Photo ofColl de Comiols - Roca Roja - Roc de Benavent - Camí de la Garriga - Coll de Comiols Photo ofColl de Comiols - Roca Roja - Roc de Benavent - Camí de la Garriga - Coll de Comiols Photo ofColl de Comiols - Roca Roja - Roc de Benavent - Camí de la Garriga - Coll de Comiols

August 8, 2014
August 2014

•   4.3 1 review

near Biscarri, Catalunya (España)

Ruta que s'inicia al Coll de Comiols, en el límit natural entre les comarques de la Noguera i el Pallars Jussà i que va resseguint el Roc de Benavent, una serra amb dues cares ben diferenciades: cap a l'est, a la zona que pertany a la Noguera amb predomini de formes suaus; mentre que cap a la part occidental es desploma vertiginosament cap a la Conca de Tremp.
Sortint de la gasolinera abandonada que hi ha al Coll de Comiols, varem anar seguint el Camí del Cap del Roc tot pujant cap a la part superior de la carena fins arribar a les restes de l'ermita de Sant Miquel i, posteriorment, fins al cim de la Roca Roja (vèrtex geodèsic). Varem continuar direcció al Grau de Moles, aturant-nos en un Mirador i seguint encara un bon tros endavant.
La tornada la varem fer buscant de manera intermitent el Camí de la Garriga, que enllaça amb el Camí del Bosc del Curulla (prop de Cal Batlle) i que permet arribar al Coll de Comiols.
A destacar les magnífiques panoràmiques de la Conca de Tremp, la Serra del Montsec... que varem poder gaudir al llarg de la major part del recorregut.
Precisament la gran panoràmica de tota la Conca de Tremp que es té des d'aquests llocs, els van convertir en punts estratègics que l'exèrcit republicà va fortificar amb trinxeres, búnquers i nius de metralladores que podem anar trobant al llarg del nostre recorregut i que demostra fins a quin punt aquestes posicions foren importants durant l'anomenat Front del Pallars (abril de 1938 - gener de 1939)
Tot i que algunes de les construccions, i després de més de 75 anys, es troben encara en força bon estat, també n'hi ha d'altres en un avançat estat de destrucció o bé envoltades i cobertes per la vegetació, que caldria fer l'esforç de recuperar.
Em temo però, que possiblement haurem d'arribar a l'any 2238 (any en què es celebrarà el 300 aniversari), per tal que els responsables dels Ajuntaments, Consells Comarcals, Generalitat... decideixin organitzar una mena d'itinerari pels escenaris de la Guerra Civil (semblant a la RUTA 1714) i, aprofitant l'avinentesa, es plantegin recuperar aquestes (i moltes altres) restes carregades d'un gran simbolisme i un excepcional interès patrimonial.

Per completar la sortida, una vegada de tornada al cotxe, varem arribar-nos a visitar el poble vell de Benavent de la Conca.

Si desitgeu veure algunes imatges de la sortida, solament heu de clicar en l'enllaç de sota

Trinxeres (tram 1)

Trinxeres (tram 2)

Búnquer 1

Búnquer 2

Búnquer 3

Búnquer 4

Observatori / Niu de metralladores

Vèrtex geodèsic (Roca Roja)

Mirador

Refugi / amagatall

Búnquer 5

Búnquer / refugi

Búnquer 6 (Camí de la Garriga)

Lo Grau Curt

L'Altar del Músic

Ermita de Sant Miquel (restes)

• Photo of rberne8
    rberne8 Mar 14, 2021

Bona ruta plena d'història, magnífiques vistes de la Conca de Tremp