Photo ofColl de Pam-E. la Pradella-E. Negre-E. Llarg-E.del Racó-Telec. de La Calma-Ref. de La Calma-Targassone (2014-09-20) Photo ofColl de Pam-E. la Pradella-E. Negre-E. Llarg-E.del Racó-Telec. de La Calma-Ref. de La Calma-Targassone (2014-09-20) Photo ofColl de Pam-E. la Pradella-E. Negre-E. Llarg-E.del Racó-Telec. de La Calma-Ref. de La Calma-Targassone (2014-09-20)

March 1, 2021
March 2021

near Pyrenees 2000, Occitanie (France)

Iniciem l'excursió a les pistes d'esquí de Font-Romeu, al costat del telecadira de Belvédère, al Coll de Pam. El nom de Font-Romeu prové de la font de l'Ermitatge. A l'Ermitatge hi anaven els pelegrins, també anomenats romeus.

Des de l'aparcament marxem en direcció oest cap a l'estany de la Pradella, a través d’un bosc de pins i bedolls, seguint les marques de pintura groga, fins connectar amb una pista forestal, que ens porta a l’Estany de la Pradella. Seguim per aquest camí, i després de superar un turonet baixem fins a l'estany Negre, situat en un indret més ombrívol. Ara el sender continua per l'esquerra d'aquest llac fins arribar al seu extrem oest. A partir d'aquí iniciem una forta però no gaire llarga pujada entre grans roques de granit, fins l'estany Llarg, que queda enfonsat a la dreta. Passat aquest estany, seguim per una clotada d'herba que ens duu a l'estany del Racó, de poca fondària. El deixem enrere per creuar un tram de bosc, girar a l'esquerra i sortir a una esplanada on trobem la Bolloseta, més aviat una mollera.

Des d'aquí, per la vall glacial anem cap la base del telecadira Nord de La Calma, després pujem a discrecció seguint les pilones fins el coll de Pal, per anar a cercar el refugi de la Calma on hem dinat. El descens ho fem tot endinsant-nos al pla de la Calma, flanquejant el Pic dels Moros pel seu vessant est.
L’últim tram és de baixada entre el bosc i les pastures del vessant sud del pic fins el poble de Targassone.
En tot el recorregut hem gaudit de l'ambient d'alta muntanya que ens ofereixen els llacs, prats i boscos, i d'esplèndides panoràmiques del massís del Carlit, els Pics Peric, el Pic Coll Roig, i el Puigmal i Serra del Cadí .

01 Coll del Pam

Coll del Pam. Pàrquing de l'estació d'esquí. Zona de Belvédère

PictographLake Altitude 6,438 ft

02 Estany de La Pradella

Estany de La Pradella. El primer dels llacs que conformen el recorregut tradicional dels Quatre Llacs de gran bellesa

PictographLake Altitude 6,361 ft

03 Estany Negre

Estany Negre enclotat entre rocas de granit i boscos de pi negre, avets i bedolls

PictographLake Altitude 6,574 ft

04 Estany Llarg

Estany Llarg com l'anterior el seu entorn és molt bonic.

PictographLake Altitude 6,586 ft

05 Estany del Racó

Estany del Racó. Petit estany en avançat estat de colmatació

06 Trencall

Bifurcació cap el telecadira de la pista d'esquí de La Calma Nord

07 Telesilla Calma Nord

Sender entre les pilones del telecadira de la pista d'esquí de La Calma Nord

08 Pista de terra

Pista de terra. La part superior de l'ascenció es fa per la pista de terra de manteniment de les instal.lacions de l'estació d'esquí

09 Trencall

Trencall de pistes de terra, en realitat és una confluència de les pistes d'esqui del Roc de La Calma

PictographPicnic Altitude 6,907 ft

10 Refugi de la Calma

Petit Refugi de La calma amb serveis de bar i dinars.

11 Trencall

Trencall de la pista de terra cap el camí marcat entre matolls i pastures

PictographRiver Altitude 6,261 ft

12 Presa

Represa de l'aigua del torrent de Ribals i pista de terra

13 Targassone

Targassone, poble de muntanya de la Cerdanya francesa i punt final de l'excursió