Photo ofCingles de Taravil: Valldora, Puig Rodon per l'aresta N, Puig Gertell, Cal Molsa, Cap dels Plans, Balcó de Santaïna Photo ofCingles de Taravil: Valldora, Puig Rodon per l'aresta N, Puig Gertell, Cal Molsa, Cap dels Plans, Balcó de Santaïna Photo ofCingles de Taravil: Valldora, Puig Rodon per l'aresta N, Puig Gertell, Cal Molsa, Cap dels Plans, Balcó de Santaïna

January 8, 2023
January 2023

near Capolat, Catalunya (España)

Ruta realitzada a finals de desembre de 2022 combinant diversos tracks i ressenyes, a més a més d'algun tram d'exploració pròpia (notablement, l'aresta N del Puig Rodon, si se li pot arribar a dir així).

Nota: l'aresta N del Puig Rodon és un tram salvatge que vaig decidir explorar. Com m'ha agradat i és prou factible, i més net del que esperava, he decidit publicar el track per si algú més s'anima a seguir-la (tampoc crec haver sigut el primer, és massa evident als mapes...). Té un curt tram amb grimpades de II en roca de conglomerat una mica trencadís (un pas exposat), i després cap al final un tramet una mica més brut de vegetació. La resta és anar pujant, prop de la cinglera, sense camí però fàcil de fer. La part positiva és que tenim diverses escapatòries, a cadascuna de les diverses pistes que van a morir a la cinglera.

Com de costum, un no parteix de zero i està bé mencionar aquells que ens han inspirat o ajudat.
- La ruta base la vaig pensar a partir d'aquesta d'en Jordi Freixa:
- Ampliada amb la rua o feixant de Cal Molsa i amb el balcó de Santaïna, com descriuen els Engarrista aquí:
- I el retorn per la Foradada del Mal Pas i el punt des d'on cal abandonar la carretera, aquesta ruta de la UES. El punt de baixada aquest està marcat però no és evident, sense el track és fàcil no veure'l i passar de llarg.
- Per anar des de la foradada fins a Santa Margarida del Mercadal, els mapes OpenStreetMap i derivats marquen bé les pistes i corriols. Un cop allà, tornem a enxampar el track d'en Jordi Freixa.

Puig Rodon seguint l'aresta o cinglera N
Pel que fa a l'aresta del Puig Rodon, l'entrada es fa poc després del Grau de Ventaiola. He posat una foto on es veu un senyal de GR a un arbre, poc després ens podem apropar a la cinglera i per allà mateix vaig veure com un lleuger rastre que semblava enfilar amunt. Passat un primer tram més dret, després es torna còmode.
Segueixo un rastre ara més marcat entre el bosc, fins que me n'adono que en realitat no estic pujant l'aresta sinò una ampla feixa entre l'aresta a l'esquerra i un altre graó de la cinglera a la dreta. Com no veig factible que aquest rastre pugui acabar pujant, ja que les parets a l'esquerra són molt dretes, faig mitja volta al cap d'uns metres més, però em quedo amb la curiositat de saber on acabarà el rastre.
Al següent tram és on trobarem la grimpada. És la part que més em va agradar, ja que és aeri i amb unes vistes fantàstiques cap al nord. Tot i ser fàcil (II), la roca no sempre és sòlida i cap parar atenció. Quan arribem a un ample replà previ a la pista, s'han acabat les dificultats.
El darrer tram comença seguint un lleuger rastre una mica per l'esquerra d'on arribem a la pista. Poc després es difumina i em veig pujant ara sí entre una mica de matolls per on puc. Per sort, és un tram molt curt i de seguida torno a caminar còmodament fins al cim.

Ampliacions
Al track veureu que hi ha tres waypoints fora de la traça. Correspon a tres "cims" marcats al mapa que vaig decidir visitar però he preferit eliminar del track.
- El Serrat de Bonavista, des del qual tota la vista que tindrem és al seu nom i prou. Unes vaques estaven per allà al cim ajagudes tranquil·lament i no es van molestar de la meva presència. Cal a dir, però, que des de les pistes que porten a l'esmenat serrat (per les Feixes Noves cap a Cal Mort) sí que es té una bona vista dels cingles que hem recorregut. Tot i així, com tampoc té massa interés i allarga l'excursió innecessàriament, ho he esborrat de la traça abans de penjar-la. Si teniu interès, des de Sant Jaume els mapes ja dibuixen la pista. No té pèrdua...
- Estiramoixons i els Terrers. Dos "cims" o més aviat esperons rocosos sense prominència ni gaire vista. Sorprèn com de ben marcats apareixen als mapes ICGC a moltes escales. Això em va motivar a acostar-m'hi des de Sant Andreu. Sense camí, una mica tapat. Si tot i això i les fotos que he adjuntat insistiu i teniu interès en visitar-los, des de la pista feu un fora camí amb el GPS fins on el mapa marca els respectius cims.

TEMPS TOTAL: 7h 30

Rastre lleuger a l'esquerra

Tapat!

Puig Rodon

Esperó (Creu de Puig Rodon)

Punta

Bauma

Mal Pas de Travil

Foradada

Marques grogues, sender descens a pistes