Circ de Campuls des del llac de Bethmale

Photo ofCirc de Campuls des del llac de Bethmale Photo ofCirc de Campuls des del llac de Bethmale Photo ofCirc de Campuls des del llac de Bethmale

August 26, 2022
August 2022

near Bethmale, Occitanie (France)

El Couserans és la regió occidental de l’Arièja al nord del Pallars i de l’Aran. Tan a prop i tan lluny. Fins al s. XIX el pas de persones i mercaderies pels colls de muntanya mantenia aquests territoris en contacte permanent. Paradoxalment, el desenvolupament de xarxes viàries, per altres passos, ha acabat allunyant-les en el dia a dia.

Als peus del Mont Valier, a la vall de Bethmale, a l’ombra de fagedes i avetoses hi conviuen la pesca de lleure i la ramaderia extensiva, base de la producció artesanal de formatges. Us proposem una caminada unint ambdues activitats, des del llac de Bethmale al circ de Campuls.

Iniciem la caminada a l’aparcament del llac de Bethmale, a la carretera D17 entre Castillon-en-Couserans i Seix pel col de la Core. A 11 km de Castillon i 19 de Seix, uns 5 quilòmetres abans d’arribar al coll, hi ha una pista senyalitzada cap al llac de Bethmala amb successives àrees d’aparcament.

Des de l’aparcament [1062 m] arribem a la resclosa que tanca el llac [4 min; 1060 m] prenent el sender que segueix sobre la riba cap al SO. El sender s’aixeca sobre la làmina d’aigua cap a l’extrem S del llac on enllaça amb el GR10, fitat amb marques vermell/blanc, que prenem a la dreta (NO) [17 min; 1104 m].

En successives llaçades, ens enfilem decididament per la fageda que rodeja el llac, que aviat perdrem de vista. A cada llaçada, el sender s’estreta una mica més acabant en un fi rastre sobre la fullaraca. No té pèrdua, doncs les fites ens acompanyen en tot moment, però cal fer atenció on posem els peus per no relliscar muntanya avall. Està clar el perquè dels cartells que recomanen evitar aquest recorregut a l’hivern proposant-nos el pas per la pista forestal. El sender desemboca en un collet dins del bosc [35 min; 1285 m] a partir del qual les fites passen a ser de pintura groga, descartem els camins a la dreta (avall) i a l’esquerra (amunt) i seguim enfront (O) planejant fins a enllaçar amb la pista forestal [42 min; 1305 m] que prenem a la dreta (SSO), en baixada, per tot seguit enfilar-nos pel sender (fites grogues).

El sender continua pel bosc, desemboca en un camí més ample, que prenem a la dreta (NO), i arriba a una zona de pastures per on ens enfilarem a buscar, de nou, la pista bo i seguint unes estaques pintades de groc a l’esquerra [57 min; 1363 m]. És un punt on cal estar atents doncs algunes de les primeres fites són poc visibles tot i que aviat queden confirmades per cartells que indiquen la direcció a seguir. Hem de deixar el GR10 i, girant a la dreta, guanyar la pista a Campuls [1 h; 1401 m] que ja no abandonarem.

Continuem per la pista de Campuls a la dreta (O) i trobarem dos aparcaments successius: primer el petit aparcament d’Eliet, un dels accessos a la zona del refugi d’Estagnous i el Mont Valier i, més endavant, el de Campuls a peu de la barrera [1h 8 min; 1431 m] que impedeix el pas als vehicles no autoritzats. Passada la barrera el camí gira cap al sud i comença a davallar fins a la cabana de Campuls en el circ homòniom [1h 33 min; 1406 m].

La tornada, pel mateix camí: per la pista fins enllaçar amb el GR10 [2h], creuar de nou la pista [2h 14 min] i fins a la cruïlla al sud del llac [2h 35 min] on completarem la volta per baixar al costat de la “buvette” a la riba del llac [2h 45 min].

Aparcament

Quiosc_(buvette)_del_llac

• Photo of Eshunna
    Eshunna Jul 20, 2023

Bonita ruta para seguir, gracias.

• Photo of Isard
    Isard Jul 20, 2023

Gracias a ti por tu comentario