Cirque du Gens - Pradons -Ardeche

August 15, 2009

near Pradons, Rhône-Alpes (France)

Wandelen op de Cirgue de Gens. Vanaf camping Du pont in Pradons kan je heerlijk even een wandeling maken door dit prachtig stukje natuur . De Ardeche stroomt hier langs hoge rotspartijen. een paar behoorlijk pittige klims in het traject. Goed schoeisel is een must ! Neem voldoende water mee voor onderweg, het kan behoorlijk warm zijn overdag.
Wij zijn de wandeling bij en over de Cirque du Gens gestart in de bedding van de rivier de Ardeche. Dit was mogelijk omdat er een behoorlijk lage waterstand was die zomer. We zijn twee maal de rivier over gestoken bij een Gué.
Op het punt waar we de bediing weer verlaten en omhoog klimmen uit het rivierdal, is een plek waar er wat geklommen moet worden over los grind en rotspartijen. Dit makte deze tocht wel tot iets speciaals. Het was avontuurlijk maar niet echt gevaarlijk. Voor wandelaars die liever het gewone pad volgen kan u de track downloaden van gebruiker Pien555.
Meer info en beelden kan u terugvinden op:

• Pien5555 Aug 5, 2010

Wij hebben deze route gelopen, maar volgens de tracks zouden we 2 keer het water moeten oversteken en dat was toch echt niet te doen. Het kan er ook aan liggen dat de ontvangst niet helemaal goed is geweest, waardoor het lijkt dat je door het water moet. Ook het laatste stuk omhoog, vanaf het water, was geen bestaand en ook geen haalbaar pad, tenminste, als je niet je benen wilt openhalen. We zijn wat gaan struinen en zoeken en zijn vervolgens op andere paden uitgekomen. Dan ben je zeker aan het klauteren, wat erg leuk was. Ik heb weinig spieren in mijn benen, dus ondanks het geklauter, was het goed te doen. Ik heb de route die we uiteindelijk hebben gelopen, erbij gezet. Is dus gebaseerd op deze route, maar dan, denk ik, net iets beter begaanbaar, of net iets beter aangegeven. Dan is ie echt erg leuk en mooi.

FrankrijkinBeeld.com Aug 7, 2010

Hallo Pien5555.
    Dank voor jullie reactie. Wij zijn inderdaad 2x de rivier overgestoken,dit was mogelijk door de lage waterstand in de rivier in dat jaar.De klim uit het dal was over het grindbed en de rotspartijen een uitdaging maar wel te doen. Uw track is dan ook een prima alternartief als de tocht door de bedding door te hoge waterstand niet mogelijk is, of voor wandelaars die deze tocht gewoon rustig willen wandelen. Ik heb de link geplaatst naar uw track.

• Petronix Aug 20, 2010

Hallo,

Inderdaad prachtige locatie, maar was niet doenbaar deze week, wegens teveel (hoge waterstand) water....
    Groeten!

FrankrijkinBeeld.com Aug 20, 2010

Hallo Petronix

Bij een te hoge waterstand van de Ardeche is onze track helaas niet bruikbaar. Je moet 2x de rivier oversteken bij een doorwaadbare plaats. Dit is alleen te doen bij een lage waterstand.
    Locatie is inderdaad waanzinnig mooi om te bezoeken.

Groeten www.frankrijkinbeeld.nl

• Photo of Kim en Sasja
    Kim en Sasja Aug 29, 2021

Prachtig en afwisselend. Berg en waterschoenen nodig!

• Jaapzeilt Jul 25, 2023

De route is helaas afgesloten

FrankrijkinBeeld.com Aug 9, 2023

Beste Jaapzeilt.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om even uit te leggen waar de route momenteel is gesloten ?
    De route is in vroege voorjaar 2023 nog door mensen uit Ruoms gebruikt.
    Alvast dank voor je medewerking.

• Jaapzeilt Aug 9, 2023

De route is helaas afgesloten
    Als je de route met de klok mee loopt (eerst via het water, aan de zuid kant van de route dus) dan na een kilometer of 2. Ik zou een foto van strava kunnen toevoegen als ik wist hoe t moest