Çıralı - Atbükü - Ulupınar - Yanartaş - Çıralı

Photo ofÇıralı - Atbükü - Ulupınar - Yanartaş - Çıralı Photo ofÇıralı - Atbükü - Ulupınar - Yanartaş - Çıralı Photo ofÇıralı - Atbükü - Ulupınar - Yanartaş - Çıralı

October 30, 2021
October 2021

•   4.7 1 review

near Çıralı, Antalya (Türkiye)

Viewed 1912 times, downloaded 57 times

Tespit ;
Kuzeyli Slavlar tüm bölgeyi ele geçirmiş. Tüm tenha koylarda, çekirdek çitleyip haşlanmış mısır yiyen, ateş yakıp etrafı kirleten arsız kitle turistleri mevcut. Bu koylarda konaklama faaliyeti kesinlikle yasaklanmalı.

Hava durumu aplikasyonlarının ulaştığı şaşırtıcı tahmin tutarlılığını överek, üç saat sonunda ulaştığımız Olympos / Çıralı sahilinin sonunda yer alan başlangıç noktasından hareketle Atbükü - Ulupınar - Yanartaş hattını takip ederek tam bir loop yapmayı hedefleyen etkinlik, saat 08:30 sularında başladı, ağır ağır tırmanıp Kargılı Koyu sırtlarına ulaşarak bu çok bilinen, çok yürünen hat üzerinden ine çıka Atbükü plajına doğru ilerledi. Atbükü'nde yer alan krom madenlerinin sadece tünel kısmına göz atan etkinlik, bu noktadan sola yani kuzeye dönerek önce 2 km boyunca takip edeceği dere yatağına paralel ilerleyen araç yoluna, sonra da 5,9 km'den artık etkisini artıran güzel bir sağanak yağmur altında iyi işaretlenmiş harika bir yamaç patikası üzerinden 500 m irtifa alacağı tepeye doğru ağır ağır yükseldi. Bir süre, çok sık kullanılmadığı belli bir basit patika üzerinden sırt hattı boyunca ilerleyen parkur, 9,5 km'de Beycik'e giden hattan ayrılarak yönünü batıya çevirdi, yağmur altında keyifsiz bir yamaçtan geçip nihayet D-400 Karayolu menfezinin yanından tırmandı, karayolunu takip ederek Ulupınar köyüne ulaştı. Etkisini kaybeden yağmurdan sonra dere yatağı boyunca ilerleyen yürüyüş nihayet 18. km'de yeniden güzel bir patikaya girdi, ağır ağır yükselerek ve hattaki mevcut trafiğe şaşarak önce folyoda balık pişiren Slavların olduğu Yukarı Yanartaş bölgesine , oradan da şarap içip tüm ateşlerin başına üşüşmüş bir topluluğun bulunduğu Hephaistos Kült Alanına duhul oldu. Kararmakta olan havanın da etkisiyle hızlı bir tur sonrası inişe geçen hat, kapıda yer alan milli park görevlisinin etkileyici dikkati sayesinde ödenen bilet parası sonrası parke / asfalt yol üzerinden başlangıç noktasına ilerledi ve gece karanlığında, 10 saat 40 dakika ve yaklaşık 23 km sonunca menziline erdi.

Uyarılar;
1) Başlangıç - Ulupınar arasında geçen 16 km boyunca içilebilir herhangi bir su kaynağı yok. Atbükü'nde yer alan Kargayanı Deresi ve kuyulardaki su içilebilir durumda değil. Bu ara bölgede, özellikle güneşli bahar günlerinde yapılacak yürüyüşler için, 2 lt su tavsiye ediyorum.
2) Şansımıza puslu bir havada başladık ve hafif bir sağanak yağmur altında ilerledik. Güneşli havalarda ilk 9.3 km boyunca genellikle açık alanlardan geçildiği için güneş yanığı riski var. Güneş kremi alın.
3) Mevsim itibariyle hattı yürüyen oldukça fazla insan var. Tüm koylar dolu ve çadır işgali altında. Bu alanın bir şekilde araç girişine ve gece kampı faaliyetine kapatılması gerekiyor.
4) 5,8. Km'de yer alan patika girişi oldukça belirgin. Araç yolu bu noktada keskin bir virajla sola yani batıya dönüyor. Siz, iki adedi yerdeki kayalarda, bir tanesi ise çam ağacında görülebilen kırmızı beyaz hat işaretini takip ederek önce yukarı sonra sola döneceksiniz.
5) 7,1. Km'de işaretli yol aniden alçalarak vadi tabanına iniyor. 8.4 km'de yer alan sırt hattına kadar bodur ağaç ve çalıların içerisinden ilerleyen hat, zaman zaman kafa karıştırıcı olsa da işaretler belirgin ve takibi kolay.
6) 8,7. Km'den sonra neredeyse kaybolan patika ancak işaretler sayesinde takip edilebiliyor. İşaretleme gayet muntazam.
7) 9 - 10.7 km'ler arası yürümekten çok keyf aldığımız bir bölüm oldu. Ağaçlar yağmurdan koruma sağladı ve patika çok güzel. 9,5. km'de aniden Beycik istikametine sapan bir kavşak belirdi. Biz kayıtlarımıza güvenerek sarı - kırmızı hattı takip etmeye devam ettik.
8) 12 - 17. km'ler arası maalesef asfalt bir hat üzerinden ilerliyor. Yuvarlak yapabilmek adına katlandık.
9) 18. km'den sonrası oldukça işlek ve takibi kolay bir hat. 200 m civarında kısa bir tırmanış da ihtiva eden bölgede en az üç noktada kamp yapan geniş gruplara rastladık. Bu kısım, uzun süreli yürüyüşler için oldukça güzel kamp olanakları sunuyor.
10) Yanartaş ve Hephaistos Kutsal Alanı bölgesine yukarıdan giriş yapsanız bile aşağıda giriş ücreti ödemek zorundasınız. Etkinlik tarihi itibariyle ücret kişi başı 12 TL idi.

Tespitler;
1) Çıralı ilginç bir bölge. Çok az yerde bu kadar farklı katmanlardan tatilci bir arada tatil yapabilir.
2) Decathlon gerçekten büyük bir açığı kapatmış. Tüm yürüyüşçüler bir birine benzemiş.
3) Ülkenin tüm tatil yöreleri vasıfsız, görgüsüz bir kuzeyli güruh tarafından işgal edilmiş. Bu bir güvenlik sorunudur.
4) Kimseyi kilosu, tecrübesi ya da ekipmanı noktasında yargılamayın. Çömezimiz bizi şaşırttı ve 23 km yürüdü. Aferim :)

Dikkat; Harita üzerinde yer alan sarı bayrakçıklar altında detaylı bilgiler mevcuttur. Üzerine tıklayarak okuyabilirsiniz. "Kuşku yok ki bütün bunlarda, işaretleri okumasını bilen kimselerin alacağı nice ibretler vardır." (Hicr / 15:75) Amin :)

Bilgi toplamak için başvurduğum kaynaklarımdan bazıları ;
1) https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/antalya/gezilecekyer/olympos
2) https://worldarkeoloji.blogspot.com/2016/03/hephaistos.html
3)https://www.academia.edu/1647285/Yanarta%C5%9F_Khimeira_taki_Bizans_D%C3%B6nemi_bazilikas%C4%B1
4) http://fairycrab.blogspot.com/2016/05/likya-yolu-yurumeleri-tekirova-cral-etab.html
5) http://tucaum.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/280/2015/08/cadata3_4.pdf
6) https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/the-evaluation-of-industrial-structures-as-cultural-heritage-antalyatekrovamining-and-processing-plant.pdf
7) http://www.fullantalya.com/kultur-mirasi-maden-koyu-yapilasmaya-acilamaz/
8) https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/599689

Ulaşım ;
Geliş & Gidiş
Alanya - Antalya - Kemer (D400), Çıralı (Ulupınar Kavşağı )
Mesafe : 217 km

ve
Ben

Başlangıç Tabelası

Çıralı - Beycik ya da Çıralı - Tekirova hattı için en uygun ve de en meşhur başlangıç notası. Akşamdan yüklenmiş alkolün harap ettiği yorgun ve yaşlı bedenlerin sabah sporu telaşıyla hızlı ve selamsız geçtiği bu noktadan başlayan hat, hemen alacağı 125 m irtifa ile ısınmamış kaslarımızı yakacak. Keyifler yerinde ve başlıyoruz.

Çıralı Manzarası

Keyifle tırmandığımız başlangıç bölümü sonunda ulaşılan ve Çıralı Plajının ikonik bir fotoğrafını sunan alandan manzara böyle. Bu tepeden güneydoğuya uzanan burnun adı Karaburun. Ufukta Musa Dağı, Olympos Deresi ve Ceneviz Kalesi seçilebiliyor. Tırmanmakta olduğunuz ve sizi neredeyse tüm hat boyunca takip edecek farklı renkli kayaç türü ve bölgenin jeolojisi için bkz. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tjb/issue/28114/298688 Ofiyolit nedir,? Nap nedir? Karadağ bindirmesi nedir? Serpantinli kayaç ya da topraklar nedir nasıl oluşur ve bu bölgede neden bir krom madeni mevcuttu öğrenelim :)

PictographBeach Altitude 405 ft

Kargılı Koyu

Kara Burnu geçinde aşağıda görülen bu güzel koyun adı HGM küre uygulamasında Kargılı Koyu olarak geçiyor. Serin, bulutlu bir havada ilerlemeye devam ediyoruz.

PictographBeach Altitude 159 ft

Boncuklu Koyu

Yürüyüşün 1,8. km'sinde kadraja giren bu koyun adı Boncuklu Koyu. Biri kısa biri uzun iki adet plaj barındıran bölge bu isimle adlandırılmış. Muhtemelen Boncuklu Plajı olarak daha uzun olan ikinci plaj kastediliyor. Her iki plajda da basit çadırlar içinde kamp yapan slavlar var. Bunların görgüsüz olanlarının sıcak denizlerle bu kadar içli dışlı olması bir şekilde pahalı hale getirilmeli.

PictographBeach Altitude 231 ft

Boncuklu Koyu Plajı

Güzelim plajın ortasına çökmüş bir turist çadırı daha. Arkada görülen çamlık alanın içi çöplük olmuş ve güzelim orman mesire alanına dönmüş. Selamsız ilerliyoruz.

Nihayet uzun ve sakin bir plaj. Kimseler yok gibi görünüyor. Bu alan tüm sakinliğine rağmen bir zamanlar hummalı bir maden faaliyetine konu olmuştu. Yavaşça alçalıyoruz. Keyfimiz yerine geldi, sinirim geçti.

PictographCave Altitude 123 ft

Krom Madeni

Krom madeni çıkarmak için açılan maden tüneli. Issızlığın ortasında oldukça ilginç bir yapı. Etrafta maden faaliyetleri için inşaa edilmiş yapılardan bazıları seçilebiliyor. Daha önceki Tekirova geçişimizde, dere ağzında yer alan ve oldukça iyi durumda korunmuş olan öğütme makinalarının devasa parçalarını görmüştük. Vakti olanlar, kumsalın sonunda yer alan çamlığın içinde gizli fabrika binalarını ziyaret edebilir. Kesinlikle değecektir. Gidemeyenler için bilgi kaynağını buraya bırakıyorum ; https://www.sosyalarastirmalar.com/articles/the-evaluation-of-industrial-structures-as-cultural-heritage-antalyatekrovamining-and-processing-plant.pdf

Su temini için açılan taş duvarlı su kuyusu. Suyu içilebilir durumda değil.

PictographBeach Altitude 107 ft

Atbükü Koyu Plajı

Kahvaltı zamanı. Manzara doyumsuz ve dalgalar huzur veriyor. Saat 10:00 gibi yağmur gösteren aplikasyonun tahmini oldukça isabetli. Tam saat 10:00 da yağmur damlaları düşmeye başladı. Toparlanıp kuzeye giden araç yolu üzerinden patika girişini bulmak üzere ilerlemeye başlayacağız.

Patika Girişi

İlk yağmur damlasından 2,3 km sonra, ağır ağır yağan sonbahar yağmuru altından tam bu noktadan harika bir patikaya giriş yapıyoruz. Mutlak bir sessizlik mevcut ve toprağın enfes rayihaları yüzümüzü çarparak göğe yükseliyor. Henüz kuruyuz.

Bu noktada yol sola yukarı doğru yükseliyor. Dikkatli gözlerden kaçmayacaktır.

Atbükü Koyu Manzarası

Sadık bir dost gibi bizi kucaklayan ince sonbahar yağmuru altında usulca ilerliyoruz. Bir kaç kez sormama rağmen yoldaşlarımdan yağmurla ilgili en ufak bir şikayet almadım. Fikri ara ara bir şeyler söyledi gibime geldi ama ses etmedim. İşaretleme muntazam ve patika çok güzel. Bu noktadan yüz kere geçsem bile bu yağmurdan aldığım keyfi asla bir daha alamayacağım. Ufukta Atbükü ve daha ileride Akdeniz'in yağmur altındaki ılıman ve davetkar suları seçilebiliyor. Yükseliyoruz.

Güzel manzaralı bir tepeye ulaşan hat, birden tüm çabalarımızı boşa düşürerek, aşağıda yer alan vadi tabanındaki düzlük alana inerek ilerlemeye başlıyor. Bu noktada yol sağa doğru gidiyor. İşaretlemeler belirgin ancak takibi bazen güçleşiyor.

Sırt Hattı

İndiğimiz vadi tabanından belli belirsiz işaretli bir hat üzerinden tırmanmaya başlıyoruz. Bu noktada yeniden manzara güzelleşiyor ve ağaçsız bir sırt boyunca yavaş yavaş yükseliyoruz. Yağmur artıyor.

Yağmur Altında Atbükü Koyu

Atbükü, artık sisler altında yağmurlu bir sonbahar öğleden sonrası kadar uzakta. Basit bir işaretli yan patika ile ilerlemeye devam ediyoruz.

Beycik Hattı Kavşağı

Artık çıkışın sona erdiği ve keyifle yürümeye başladığımız bu noktada işaretler birden değişiyor. Kırmızı beyaz hat sizi Beycik'e götürecek hat. İleride bu hatta bağlantı veren ve sizi Tekirova'ya kadar götürecek başka bir patika daha mevcut. Biz planımıza sadık kalarak, artık kırmızı ve sarı olarak ilerleyen düz hatta doğru ilerliyoruz. Yağmur aynı hız ve incelikte yağmaya devam ediyor. Şikayet eden yok.

Patika Sonu

Patika, artık bozulmaya yüz tutmuş ve deforme olmuş bir orman geçişi sonrası bu noktada sona eriyor ve hat D-400 karayoluna kavuşuyor. Menfez yanından yükselip karayolu bariyerlerine paralel ilerliyoruz. Yağmur artık diniyor ama asfalt can sıkıcı.

Tüm parkurun en kötü kısmı burası. Bu alan yeni bir hat ile bir şekilde by-pass edilmeli.

PictographBridge Altitude 638 ft

Ulupınar Köprü

Ulupınar köyü kavşağından içeri giren hat asfalt boyunca ilerliyor ve bir süre sonra toprak yolun sonundaki bu köprüye geliyor. Biz köprüyü geçerek orman yolu boyunca ilerledik ancak bazı kayıtlarda, köprüyü geçmeden Ulupınar çayının sol tarafından hemen dereye paralel ilerleyen bir basit patikanın takip edildiğini görmek mümkün. Orman yolu yağmur nedeniyle balçık olmuş ve botlara yapışarak yürüyüşü keyifsiz hale getiriyor.

Photo ofÇıralı - Beycik Hattı kesişme noktası Photo ofÇıralı - Beycik Hattı kesişme noktası Photo ofÇıralı - Beycik Hattı kesişme noktası

Çıralı - Beycik Hattı kesişme noktası

Bu noktada, yukarıdan gelen Beycik - Çıralı hattı ile birleşen hat ilerlemeye devam ediyor.

Yanartaş/Çıralı Hattı Girişi

Tam bu noktada basit ve dik bir patikadan dere yatağına iniliyor ve artık sizi 200 m boyunca sürecek keyifli bir tırmanış bekliyor.

Nirengi noktası olması adına işaretledim. Patika oldukça belirgin ve bir kaç yürüyüş grubu bağıra bağıra kamp kuruyor. Abi diyen kızlar çok itici. Bu grupların olmazsa olmazı yan flüt ya da kaval çalan esmer oğlanlar ve ateşte Türk Kahvesi yapmaya meraklı orta yaşlılar. Bu guruplardan birine tabi olarak, ben menemen yapmayı seviyorum. Yükseliyoruz.

Kamp Yeri

Tırmanış bu noktada artık nihayete ermek üzere. Kısa bir süre sonra harika bir manzara ile bitecek son tırmanışa başlıyoruz. Bu alan kamp için oldukça uygun ama fazla ayak altı.

Sabah arabamızı emanet ettiğimiz güzeller güzeli plaj bu noktadan böyle görünüyor. Yağmur sonrası gökyüzünde bulutlar dağılıyor ve gece usul usul Yanardağı tepesine iniyor.

Yukarı Yanartaş Bölgesi

Bunu yapan Slavlar oldukça kibar biçimde selam verdikleri ve hal hatır oldukları için yorum yapmayacağım. Aşağıda bilinen büyük alanın aksine burada da bir kaç noktada gaz çıkışı var. Mevcut kaynaklar aslında zamanında 7 ayrı noktada ateş yandığını ancak seller ve alüvyon akışları nedeniyle çoğunun kapandığından bahsediyorlar. Buradan inişe başlıyoruz.

Aşağı Yanartaş Bölgesi

1993'de İlk kez üniversite öğrencisi olarak geldiğim ve dönüşte Fahri Hocamı gördüğüm bölge :) Burası Hephaistos'a adanmış bir kült alanı. Malum bu topal tanrı demircilik zanaatı ile meşgul olup Olympos'un itilip kakılan bir mensubudur. Bu alan için gerekli bilgiler için bkz. 1) https://worldarkeoloji.blogspot.com/2016/03/hephaistos.html 2)https://www.academia.edu/1647285/Yanarta%C5%9F_Khimeira_taki_Bizans_D%C3%B6nemi_bazilikas%C4%B1 Ateş yanan alanların her biri başka bir kuzeyli tarafından kapılmış ve fotoğraf çekmek bile sorun. Artık gecenin tüm kusurları örtüp insanı sakinleştiren doğası yavaşça bu kutsal alanı örtüyor ve ben yine sakinleşip inişe geçiyorum. Fikri de sakinleşiyor.

PictographRuins Altitude 591 ft

Bu alan için bkz. https://www.academia.edu/1647285/Yanarta%C5%9F_Khimeira_taki_Bizans_D%C3%B6nemi_bazilikas%C4%B1

Tükenen sular için içilebilir su kaynağı.

Bu noktada kişi başı 12 ödedik. İnen ya da çıkan herkes ödüyor. Milli park bekçisini dikkatinden dolayı tebrik ve de çakallığımızdan dolayı bizi rencide etmediği için teşekkür ediyoruz. Bu noktadan sonra 2 km'lik bir yürüyüş sonunda başlangıç noktamıza ulaşmış olacağız. Buraya kadar hepsini okudun mu ey ölümlü?

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Jan 5, 2022

Karayolu geçişi hariç çok güzel patikalar içeren bit hat. Detaylı anlatılmış.

• Photo of Hüseyin Şahin Özel
    Hüseyin Şahin Özel Feb 23, 2022

Yazınızın bazı yerlerinde insanlardan aşağılayıcı bir şekilde söz etmeniz hiç hoş olmamış. Ayrıca bencillik de tavan yapmış durumda. Yerli halkı küçümsemeyin lütfen. İstemiyorsanız oralara uğramayın.