Comblain-la-Tour - Comblain-au-Pont 14,8 km januari 2014

Photo ofComblain-la-Tour - Comblain-au-Pont 14,8 km januari 2014 Photo ofComblain-la-Tour - Comblain-au-Pont 14,8 km januari 2014 Photo ofComblain-la-Tour - Comblain-au-Pont 14,8 km januari 2014

January 24, 2014
January 2014

•   4 2 Reviews

near Comblain-la-Tour, Walloon (Belgique)

De wandeling vertrekt aan het station van Comblain-la-Tour (Place de la Gare, 4180 Hamoir). De eerste 9 km volgen we de rood-witte Grote Routepadenmarkering naar Comblain-au-Pont. De volgende 6 km keren we langs de andere zijde van de Ourthe en rakend aan het dorpje Oneux terug richting Comblain-la-Tour. Na een halve kilometer ongeveer komt de eerste klim eraan, we krijgen enkele panorama te zien. Na een korte afdaling klimmen we verder naar het bos van Comblain waar we 2 herdenkingsmonumenten van WO II tegenkomen. Eenmaal uit het bos wandelen we langs akkers tot we aan de rand van Comblain-au-Pont even halt houden aan de Grotte de l’Abîme (te bezichtigen met gids). We dalen verder af naar het centrum waar enkele horecazaken gelegen zijn. Terug op krachten steken we de Ourthe over en klimmen langs het kerkhof naar een kruis waar we een mooi panorama hebben. Nog steeds stijgend lopen we langs de rand van het dorpje Oneux, waarna we door het bos terug afdalen naar het station. De wandeling heeft eerder een agrarisch karakter, met ongeveer 2/3 wandelpaden langs akkers en weiden en 1/3 door het bos. We volgen over het algemeen brede goed begaanbare wegen, maar op sommige plaatsen kunnen de paden bij regenweer er zeer modderig en glad bijliggen. De stijgingspercentages zijn niet moordend maar eerder lang van aard.

bank

bank met panorama

bank in de afdaling van de Grotte de l'Abîme naar Comblain-au-Pont

bank

bank op ongeveer halfweg van de beklimming naar het dorpje Oneux

vuilbak en infobord

Vuilbak en infobord over de boerderij van Raideux.

bank en panorama

bank met panorama

bank en vuilbak

Bank en vuilbak bij het betreden van het bos van Comblain.

Bank en vuilbak bij het verlaten van het bos van Comblain.

bank en vuilbak

Een van de vele bordjes met hoogteaanduidingen die we zullen tegenkomen op de wandeling.

PictographProvisioning Altitude 0 ft

café Le Dilemme

Le Dilemme Comblain-Au-Pont, Liège, BEL

Chez Georges

Horecazaak op de markt van Comblain-au-Pont

Grotte de L'Abîme

De Grotte de l'Abîme (letterlijk Grot van de afgrond) is een kalksteengrot bij Comblain-au-Pont in de provincie Luik in België. De 'afgrond' die de ingang van de grot vormt is zo'n 22 meter diep en is toegankelijk via de straat Rue de la Grotte. De grot werd in 1900 bij toeval ontdekt toen de hond van een inwoner uit het dorp in een gat in de grond viel, en daardoor in de grot terecht kwam. Dit ongeluk trok de aandacht van speleologen die gingen graven en de vele zalen toegankelijk gemaakt hebben. De grot is overwegend verticaal en er zijn veel trappen die afgelopen moeten worden. Een deel van de grot is opengesteld en voert in zo'n 75 minuten langs galerijen en zaaltjes met stalactieten, stalagmieten, druipsteengordijnen en andere formaties die in diverse kleuren en met goede verlichting mooi tot uiting worden gebracht. De grot is gedurende miljoenen jaren gevormd door regen waardoor de druipstenen gevormd zijn In de grot overwinteren vleermuizen. http://www.natuurwetenschappen.be/institute/structure/geology/geotourism/grottes/comblain_abime

herdenkingsmonument

In het bos van Comblain staat een zuil (1975) ter ere van de WO II-strijders. Zowel Russische partisanen, Belgische strijders als Amerikaanse soldaten worden hier herdacht.

Photo ofherdenkingssteen gefussilleerde Nicolas Compère Photo ofherdenkingssteen gefussilleerde Nicolas Compère Photo ofherdenkingssteen gefussilleerde Nicolas Compère

herdenkingssteen gefussilleerde Nicolas Compère

Monument ter ere van een verzetstrijder, afkomstig uit Seraing. De eerste die hier bij de gevechten van WO II stierf in de streek, op 13 mei 1940. Hij werd hier midden in het bos van Comblain gefusilleerd.

kerk Comblain-au-Pont

kerk van Comblain-au-Pont

kerkhof Comblain-au-Pont

klimrotsen

Klimrotsen aan de rand van Comblain-la-Tour.

PictographProvisioning Altitude 0 ft

Le Bellevue

Le Bellevue Comblain-Au-Pont, Liège, BEL

modderig paadje

Modderig paadje op de afdaling naar Comblain-la-Tour.

pad met losse stenen

Een iets moeilijker begaanbaar pad door losse stenen in de beklimming naar Oneux.

PictographRisk Altitude 463 ft

panorama en kruis

Mooi uitzicht over Comblain-au-Pont. Er leidt een klein pad naar het kruis dat hier is opgericht, het zicht is hier zeker de moeite waard maar OPGELET met kinderen, er is geen afscherming voorzien aan deze levensgevaarlijke afgrond!

Station van Comblain-la-Tour

Station van Comblain-la-Tour waar een aantal parkeerplaatsen voozien is. Place de la Gare, 4180 Hamoir.

Syndicat D'Initiative

In eerste instantie was deze toren een versterkt Romeins kamp, dat wil zeggen, het was een hek gemaakt van boomstammen. Binnen deze schans, die de boeren in geval van een aanval beschermde, stond de donjon (welke de thuisbasis was van de heer en het uiterste toevluchtsoord van de strijders).