Col jeno کول جنو

July 10, 2021
July 2021

near Khalīlābād, Lorestan Province (Iran)

Col jeno
دومین قله فنی ایران
مسیر عمومی از روستای کمندان می‌باشد که از ازنا تا روستا نزدیک ۱۵کیلومتر می‌باشد و پس از پارک خودرو تا جان‌پناه زمانی تقریبا ۴ساعت لازم می‌باشد.
مسیر الیگودرز(که مسیر صعود ما بود)
از شهر ازنا به الیگودرز رفته،از الیگودرز بسمت جاده اصفهان نزدیک به ۱۰کیلومتر ادامه مسیر میدیم،سه راهی بسمت شول آباد رو بسمت شول آباد تقریبا ۲۰کیلومتر طی مسیر میکنیم،جاده آسفالته...
(مسیر آبشار آبچکان هم از اینجامیباشد) بسمت سفید کمر نمیریم،همان مسیر مستقیم بسمت شول آباد هست.
پس از تقریبا ۲۰کیلومتر کنار جاده یک امام زاده کوچک سمت راست جاده دیده میشه...دقیقا ۱۰۰متر مانده به امام زاده علی بن...بسمت راست تغییر مسیر می‌دهیم.
از این نقطه به بعد جاده خاکی میباشد،طول مسیر جاده خاکی دقیقا ۱۳کیلومتر می‌باشد.
کنار جاده آسفالت که بسمت راست تغییر مسیر می‌دهیم تقریبا ۵۰۰متر در مسیر خاکی،کنار کوه عشایر و کوچ نشینان و افراد چادر نشین و محلی به چشم میخوره...که اسم این مکان خلیل آباد هست.پس از طی مسیر ۱۳کیلومتر جاده خاکی (کلا مسیر اصلی،مسقیم)رو طی میکنیم.تا انتهای جاده خاکی که دیگر بعد از آن نمیتوان با ماشین رفت و جاده به پایان می‌رسد.و در همان جا هم عشایر وجود دارند.
منظره جاده خاکی بی نظیر می‌باشد و جاده ای تقریبا صاف و یک دست،در بعضی جاها بعلت بارندگی خیلی کم خراب می‌باشد.
پس از رسیدن و پارک خودرو(محل پارک خودرو در این مسیر امن میباشد،حتی میتوانید به عشایر مهربان سفارش نمایید تا چشم و گوش به ماشین باشند)
پس از برداشتن کوله پشتی ها و آماده شدن از کنار ماشین تا جان‌پناه بصورت سرعتی نزدیک به یک ساعت،و بصورت آرام ۹۰دقیقه زمان لازم دارید.مسیر پاکوپ نمایانگر می‌باشد.و شیب تقریبا پایین تر نیمه مسیر دارد.پس از طی مسیر گرده به دوراهی بالای یال میرسیم که همان تلافی با مسیر اصلی روستای کمندان بسمت جان پناه کول جنو می‌باشد که اگر با دقت تماشا کنید در سمت چپ جان پناه نمایان هست.
جان‌پناه دارای آب گوارا و زلال می‌باشد .و یک ساختمان نقلی و تمیزی می‌باشد.
پس از رسیدن به جان‌پناه مسیر آب رو ادامه میدهیم یک آبشار کوچک جلو چشم ما به زیبایی های مسیر میافزاید.از جان پناه بستگی به صعود تقریبا ۹۰دقیقه زمان تا پای صعود تیغه ها زمان لازم می‌باشد.
دو مسیر یخچال و تیغه برای صعود هست،که افراد آماده و چالش دوست مسیر تیغه همان مسیر انتخابی ما رو انتخاب میکنند.که صرفا فقط برای مسیر صعود پیشنهاد میگردد.و مسیر شصت خدا برای فرود می‌باشد.
از این جا به بعد تمام شش دانگ حواس باید به صعود باشد.واقعا سخت و با شیب خیلی خیلی بالایی مواجه هستید.دیواره ای از تخته سنگهای عظیم،که افراد تا وارد حتما باید با تجهیزات دیواره نوردی و کلاه و طناب همراه داشته باشند.بستگی به صعود دیواره چیزی بطور میانگین نزدیک ۱۵۰دقیق حداقل زمان صعود این دیواره که کلا بصورت تیغه ای با شیب خیلی بالایی میباشد. لازم هست.برلژ کسانی که ترس از ارتفاع دارند و آمادگی بالایی ندارند اصلا پیشنهاد نمیشود.اولین اشتباهی اصلا نباید وجود داشته باشد.پس از صعود مناظر زیبایی در قله منتظر شماست.
صعود ایمنی برایتان آرزومندم.