Circular Serra dels Tossals (des del Coll de Jouet)

Photo ofCircular Serra dels Tossals (des del Coll de Jouet) Photo ofCircular Serra dels Tossals (des del Coll de Jouet) Photo ofCircular Serra dels Tossals (des del Coll de Jouet)

January 8, 2023
December 2022

near Capolat, Catalunya (España)

PROGRAMA “EXCURSIONS SELECTES” – 11

ITINERARI (circular):
Coll de Jouet (1279 m) – Serrat del Moro (1396 m) – Santuari dels Tossals (1442 m) – Tossal de Runers (1501 m) – Mal Pas de Runers (1434 m) – Tossal de Tresserra o Els Tossals (1526 m) –– Coll del Bosc de Casòliba (1469 m) – Tossal de Casòliba (1513 m) – Tossal de Vilella (1527 m) – collada sense nom (1344 m) – Coll de l’Era (1298 m) – Pujada d’en Matamatxos (1275 m) – retorn al punt d’inici.

DADES:
 Temps total: 6:40:38 h
 Temps efectivo: 4:09:28 h
 Ritme de marxa: 2,8 Km/h

DIFICULTAT FÍSICA: Moderada pel desnivell acumulat en relació a la diferència d’altures. És un recorregut no massa llarg però per terreny una mica abrupte en alguns trams, amb constants pujades i baixades que fan que sigui una mica exigent físicament.
DIFICULTAT TÈCNICA: Baixa, el més destacable són alguns trams abruptes i perdedors per assolir el Tossal de Casòliba i la baixada des del Tossal de Vilella (es poden evitar per sender que recorre l’obaga d’aquests tossals o per la pista que els rodeja pel sud i oest, més llarga aquesta darrera). L’anomenat Mal Pas de Runers és únicament un tram de camí estret on pot ser que calgui posar les mans a la roca per passar (està a més protegit amb una baga).
OBSERVACIONS: El recorregut per la carena des de poc després de la Mare de Deu dels Tossals coincideix amb el sender GR-2. Marques grogues al tram de baixada a la Baga de Vilella. Pals indicadors en diferents punts de l’itinerari. S’ha d’estar molt atent a la baixada des del Tossal de Vilella on és fàcil de desorientar-se.
OPCIONAL: Si ens aproximem al Coll del Bosc de Vilella és possible ascendir un darrer roc situat més a l’oest, el Roc de les Monges (1.415 m) al Serrat de la Qüestió, amb excel·lents panoràmiques vers la Serra de Busa que queda just a tocar.
ÍNDEX D'ESFORÇ (IBP) = 75
Veure anàlisis complet a: https://www.ibpindex.com/ibpindex/ibp_analisis_completo.php?REF=38818094919542&LAN=es&MOD=HKG
APROXIMACIÓ: Des del Túnel de la Mina (Coll de Jouet 1215 mts), quilómetre 12 de la BV-4241 [Carretera de Berga a Sant Llorenç de Morunys].
La millor opció per arribar a aquest punt és via Berga per la C-16 on passarem la població de llarg i abans del túnel girem a l’esquerra direcció Sant Llorenç de Morunys-Rasos de Peguera i una mica més amunt en arribar a una girola prenem a la dreta la carretera C-1411z i més endavant a l’esquerra la BV-4241 direcció Sant Llorenç de Morunys, on poc després de passar el Km-11 i ja a la boca sud del túnel de La Mina, estacionarem a l’esquerra on hi ha un petit espai apte per a vehicles..
Cartografía: Alpina Rasos de Peguera, 2019-2020.

DESCRIPCIÓ:
La Serra dels Tossals és una muntanya del Pre-Pirineu oriental a cavall entre el Berguedà i el Solsonès, situada al municipi de Capolat, a l’oest de Berga. D’alçada modesta, destaca pels seus relleus pronunciats i encinglerats per totes bandes i per un tapis de densos boscos. Forma la primera línia de relleus prominents, molts d’ells de natura conglomeràtica, que marquen el trànsit entre la plana interior catalana i l’orogen pirinenc.
Proposem l’ascens a la serra tot resseguint-la d’est a oest. Ens arribarem primer a l’ermita de la Mare de Deu dels Tossals, primer gran mirador (en ruïnes però hi ha una campana que es pot fer sonar!), i continuarem pel fil de la carena on ens atansarem a les diverses elevacions, amb el punt culminant d’Els Tossals o Tossal de Tresserra de 1.525 mts, que forma part de la llista dels 100cims de la FEEC. La tornada la farem pel vessant nord (Baga de Vilella) a recer d’una profusa mata de faig i amb un entretingut puja-baixa, destaca com a curiositat un tram dit la pujada d’en Matamatxos on realment els animals de tir devien patir la de deu n’hi do.
Itinerari molt panoràmic tant cap al vessant N com S, amb grans vistes a Montserrat, Montseny, Collsacabra, St. Llorenç del Munt i les planes del Solsonès al S, i molt a prop al N s’observen d’E a O la Serra d’Ensija amb el Pedraforca al seu darrera, el Cadí amb la Serra del Verd al seu davant, més enllà el Port del Comte, i finalment amb la seva característica silueta conglomeràtica la Serra de Busa.
Una ruta espectacular amb grans panorames i paisatges de tardor quan les fagedes de l’obaga mostren els seus encants.
Gran ruta de descoberta d’uns paratges poc coneguts, salut i cames!

001 - Coll de Jouet

002 - Corriol

Deixem la pista asfaltada a l'esquerra i prenem corriol en ascens pel bosc

003 - Santuari dels Tossals

004 - Tossal de Runers

005 - Mal Pas de Runers

Pas estret, equipat amb passamà

006 - Tossal de Tresserra

Els Tossals

007 - Coll del Bosc de Casòliba

Pal senyalitzador - Bifurcació important: 1 - corriol a la dreta vorejant l'obaga dels Tossals de Casòliba i Vilella; 2 - corriol en front molt tancat enmig delbosc; 3 - pista a l'esquerra voltant els tossals pel sud i oest. Prenem l'opció 2, però abandonem el corriol al cap de 5-10 metres per ascendir pel dret vers l'esperó SE del Tossal de Casòliba. Terreny abrupte i fora camí, cal grimpar una mica

008 - Tossal de Casòliba

009 - Tossal de Vilella

Tossal Vilella

010 - collada

Per l'esquerra arriba la pista que voreja els tossals de Casòliba i Vilella pel sud. La seguim a la dreta