Circuit de la Maluna. Rundtur fra Roquebillière

Photo ofCircuit de la Maluna. Rundtur fra Roquebillière Photo ofCircuit de la Maluna. Rundtur fra Roquebillière Photo ofCircuit de la Maluna. Rundtur fra Roquebillière

December 5, 2022
October 2022

near Roquebillière, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Dette er en fin rundtur fra Roquebillière, der på trods af at den starter helt nede i omkring 600 meters højde, faktisk byder på pænt med højdemeter, god længde (ca. 15 km) og - i klart vejr - sikkert mange fine udsigter, fra det lange stykke (fra Les Villettes til Rigaut), hvor man går oppe i delvist åbent landskab. Vi gik dog turen i tåge og lave skyer, og kan derfor ikke berette så meget om udsigten. Stien er nem at følge hele vejen, med skilte og tydelige markeringer.

Vi startede inde fra centrum af Roquebillière, hvor vi fulgte hovedvejen ud af byen mod nord. Lige før den svinger til højre (på broen over Vésubie), tog vi vejen der løber parallelt med på venstre hånd. Og et lille stykke hen ad denne tog vi stien ved skiltet (pæl nr. 37) opad mod venstre. Herefter følger man markeringen (gult) opad, hvor stien går mellem spredt beliggende gamle stenhuse og krydser vejen Chemin du Cervagn flere gange. Derefter kommer man op i skov, og senere snor stien sig i en smal dal (gorge) med stejle klipper til begge sider, inden man kommer op i mere åbent sæterlandskab. Her går man et langt stykke lidt op og ned på skiftende rygge, og det er også heroppe, at der må være flot udsigt i godt vejr, og mulighed for at tage et smut op på toppen Tête de Siruol (+ 200 højdemeter ekstra.)

Vi fortsatte nedad forbi Vacherie de Roquebilière, den lille hytte ved Rigaut og videre ned til den vestlige udkant af Roquebilière. Her krydser stien igen en vej flere gange (Chemin de Counigou) inden man når frem til hospitalet Jean Chanton, hvorfra vi fulgte vejen ned til centrum af Roquebilière.