Collada Fonda – Costabona – Roca Colom – Naixement del riu Tec – Coll de Pal

Photo ofCollada Fonda – Costabona – Roca Colom – Naixement del riu Tec – Coll de Pal Photo ofCollada Fonda – Costabona – Roca Colom – Naixement del riu Tec – Coll de Pal Photo ofCollada Fonda – Costabona – Roca Colom – Naixement del riu Tec – Coll de Pal

October 4, 2018
October 2018

•   4.5 3 Reviews

near Setcases, Catalunya (España)

Comencem aquesta bonica caminada a la collada Fonda, on hi ha el canvi de vessant de la pista que va des d’Espinavell a Setcases i hi ha força lloc per aparcar. Seguim el camí al costat de la tanca de bestiar, marcat amb senyals del GR, que coincideix amb el camí dels contrabandistes que ve de Setcases, tot pujant sempre muntanya amunt pel llom de la muntanya, fins que deixem el GR (que va al coll de Pal), seguint sempre amunt fins arribar al cim del Costabona.

Dalt del cim, desprès d’esmorçar, gaudim d’unes imponents vistes, ja que podem veure entre molts, els cims del Puigmal, Torreneules, Canigó, Bassegoda, Comanegra, els del circ de Vallter com Bastiments, Infern, Gra de Fajol, Freser, Borregues, Pastuira, Balandrau, etc., els propers Roca Colom, Mort de l’Escolar, Esquerdes de Rojà, cap al sud, el Taga, Puig Estela, Puig Sistra i els ja més llunyans cims del Carlit i Pessons. Fins i tot hem pogut veure la badia de Roses, Montserrat, el Montseny i la serra de Sant Llorenç del Munt.

Seguim la ruta davallant ràpidament al coll de Pal, on encarem la suau pujada al cim del Roca Colom (on tornem a gaudir de les vistes abans esmentades), baixem del cim seguint la riba del Campmagre en direcció a les Esquerdes de Rojà, però abans d’arribar a les roques de la Mort de l’Escolar, baixem pel coll del mateix nom fins a les fonts del Tec, on neix aquest riu.

A ressaltar, que en arribar aquest coll, hem pogut contemplar les tasques de recollida i baixada dels centenars de cavalls que formaran part de la fira de bestiar equí de Espinavell (veure explicació adjunta). Seguim endavant, creuem el Tec, anem cap al coll de Pal i baixem pel camí de les Terrelleres per sobre de la font i el refugi de Costabona anem a trobar el camí de pujada per davallar fins a la collada Fonda.

Tria de Mulats d'Espinavell.-

És una fira ramadera d'arrel tradicional que se celebra a Espinavell cada any, el dia 13 d'octubre. Aquest nucli, del municipi de Molló, acull en aquesta data, diada de Sant Eduard, una fira de bestiar equí, d'enorme importància per tota la Vall de Camprodon i la comarca del Ripollès. Els orígens de la fira són incerts, ja que en un principi era només una trobada entre els ramaders de Molló i els compradors, que negociaven amb els anteriors a fi de comprar-los el bestiar. De mica en mica, la fira va anar guanyant adeptes i admiradors, i actualment suposa ésser una activitat turística de primer ordre en el nostre municipi i comarca, a causa del volum de visitants que la concorren.

La festa comença amb la baixada de forma natural i directa, dels caps de bestiar fins a les Planes d'Espinavell, on té lloc la fira. Aquest bestiar però, ha passat tot l'estiu a la muntanya, i la Tria suposa el final de la temporada que aquests passen fora del municipi de Molló. A finals de juny, per Sant Joan, els ramaders de Molló fan la transhumància del bestiar equí i boví, des del nucli de Molló i fins a la muntanya de Rojà (pròxim al massís del Canigó, a la comarca del Conflent), on aquests conserven els drets de pastura, reconeguts per les Actes del Tractat dels Pirineus (1659).

El bestiar passa els mesos de juliol, agost i setembre en aquesta muntanya nord-catalana, vigilats pel Cisco del Carol, un veí de Molló de més de vuitanta anys, que segueix la tradició de custodiar el bestiar durant els mesos d'estiu. Aquest passa els tres mesos en un refugi situat a la mateixa muntanya de Rojà, completament sol, i vigila i es preocupa del bestiar que els ramaders de Molló hi han deixat.

A finals de setembre, per Sant Miquel, els propietaris del bestiar retornen a Rojà, per recollir les eugues i cavalls que hi han passat l'estiu. La transhumància des de Rojà acaba altra vegada fins a Molló. És en aquest moment, quan els ramaders porten el bestiar a les proximitats del Costabona, molt a prop d'Espinavell, on esperaran fins el dia 13 d'octubre per portar-los a la fira.

El dia 13 d'octubre, els ramaders acompanyen el bestiar equí fins a Les Planes d'Espinavell, on passaran la resta del dia. Aproximadament, a les 11 hores del matí, les eugues, cavalls i mulats (la cria de l'euga) arriben a la Fira. Un cop allà, s'iniciaran els tractes de compravenda de mulats o pollins entre compradors i ramaders. Al matí també, es realitza l'entrega de premis als millors exemplars, escollits per un comitè veterinari.

A la tarda, una vegada s'hagin tancat tots els tractes, es procedeix amb la separació o tria de les eugues i dels mulats. D'aquí el nom de Tria de Mulats, que al·ludeix a la separació de les cries de les seves mares. Finalment, les eugues i els cavalls, separats ja de les seves cries, retornen a l'entorn de la muntanya del Costabona, on esperaran les primeres neus perquè els propietaris els traslladin als respectius masos.

Sortida i arribada - Collada Fonda

Roques d'en Mercer

Costabona

Coll de Pal

Roca Colom

Photo ofPas pel coll de la Mort de l'Escolar Photo ofPas pel coll de la Mort de l'Escolar Photo ofPas pel coll de la Mort de l'Escolar

Pas pel coll de la Mort de l'Escolar

PictographRiver Altitude 7,556 ft

Naixement del riu Tec

Camí de les Terrelleres

• Photo of Antonieta Freixas
    Antonieta Freixas Oct 6, 2018

L'accés per arribar a l'aparcament, per on?? Espinavell o Setcases

erill Oct 6, 2018

Pels dos cantons es va bé, doncs és una pista amb pedres però sense complicacions i la distància és semblant, per Espinavell la pista és més penjada i descarada, mentre que per Setcases hi ha més arbres i menys cinglera.
    Nosaltres varem fer l'anada per Espinavell i la tornada per Setcases.

• Photo of M. Núria
    M. Núria Oct 17, 2018

Mol ben explicada

erill Oct 20, 2018

Gràcies pel comentari.

• Photo of Avifont
    Avifont Jul 11, 2019

Ruta sense complicacions.
    Està ben senyalitzada, amb les marques del GR i grogues .
    És pot fer sense Track .

erill Jul 19, 2019

Gràcies pel comentari ivaloració.

• Photo of Montse Mitjanas Costal
    Montse Mitjanas Costal Nov 12, 2020

Molt bona ruta! Gràcies!

erill Nov 16, 2020

Gràcies Montse Mitjanas pel comentari i celebro que la ruta t'hagi agradat.

• Photo of Dani Pagès
    Dani Pagès Jul 13, 2022

La vaig seguir el dia 04/07. Molt maca! Gràcies per compartir-la.

erill Jul 18, 2022

Gràcies a tu, Dani Pagès pel comentari i celebro que la ruta hagi estat del teu interès i que t'hagi agradat.

• elisabetlf Jul 21, 2022

Hola Erill,
    Avui hem fet la teva ruta, ha sigut molt bonica i l'hem gaudit !!!
    Moltes gràcies per penjar-la i compartir-la.

erill Jul 24, 2022

Gràcies elisabetlf pel comentari i m'alegra que la ruta t'hagi agradat.