Photo ofConjunto medirval de Frías. Tobera y sus cascadas. Ermita de la Hoz y Humilladero ( Frías de Burgos- Las Merindades-Burgos) Photo ofConjunto medirval de Frías. Tobera y sus cascadas. Ermita de la Hoz y Humilladero ( Frías de Burgos- Las Merindades-Burgos) Photo ofConjunto medirval de Frías. Tobera y sus cascadas. Ermita de la Hoz y Humilladero ( Frías de Burgos- Las Merindades-Burgos)

1912
March 27, 2024
March 2024

near Frías, Castilla y León (España)

Segons :
Declarada Bé d'Interès Cultural el 2005, Frías és una ciutat medieval aixecada a dalt d'un turó. Els seus carrers són estrets i desiguals i a banda i banda es disposen les cases adossades entre si, algunes de les quals semblen penjades sobre el tallat rocós. La ciutat estava protegida per una muralla del segle XIII i omptava amb tres portes: la de Medina, la del Postigo i la de la Cadena. També està considerat com un del pobles més bonics d’Espanya.
- Pont medieval
Construït aprofitant la roca que aflorava pel riu, era pas obligat de la via comercial que unia l'altiplà i la costa cantàbrica. Així, al segle XIV es va construir una torre per controlar-ne el pas i cobrar l'impost de portatge. Té 143 m de llargada i gairebé 4 d'amplada i està format per 9 arcs, sent els centrals apuntats i la resta rebaixats.
- Castell dels Ducs de Frías.
És la construcció més alta de la ciutat i la més espectacular. Es va començar a edificar al segle XII amb un caràcter defensiu, així, part de les seves finestres es troben rematades amb columnes de capitells romànics. El conjunt es compon d'una torre de l'homenatge elevada i, al seu voltant, un ampli pati d'armes amb restes d'antigues dependències i rematat en alts murs emmerletats. A l'exterior s'aprecia el fossat excavat a la roca. Està declarat BIC des del 1949.
- Església de Sant Vicent
Situada al tallat rocós de la ciutat, té un origen romànic encara que amb reformes i afegits posteriors com la torre, aixecada al començament del segle XX després de la caiguda de l'anterior. Al segle XIV i XVI s'hi afegeixen dues capelles: la del Sant Crist i la de la Visitació, a l'interior de totes dues hi ha importants obres d'art com diversos sepulcres renaixentistes i les pintures del retaule, atribuïdes a Joan de Borgonya.
Cascades del riu Molinar
El riu Molinar, al seu pas per la petita localitat de Tobera, forma una successió de belles cascades aprofitades en una altra època per moure les pedres de diversos molins. Avui dia hi ha una senzilla passejada per la riba del riu que ens ajudarà a conèixer millor aquest entorn condicionat amb diversos miradors des d'on es pot gaudir d'aquestes belles cascades.
Iniciarem la ruta en un dels aparcaments que hi ha, pel que sembla s’omple molt de gent, Nosaltres em triat el que dalt, als peus del Castell dels Ducs de Frías.
Coordenades inici de la ruta:
42°45'45.3"N 3°17'46.3"W 42.762606, -3.296177

Sortim de l’aparcament i prenem un a pista empedrada que hi ha just sota nostre i que en poca estona ens portarà a una font amb abeurador, continuem avall tot passant per entre mig d’un grup de torre per acabar arribant directament al pont medieval sobre el riu Ebre, molt reconstruït i que s’assembla al de Besalú. Pel costat d’una petita àrea d’esbarjo ens acostem a la llera i podem fer la foto des d’un punt més baix.
Tronem a l’entrada del pont i desfem un petit tram fins que arribarem a una cruïlla, on hi ha una petita capelleta, continuem per l’esquerra per una pista no asfaltada fins que arribarem a una d’asfaltada que seguirem a la dreta tot vorejant. Durant tot el camí des del pont tenim unes bones vistes del conjunt medieval, llàstima dels cables, la torre d’alta tensió i el sol que està en una posició que molesta per fer les fotos, aquest problema del sol ens l’hem trobat tot el matí.
Arribarem al poble i prenem el carrer que puja i seguirem pujant fins que arribarem dalt del casc. Pel camí anirem trobant, primer una mica de cova feta en la roca arenosa, tant mateix, veiem perfectament la construcció de l’església de Sant Vicenç ben bé sobre la caiguda seguida de les cases penjants que al mateix temps d’aprofitar espai fan de muralla, de sobte ens sorprèn damunt d’una alta roca la torre de l’homenatge separada de la resta del castell.
Continuarem pel carrer de la dreta en direcció a l’ajuntament, l’església de Sant Vicenç que ens obsequia amb magnífiques vistes de la vall de de Tobalina. També hi trobem la plaça dels Grans, on sota el cobert s’hi guardaven civada, blat, sègol i llegums. Pugem unes escales i arribarem a la plaça del castell on hi tenim l’oficina d’informació, el castell que es pot visitar per 2 € i un fossat. Tornem enrere i seguim per un carrer, només començar, a la dreta hi trobem unes escales que baixarem anant a parar al carrer per on hem estat, aquest solar tant sols hi queden les parets, girem a la dreta hi arribarem a la plaça per on hem entrat al casc antic, prenem el carrer que baixa al costat del restaurant Ortiz.
Arribarem a la carretera, al costat d’on hem aparcat el cotxe i seguim per la mateixa a l’esquerra durant 300m seguint les marques d’un PRC-BU-104 fins que arribarem a un camí a la dreta amb les indicacions corresponents que seguirem.
Anem seguint aquest camí fins quan comença a planejat i al costat d’un pal de fusta del llum, a la dreta, hi trobem els senyals de desviació del PR que indiquen un sender a l’esquerra on a més, que veurem dues fites.
Seguirem per aquest sender fins que arribarem a un camí al costat de la carretera, on ja veiem a tocar Tobera, la creuem i seguim en direcció al poble buscant una casa de color mostassa en el carrer de Burgos.
Enfilem per aquest carrer i a l’esquerra trobarem un carrer un pont. Aquí comença la ruta de les cascades
A la dreta anirem a la Cascada 1, a l’esquerra a la Cascada 2 de la Cascada 2 tornem enrere fins el pont, on veurem unes escales que pugem a un mirador de d’on podem veure la part de dalt de la Cascada 1. Continuem pel sender empedrat i arribarem a un mirador metàl·lic amb bones vistes de l’entorn, continuem pel sender empedrat al costat del riu Molinar, trobem uns petits salts i ja trobem aquestes magnífiques esglésies sota una balma impressionant, la gran és la de la Senyora de la Hoz i la petita és l’humilladero del Santo Cristo de los Remedios al costat d’un petit pont medieval.
Aquest conjunt és realment magnífic, volia fer fotos amb el dron, però he tingut problemes i l’he salvat de miracle.
Continuem a contracorrent uns minuts i trobarem a l’altre banda de la carretera un gran salt d’aigua que no he trobat com es diu ni tampoc la manera de poder acostar-s’hi

Pel que no vulgui caminar, es pot fer tot amb el cotxe. Primer aparcar en el pont medieval, pujar a l’aparcament i fer Frias, aparcar en Tobera i fer les cascades i pujar amb cotxe a les ermites de Tobera, on no s’ha ni de sortir del cotxe, però .......................

Según :
Declarada Bien de Interés Cultural en 2005, Frías es una ciudad medieval levantada en lo alto de una colina. Sus calles son estrechas y desiguales y a ambos lados se disponen las casas adosadas entre sí, algunas de las cuales parecen colgadas sobre el cortado rocoso. La ciudad estaba protegida por una muralla del siglo XIII y llenaba con tres puertas: la de Medina, la del Postigo y la de la Cadena. También está considerado como uno de los pueblos más bellos de España.
- Puente medieval
Construido aprovechando la roca que afloraba por el río, era paso obligado de la vía comercial que unía el altiplano y la costa cantábrica. Así, en el siglo XIV se construyó una torre para controlar su paso y cobrar el impuesto de portaje. Tiene 143 m de largo y casi 4 de ancho y está formado por 9 arcos, siendo los centrales apuntados y el resto rebajados.
- Castillo de los Duques de Frías.
Es la construcción más alta de la ciudad y la más espectacular. Se empezó a edificar en el siglo XII con un carácter defensivo, así, parte de sus ventanas se encuentran rematadas con columnas de capiteles románicos. El conjunto se compone de una torre del homenaje elevada y, a su alrededor, un amplio patio de armas con restos de antiguas dependencias y rematado en altos muros almenados. En el exterior se aprecia el foso excavado en la roca. Está declarado BIC desde 1949.
- Iglesia de San Vicente
Situada en el corte rocoso de la ciudad, tiene un origen románico aunque con reformas y añadidos posteriores como la torre, levantada a principios del siglo XX tras la caída de la anterior. En el siglo XIV y XVI se añaden dos capillas: la del Santo Cristo y la de la Visitación, en el interior de ambas hay importantes obras de arte como varios sepulcros renacentistas y las pinturas del retablo, atribuidas a Juan de Borgoña.
Cataratas del río Molinar
El río Molinar, a su paso por la pequeña localidad de Tobera, forma una sucesión de bellas cascadas aprovechadas en otra época para mover las piedras de varios molinos. Hoy en día hay un sencillo paseo por la orilla del río que nos ayudará a conocer mejor este entorno acondicionado con varios miradores desde donde se puede disfrutar de estas bellas cascadas.
Iniciaremos la ruta en uno de los aparcamientos que hay, al parecer se llena mucha gente, Nosotros hemos elegido lo que arriba, a los pies del Castillo de los Duques de Frías.
Coordenadas inicio de la ruta:
42°45'45.3"N 3°17'46.3"W 42.762606, -3.296177

Salimos del aparcamiento y tomamos uno en pista empedrada que hay justo debajo de nosotros y que en poco rato nos llevará a una fuente con abrevadero, seguimos abajo pasando por medio de un grupo de torre para acabar llegando directamente al puente medieval sobre el río Ebro, muy reconstruido y que se asemeja al de Besalú. Al lado de una pequeña área de recreo nos acercamos al cauce y podemos tomar la foto desde un punto más bajo.
Tronamos a la entrada del puente y deshacemos un pequeño tramo hasta que llegaremos a un cruce, donde hay una pequeña capillita, continuamos por la izquierda por una pista no asfaltada hasta que llegaremos a una asfaltada que seguiremos a la derecha todo bordeando. Durante todo el camino desde el puente tenemos unas buenas vistas del conjunto medieval, lástima de los cables, la torre de alta tensión y el sol que está en una posición que molesta por tomar las fotos, este problema del sol nos lo hemos encontrado todo la mañana.
Llegaremos al pueblo y tomamos la calle que sube y seguiremos subiendo hasta llegar al casco. Por el camino iremos encontrando, primero un poco de cueva hecha en la roca arenisca, sin embargo, vemos perfectamente la construcción de la iglesia de Sant Vicenç exactamente sobre la caída seguida de las casas colgantes que al mismo tiempo de aprovechar espacio hacen de muralla, de repente nos sorprende sobre una alta roca la torre del homenaje separada del resto del castillo.
Continuaremos por la calle de la derecha en dirección al ayuntamiento, la iglesia de Sant Vicenç que nos obsequia con magníficas vistas del valle de de Tobalina. También encontramos la plaza de Els Grans, donde bajo el cobertizo se guardaban avena, trigo, centeno y legumbres. Subimos unas escaleras y llegaremos a la plaza del castillo donde tenemos la oficina de información, el castillo que se puede visitar por 2€ y un foso. Volvemos atrás y seguimos por una calle, nada más empezar, a la derecha encontramos unas escaleras que bajaremos yendo a parar a la calle por donde hemos estado, este solar tan sólo quedan las paredes, giramos a la derecha llegaremos a la plaza por donde hemos entrado en el casco antiguo, tomamos la calle que baja junto al restaurante Ortiz.
Llegaremos a la carretera, junto a donde hemos aparcado el coche y seguimos por la misma a la izquierda durante 300m siguiendo las marcas de un PRC-BU-104 hasta llegar a un camino a la derecha con las indicaciones correspondientes que seguiremos.

Aparcament Inici

Direcció a Tobera

Dreta pista

Dreta pista asfaltada

Photo ofErmita Senyora de la Hoz i Humilladero del Santo Cristo de los Remedios Photo ofErmita Senyora de la Hoz i Humilladero del Santo Cristo de los Remedios Photo ofErmita Senyora de la Hoz i Humilladero del Santo Cristo de los Remedios

Ermita Senyora de la Hoz i Humilladero del Santo Cristo de los Remedios

Església de San Vicente

Església de San Vicente 1

Església i parets turó

PictographMonument Altitude 1,873 ft
Photo ofEsglésia, Cases Penjants i Torre de l'Homenatge Photo ofEsglésia, Cases Penjants i Torre de l'Homenatge Photo ofEsglésia, Cases Penjants i Torre de l'Homenatge

Església, Cases Penjants i Torre de l'Homenatge

PictographCastle Altitude 1,947 ft

Torre de l'Homenatge

PictographWaterfall Altitude 1,901 ft

Tram escales cap el mirador

• Photo of RutyDiego
    RutyDiego Apr 6, 2024

Buen paseo

• Photo of rigarpa
    rigarpa Apr 6, 2024

Gracias por tu comentario y valoración RutyDiego, és una gran ruta de historia y de agua