Photo ofColl de Fullosa-Riera d´Ogassa-Mirador del Turó de l´Aliga-Monument a Xirinacs-Pas dels Maquis-Sta.Maria de Vidabona Photo ofColl de Fullosa-Riera d´Ogassa-Mirador del Turó de l´Aliga-Monument a Xirinacs-Pas dels Maquis-Sta.Maria de Vidabona Photo ofColl de Fullosa-Riera d´Ogassa-Mirador del Turó de l´Aliga-Monument a Xirinacs-Pas dels Maquis-Sta.Maria de Vidabona

May 17, 2021
May 2021

•   4.7 1 review

near Ogassa, Catalunya (España)

Ruta circular a peu per la comarca del Ripollès.

Interesant i bonica ruta que ens porta a conèixer un tram de la riera d´Ogassa amb els seus bonics gorgs i salts d’aigua, per frondoses Fagedes i Rouredes, per velles masies, avui moltes en runes, per bonics indrets poc transitats i molt feréstecs com el Santuari de Santa Maria de Vidabona o el Pas dels Maquis i per bonics miradors com el del Turó de l´Aliga. La ruta la fem en sentit antihorari

Sortida i arribada de la ruta des del Coll de Fullosa. Accés al punt de sortida, des de la carretera que va de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses, passada la Barricona i el Km. 4 arribem a Ribamala on agafem a l´esquerra pista forestal que s´enfila uns 6,5 km., trams asfaltats i altres no, però de bon fer amb un turisme, fins al coll de Fullosa.
Deixem el cotxe i continuem per la mateixa pista uns metres, passem un pas Canadenc i de seguida agafem a la dreta camí ben traçat que va en direcció NE, sortim a una pista que seguim a la dreta, en poca estona passem per la casa de Colònies El Negre, just davant de la casa agafem a la dreta camí que ens baixa a buscar la riera d´Ogassa, seguim riera amunt fins al gorg i Salt El Negre, retornem pel mateix camí fins a la casa, ara seguim a l´esquerra pel camí del Cingle, passem per un bonic mirador a la riera d´Ogassa, passem per una Balma i tornem a baixar a la riera, la creuem i anem a la dreta a buscar el Clot del Mingo per visitar el Salt i gorg de La Capa, tornem a baixar a la riera d´Ogassa i la seguim aigües amunt a prop de la seva llera, passem per varis gorgs i salts d´aigua, en el Gorg i Salt 3 visitem una antigua mina abandonada, seguim un tram més del riu i pugem a visitar l’últim salt i gorg al Torrent de la Font del Freixe, creuem la riera d´Ogassa i passem per una altre mina, ara, deixem el riu darrera nostre i comencem a pujar decididament per un corriol en direcció Sud, arribem a una pista que creuem i pugem al quintà i prats de la casa La Tuta, passem pel costat de la casa i tornem a la pista que seguim a l´esquerra durant una estona fins al coll de l´Erola, agafem a l´esquerra un marcat camí que ens puja al mirador del Turó de l´Aliga, boniques vistes de la vall des de Ripoll a Sant Joan de Les Abadesses i des de Montserrat al Montseny. Retornem a la pista i la seguim a l´esquerra, passat el coll de la Tuta la deixem i seguim a l´esquerra camí que ens porta al Pla de Can Pegot on hi ha el monument a en Xirinacs, aquest monòlit recorda on es va trobar mort l´11 d´agost de l´any 2007 en Lluís Maria Xirinacs. El monument de granit, de l'escultor Jaume Rodri, té gravada la lletra X (de Xirinacs) amb un punt al damunt. A la part inferior, sense que pugui ser visible, s'hi ha gravat una fórmula matemàtica que revela la distància, des del punt, en què hi ha soterrats alguns llibres d´en Xirinacs, protegits per un bloc de metacrilat. 'Si mai algú tomba la pedra, descobrirà un enigma matemàtic que, si el resol, el durà a localitzar els llibres d'en Xirinacs.
Continuem la nostra ruta direcció Ponent , passem per una cruïlla i indicador i pel costat d´una bassa, baixem a Cal Pegot (en runes), creuem un torrent i el camí torna a pujar i va girant direcció Sud, passem pel Pla de Toro, un petit prat, i entrem a una bonica fageda, passem pel costat d´un gran faig i pel Pas dels Maquís, en poca estona arribem a la font i al Santuari de Santa Maria de Vidabona, avui malauradament en runes, seguim per bon camí i passem, també en runes, per la casa de Vidabona, baixem un xic i passem per Les Saleres de Vidabona i pel collet d´en Baptista, ara el camí gira direcció NE i baixa a creuar el Torrent de Comapregona, passem per Cal Baiato (en runes), finalment arribem a la Font de Fullosa, avui aperdurada, i tornem a la pista que en poca estona ens porta, de nou, al coll de Fullosa on acabem la ruta.

Aquesta ruta passa per camins, corriols i pistes forestals, ben marcats i traçats i no té cap dificultat rellevant.

Bassa

Torrent de la Font del Freixe

• Photo of pepmarine
    pepmarine Sep 29, 2022

Exel·lent ruta. Bonica i variada pel bosc, vistes i també pel monument a Xirinacs. Moltes gràcies per compartir-la. L'hem feta i hem disfrutat.

Molt ben descrita.
    Només hi ha alguna zona com abans d'arribar al mirador del Turó de l'Àliga que cal estar atent als tracs perquè el camí està molt perdut.
    L'entorn magnífic.

• Photo of Terricat
    Terricat Sep 29, 2022

Gràcies pepmarine pels teus comentaris i valoració de la ruta.