Coll de Pymorens - Pic de Coma d'Or - Estany de Coma d'Or (2016-06-06)

Photo ofColl de Pymorens - Pic de Coma d'Or - Estany de Coma d'Or (2016-06-06) Photo ofColl de Pymorens - Pic de Coma d'Or - Estany de Coma d'Or (2016-06-06) Photo ofColl de Pymorens - Pic de Coma d'Or - Estany de Coma d'Or (2016-06-06)

June 23, 2016
June 2016

near Porté-Puymorens, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées (France)

Què ens hem trobat en aquesta excursió? Doncs tot allò que generosament ens ofereixen els Pirineus Orientals a les acaballes de la primavera i l’estiu.
Hem recorregut d’oest a est tota la Vall d’en Garcia, que a manera d’un pla inclinat ens ha permès superar sense adonar-nos els 618 m de desnivell que separen el Coll de Puymorens (1916 m) de la Portella d'en Garcia (2534 m). Al llarg de la pujada hem estat observats, sens dubte, pels isards que, com sempre, pasturen vigilants i acostumen a beure aigua del proper torrent i del petit estany de la Bassa de Mercader. A més, al llarg de tota la pujada, només girant el cap, a la nostra esquena hem contemplat, tacada de neu, la carena fronterera d’Andorra, França i Catalunya que s’enlaira fregant els 3000 m.

Després de trepitjar la neu de l'última congesta que corona la Portella, ens han sorprès les vertiginoses parets del vessant nord del Puig Pedrós de Lanós que contrasten amb l’amable silueta del seu veí de carena i objectiu de la nostra excursió, el Pic de Coma d’Or. També hem contemplat el vol rasant d'una parella de perdius nivals que han desaparegut planejant cap a la Vall de Bésines.
Un corriol molt ben marcat ens ha portat davant el darrer pendent que ens separa del cim, però abans, a la nostra dreta, el mirall blau de l’Estany de Coma d’Or ens convida a apropar-nos a la seva riba, cosa que farem després d’assolir el nostre objectiu, els 2826 m del pic, una talaia amb unes vistes sorprenents de l’embassament de Lanós i de tot el massís del Carlit
Així doncs, fet el cim, hem baixat a l’Estany on hem dinat envoltats d’anemones, gencianes alpines i pastorelles.
Les darreres sorpreses de l'excursió han estat els tulipas de muntanya al costat del canal de Lanós, el ramat de muflons pasturant a la vall i la immensa túnica groga del bàlec per sobre del poble de Porté.

• Photo of tafonoll
    tafonoll Aug 1, 2022

La ruta de tornada no sembla ser la correcte una vegada feta i comprada amb altres rutes d'aquest lloc. Caldria advertir-ho. O no penjar-la.

• Photo of Pensament alpí
    Pensament alpí Aug 1, 2022

Hola tafanoll. Agraeixo el teu comentari. En la descripció de la ruta feta l'any 2016 faig la següent advertència: "El descens l'hem començat acompanyats per les aigües de l’estany. Aviat hem deixat el camí habitual que condueix a la Portella de Lanós i hem baixat directament cap el Pla de Rossó per l'antic camí, molt desdibuixat i actualment poc utili·litzat." Crec que amb aixó cumpleixo la teva recomenació de advertir que no és una ruta freqüent. Tot i que sí que ho havia estat abans de la massificació actual del muntanyisme.
    El que no faré és deixar de penjar rutes preparades precisament amb la intenció d'aportar certa originalitat. La idea de fer aquesta variant em va venir al consultar una publicació de la Editorial Alpina de l'any 2002 en la qual aparèix en un mapa esquemàtic com a sender secundari a l'ARP (Alta Ruta Pirenenca)