Photo ofCaminant pel Bergadà. El Cogulló d'Estela, Roc d'Auró i Rasos de Peguera des del Santuari de Corbera Photo ofCaminant pel Bergadà. El Cogulló d'Estela, Roc d'Auró i Rasos de Peguera des del Santuari de Corbera Photo ofCaminant pel Bergadà. El Cogulló d'Estela, Roc d'Auró i Rasos de Peguera des del Santuari de Corbera

September 10, 2023
September 2023

near Castellar del Riu, Catalunya (España)

La caminada arrencà des del Santuari de Corbera, però pot no ser mala idea arrencar des de la carretera principal. Si es fa així, cal afegir 200 m de desnivell a la caminada però es passarà pel nucli antic d'Espinalbet, que val la pena. A més, al santuari hi ha escasses places d'aparcament.
Des del Santuari es ressegueix una pista 50m i a la dreta arrenca un camí ben traçat i fitat que arriba a una pista de terra que cal resseguir a l'esquerra (perdent alçada) fins a la masia abandonada de Can deu. Darrera la masia arrenca un camí que ens duu directament a la font de Tagast. Tot i la intensa sequera d'enguany (2023) la font encara rajava, o sigui, que és un bon punt per carregar aigua. Mirant al Nord, el camí cam el coll d'Estela arrenca a l'esquerra, travessant en diversos punts un a pista forestal. La pista ens duu al coll, des don hem de prendre el camí a l'esquerra, enfilant-nos per la roca en diversos punts. En aquests punts, un seguit de cadenes ens ajuden a progressar. Cal anar amb cura amb terreny mullat. Arribem directament al Cogulló, on les formigues voladores ens donen la benvinguda i ens fan baixar ràpidament.
Tornem al coll i seguim la carena que ràpidament comença a fer-se dreta i el camí ens fa endinsar-nos en una tartera. El camí és força dret per no excessivament llarg. Un cop al coll, girem a la dreta en direcció al Roc Auró. Novament hem de fer alguna grimpada molt senzilla amb l'ajut de cadena.
De tornada al coll seguim recte el corriol, tot carenejant i resseguint les marques grogues. Aquest corriol s'enfila entre rocs i és força dret i ens obliga a un esforç. De seguida, però arribem a la base de la Torreta, que queda a la nostra dreta. Grans vistes des de dalt, tot i que l'antena de comunicacions és un autèntic crim paisatgístic i una agressió al territori.
A partir d'aquí, els rasos ja no són tan espectaculars. Els cims dels dos rasos estan coberts de bosc i no hi ha cap vista sobre l'entorn.
Des del cim del Pedró retrocedim fins al colls de la creu del Cabrer. A partir d'aquí, cal davallar pel fons de la torrentera. És una baixada incòmoda plena de rocs i ressalts, sense un camí traçat. Cal estar pendents del camí que gira a la dreta per no passar-se'l, tot i que l'accés a aquest camí està ben indicat amb pintura groga. Un cop agafat, el franqueig fins el coll de Tagast és senzill. I des d'aquí, novament a la font i avall.
Donat que els rasos no constitueixen un paisatge molt atraient, potser és millor escurçar l'excursió per aquest sector i des de la Torreta, anar directament al coll de Tagast, per resseguir la serra de les Estelles i tornar a Corbera passant per l'Estany.