• Photo of runbic
    runbic Jun 11, 2018

Gran experiencia. Algunas zonas son realmente peligrosas con nieve. Recomiendo no hacerla cuando se mantenga la nieve aunque sea en cotas altas.

Los refugios son eso, refugios, no es conveniente considerarlos hoteles. A veces podemos encontrar que falta algún aspecto como puede ser agua caliente... hacen lo que pueden.

• cgandoyv Jul 5, 2018

Hola a todos,
    he estado mirando información sobre la ruta coronallacs y me queda algun aspecto pendiente de valorar, y tiene que ver con el hecho de pasar por tramos complicados desde un punto de vista tècnico y de altura. Para que nos entendamos, lo paso mal en tramos vertiginosos....he hecho algun pico o collado tipo (collado de eriste en el Posets Maladeta) o el pic de saloria cuyo ascenso es grimpando (lo pasé fatal) y bajada es pedregosa.....Quería saber si hay algun tramo de este tipo donde la ruta atraviesa momentos de peligro por un tema de altura y tener que grimpar. Caminar y cansarme no me importa. La altura con vertigo sí.
    Gracias a todos. Muy interesantes los comentarios

• Photo of RosaMC
    RosaMC Jul 5, 2018

No hi ha cap tram aeri ni exposat. Només un petit tram de cadenes entre Siscaró i Juclar que no presenta cap dificultat.

• Photo of aiya4
    aiya4 Aug 14, 2018

Hola, empezamos la ruta este viernes, y leyendo los comentarios veo alguien ha hablado sobre la nieve. Sabeis si se necesistan crampones or microspikes? No pensabamos llevarlos. Gracias

• rocasala Aug 21, 2018

Hola bona tarda,
    Tenim l'intenció de fer la ruta la primera setmana de setembre, hi ha algun problema (desnivells) per fer-la en el sentit de les agulles de rellotge, veig que sempre la descriuen en sentit contrari.

• drgno7 Aug 31, 2018

Hola,alguien me puede informar como esta el asunto canino(llevar al perro)por Andorra.Mi perro a hecho las travesias de carros de foc,senda camille..(menos zona francesa,estan prohibidos incluso atados)queria saber si habeis visto perros en alguna de las etapas,ya se que dentro los refugios estan prohibidas las mascotas.Me acabo de enterar de este trekking q desconocia y estoy recavando informacion.Gracias por algunos de vuestros comentarios para hacerme una idea del recorrido.

• Natàlia Casals Aug 24, 2020

Hola, hem fet la Coronallacs de l'11 al 15 d'agost del 2020.

Teniem experiència en altres rutes circulars (Carros de Foc, Cavalls del Vent, La Porta del Cel, Els Estels del Sud,...). El recorregut per les muntanyes d'Andorra, pur Pirineu, és fantàstic. Bona assistència en els refugis, com ha de ser.

Permeteu-me ara alguns comentaris:

- El mapa plastificat (bona idea) que donen al punt d'informació té la lletra massa petita i no es llegeix bé.
    - La senyalització del GR és correcte, no així la de Coronallacs (enganxina quadrada) que és insuficient i
    poc vistosa, amagada a vegades. S'agrairia posar-ne algunes més.
    - La distància entre refugis és excessiva. Compareu amb les altres rutes que he esmentat. Ens vam passar
    el dia caminant. A l'arribada als refugis dutxa, sopar i dormir. No vam tenir temps per res més.
    - El darrer tram fins el refugi de Juclà és un trencacames, segur que es pot millorar (li vaig comentar al
    guarda).

Aquestes són les meves impressions. Us felicito per tirar endavant la travessa de La Coronallacs. Andorra és molt més que botigues, hotels i restaurants.

Salutacions,

Lluís Casals Planas

• devaneos Jul 21, 2022

Hola, me gustaria hacer esta ruta andorrana, pero me gustaria poder hacerla con los mapas offline y no veo la forma de descargar los mapas offline de Andorra. ¿Alguien me puede indicar algo de ayuda? Gracias

• Photo of spel48
    spel48 Aug 16, 2022

hola , acabamos de realizar esta ruta, para nosotros a sido bastante dura, de hecho la dividimos en 7 etapas , durmiendo en dos ocasiones en hoteles en puntos intermedios de la segunda y la cuarta etapa, y aun asi nos costo mucho terminar, he de decir que estoy acostumbrado a andar mucho por montaña ,pero los desniveles son brutales y el terreno en ocasiones muy duro, con grandes pedreras donde el avance es muy lento, los refugios estan muy bien, algunas cosas no, por ejemplo en el de Juclar te cobrar 3 euros por 4 minutos de ducha, eso si el personal de todos los refugios muy buena gente. La señalización en general esta bien, el único punto un poco lioso fue en la segunda etapa bajando al ultimo lago de Grau Roig, donde es muy fácil confundirse y acabar en la carretera, como nos paso a nosotros y o otras gentes que nos lo comentaron en el refugio. En algunos foros he visto que ponen esta ruta de dificultad moderada, yo la calificaría de difícil a muy difícil, coincidimos con montañeros mucho mas experimentados que nosotros y todos coincidíamos en esto.
    Eso si , merece la pena , los parajes por los que se pasa son dignos de tanto esfurezo.

• Photo of Chapecas
    Chapecas Aug 20, 2022

buenas!!! hago la ruta empezando el 6 de septiembre a las 5 am. espero poder cruzarme a muchos montañeses! Donde puedo conseguir un buen mapa de montaña?