Photo ofCombi PR 1 / NIS en PR11 / NIS Amieira do Tejo - Trilhos das Jans en Trilho da Barca D'Ameira op 1 mrt. 2024 Photo ofCombi PR 1 / NIS en PR11 / NIS Amieira do Tejo - Trilhos das Jans en Trilho da Barca D'Ameira op 1 mrt. 2024 Photo ofCombi PR 1 / NIS en PR11 / NIS Amieira do Tejo - Trilhos das Jans en Trilho da Barca D'Ameira op 1 mrt. 2024

March 1, 2024
March 2024

near Amieira, Portalegre (Portugal)

Tijdsduur exclusief pauzes: ong. 3 uur en 40 minuten.

Deze leuke gemarkeerde wandeling is een combinatie van de PR 1 / NIS ook wel de Trilhos das Jans genoemd en de PR11 / NIS ofwel de Trilho da Barca D'Ameira.

Een groot deel van de PR11 is het stuk langs de Tejo van de PR1. Als je aankomt bij de Tejo ga je eerst rechtsaf de boardwalk op en de hangbrug over naar de stuwdam. Later loopje weer via de hangbrug terug en vervolg je de door de bordjes PR 1 te volgen.

Wij zijn gestart in het leuke dorpje Amieira do Tejo.

Je loopt over paden, paadjes, muurtjes, wegen, langs de rivier de Tejo en op het stuk van de PR11 over een hangbrug en boardwalk(ook trappen). Er zit een flinke daling in (deels via trap) in deze route en paar keer klimmen. Verder vrij eenvoudig te wandelen.

Langs het stuk bij de rivier de Tejo staan diverse leuke kunstwerken. Ook is er onderweg uitleg over het waarom van de muurtjes langs de Tejo. Deze werden nl. gebruikt als jaagpad om de boten handmatig de rivier op te slepen.

Onderweg mooie natuur, veel bloemen, kurkeiken, regelmatig koeien, schapen en paarden.

In het Amieiro do Tejo vind je ook nog een kasteel. In de wintermaanden sluit deze om 17 uur. Wij waren te laat om deze te bezoeken. Entreeprijs volwassen €2,-. Wil je het kasteel bezoeken, check dan vooraf de openingstijden.

In Amieira het zijn er meerdere cafeetjes. Ook onderweg bij het pontje en de aanlegplaats voor boten (bij ong. 10 km) is er een horecagelegenheid en een openbaar toilet.

Wij vinden het leuk als je de wandeling voorziet van een beoordeling en/of als je wijzigingen en/of aanvullingen doorgeeft.

Mocht je vaker in onze "voetsporen" willen treden, kies er dan voor om ons te volgen!

Wij wensen je een fijne wandeling.