Cims per la Llibertat. Sant Jeroni des de Santa Cecília de Montserrat

Photo ofCims per la Llibertat. Sant Jeroni des de Santa Cecília de Montserrat Photo ofCims per la Llibertat. Sant Jeroni des de Santa Cecília de Montserrat Photo ofCims per la Llibertat. Sant Jeroni des de Santa Cecília de Montserrat

October 28, 2018
October 2018

•   4.9 8 Reviews

near Monistrol de Montserrat, Catalunya (España)

Cims per la Llibertat. Santa Cecilia de Montserrat a Sant Jeroni.
Anada per la Canal de la Llum, camí que volta el Camell de Sant Jeroni, Camí dels Francesos i camí nou de Sant Jeroni que ve de Sant Joan (turístic).
Tornada, pel camí nou de Sant Jeroni, un petit tram del camí vell, flanqueig per la Tebaida i Serra de les Lluernes fins l’ermita de Sant Salvador, baixada al pla de Trinitats i camí de l’arrel fins Santa Cecília.
Per arribar a Santa Cecília de Montserrat, podem anar des de Monistrol, des de l’A2, agafant la C55 fins a Monistrol, la BP-1121 que va al Monestir de Montserrat i la BP-1103 fins Santa Cecília, o també des de l’A2 sortint pel Bruc, s’agafa la N-II2, la BP-1101 i la PB 1103 que va de Can Massana al Monestir.

Podem dividir la ruta en els següents trams:
De anada o de pujada.
Tram 1. Santa Cecília al Coll del Migdia per la Canal de la Font de la Llum.
Primer farem un tram curt de carretera fins unes escales a mà esquerra amb un indicador que diu Camí de l’Arrel.
Tot seguim veiem un altre indicador que posa Canal de Sant Jeroni. Nosaltres anirem a la dreta direcció Can Massana.
Pel camí anirem passant diferents torrents. Arribarem a un petit collet-mirador. Fantàstica vista dels Ecos.
Trobem un altre indicador que posa Canal de la Font de la Llum i agafarem el camí a mà esquerra en direcció al Portell del Migdia.
El camí puja dret fins a trobar el trencall que va a la Font de la Llum. Nosaltres agafarem a mà esquerra en direcció a la Canal.
Entrem de ple a la Canal i anem pujant per allà on veiem més accessible. A mig camí trobarem un tronc tombat al mig del sender i el passarem per sota.
El camí va fent giragonces, ara per la part esquerra de la canal, ara per la part dreta fins arribar al coll del Migdia, entre el Camell dels Ecos i la Talaia. Aquest coll és molt petit. Només hi ha un cartell que posa Santa Cecília . Canal de la Font de la Llum. I una fita feta amb quatre pedres. Un tronc tombat ens serveix de seient per descansar una mica.

Tram 2. Del Coll del Migdia a la connexió amb el Camí dels Francesos pel camí que flanqueja la Talaia i dona la volta al Camell de Sant Jeroni.
El camí baixa dret. Hem de voltar la Talaia baixant primer i després pujant. Trobem una fita i anem baixant uns 10 minuts fins que trobem unes marques i un pal indicador tombat, que ens indiquen que hem de agafar un sender a l’esquerra. Ara seguim el PRC-78.El camí torna a pujar per salvar les estribacions de la Talaia i, just passada, hi ha un petit canvi de vessant i el camí va flanquejant, en diversos passos de roca on podem veure unes bones vistes de la Canal del Migdia, els Plecs del Llibre, el Montgròs, La Roca Plana dels Llamps i la Salamandra. També, veiem en aquest tram, cabres salvatges.
Passem per un passadís arran de la roca del Gegant i anem flanquejant fins donar la volta al Camell de Sant Jeroni. Just passat el camell, empalmem amb el camí de la Bassal dels Gats o dels Francesos que ve de Vinya Nova.

Tram 3. Camí dels Francesos fins a trobar el Camí Nou de Sant Jeroni, que ve de Sant Joan (turístic).
El camí passa entre el Camell i l’Albarda Castellana i arriba a un collet amb vistes sobre la Canal del Migdia on tornem a veure, Els Plecs del Llibre, el Montgròs, la Roca Plana dels Llamps, la Salamandra, La Talaia i, allà baix, ben clar, el Camell de Sant Jeroni.
Seguim amunt fins a empalmar en el camí Nou de Sant Jeroni. Camí encimentat i amb escales que ve de Sant Joan, on hi arriba el funicular. Aquí veurem molts turistes que pugen i baixen al/del cim de Sant Jeroni.

Tram 4. Cami Nou fins el Cim de Sant Jeroni.
Primer trobem el Mirador de Mossen Cinto o paga la pena donar-hi un cop d’ull contemplant tanta bellesa i fer-hi un quantes fotos.
Després el camí, molt fressat, encimentat, amb escales i ple de turistes ens porta cap el cim de Sant Jeroni, que si fa bon dia, com nosaltres vam arreplegar, és un veritable espectacle per els ulls, perquè no només veiem totes les parets de Sant Jeroni, de l’Aeri, el Serrat dels Patriarques, Paret de Diables, l’edifici de les antenes (abans terminal superior de l’antic telefèric, que van treure per insegur),l’heliport, etc., sinó que també veiem, Monistrol, Santa Cecília, el Vallès, El Bages, Manresa, Sant Llorenç del Munt, El Montseny, Els Pirineus, Cadí, etc.
I a l’altra banda, La Tebaida, els Gorros, La Prenyada, etc. Un espectacle!
També fem el cim per a donar-li una forta abraçada simbòlica a l’Oriol Junqueres, Vice-President legítim de la Generalitat i de la Proclamada República Catalana, per que surti el més aviat possible d’aquesta injusta presó.

De baixada o de tornada.

Tram 5. Camí Nou de Sant Jeroni fins cruïlla en el camí vell que va pel Torrent de Santa Marta fins al Pla del Ocells i un tros molt curt d’aquest camí vell.
Costa de marxar, però cal fer-ho per que es fa tard i encara hem de fer molt de camí.Baixem pel camí turístic, fins la capella de Sant Jeroni, tancada i anem baixant còmodament. Trobem un pal indicador que ens senyala el camí a Collbató. Nosaltres seguim recte fins arribar el següent indicador i agafem un trencall a l’esquerra en direcció al Monestir pel Pla dels Ocells.
Uns metres més avall, trobem un altre indicador i just llavors agafem un sender que ens surt també per l’esquerra.

Tram 6. Flanqueig que passa pel costat del Cap de Mort, Balma del Cavall, Serra de les Lluernes, entra a la regió de La Tebaida i flanqueja per l’Elefant fins l’ermita de Sant Salvador.
.Anem seguint més o menys planejant i passant alguns passos de roca. Passem pel costat del Cap de Mort i trobem i, més endavant, trobem una bauma-barraca de pedres anomenada Balma del Cavall.
Una estona més endavant, arribem a l’anomenada Serra de les Lluernes per un camí que voreja la paret Nord on veiem vistes dels Flautats, davant, abaix, Monistrol i el Monestir de Sant Benet i a la nostra esquena, vistes del Cavall Bernat i Sant Jeroni amb les antenes. També es pot veure trossos del camí Nou de Sant Jeroni i els Gorros.
S’acaba el flanqueig i el camí puja fent un parell de ziga-zagues. Veiem allà mateix La Prenyada i una mica més avall s’intueix la Panxa del Bisbe. Pasem el trencall que puja cap el cim de l’Elefant, també anomenat Roca de Sant Salvador.
Nosaltres seguim flanquejant en direcció a l’ermita de Sant Salvador. Hem de passar un pas de roca una mica aeri, sobretot pel qui té vertigen, però sense gaire dificultat pels qui estan acostumats a anar per la muntanya. Aquí hi ha una bifurcació. Cap amunt anem a l’ermita-refugi de Sant Salvador i cap avall cap el Pla de Trinitats.
Primer anem a l’ermita de Sant Salvador. Paga la pena. Està penjada en el marge de la roca de l’Elefant. És un petit refugi que aprofita una balma. Entrem. La porta és oberta. Dins hi ha una taula on ha tres paquets de galetes i algunes engrunes de pa. També hi ha mistos per encendre el foc de la llar que hi ha al costat. També hi ha atuells per escalfar-hi aigua. El refugi és reduït però potser hi poden caber dormint a terra mitja dotzena de persones. Sortint del refugi a mà esquerra i penjat sobre el precipici hi ha una cisterna coberta que recull l’aigua de pluja. Més amunt hi ha una terrassa en unes runes on podia haver estat l’ ermita i l’hort. I a la paret un seients de pedra. Us deixo aquest interessant vídeo, anomenat La Ruta de Les Ermites, sobre aquest indret, que m’ha facilitat el company. És força interessant. Podeu veure’l aqui

Tram 7. Camí que baixa fort en giragonces, dona la volta a la Trumfa i va fins l’ermita i el pla de Trinitats.
L’ermita és un cul de sac i cal tornar just abans de la roca aèria i baixar en molt de compte per allà, fins arribar al camí que baixa dret fent diverses giragonses. Passa entre la Xirimoia i la Trumfa, dona la volta a aquesta última, empalma en el camí que ve de Sant Benet, el PRC-19, i va cap a l’ermita de la Trinitat i el Pla de Trinitats.

Tram 8. Camí de la rel fins Santa Cecília.
Un cop al Pla de Trinitats, agafem el camí de la rel que va a Can Massana. El camí és llarg i passa per sota de la Paret Nord de Montserrat i per sota d’El Cavall Bernat, travessant la seva canal, sempre amb unes vistes fantàstiques.
Arribem a l’encreuament en la Canal del Pou del Gat que ens portaria al Camí dels Degotalls i una mica més enllà passem per davant de la Bauma dels Patriarques, a sota de la Paret del Serrat dels Patriarques.
Aquest camí va paral•lel a la carretera. Una estona més i ja trobem un altre pal indicador que ens assenyala la baixada cap al Monestir de Santa Cecília.

Comentari final. La excursió no sembla massa llarga. Són uns 10 kilòmetres, però està plena de pujades i baixades i el desnivell acumulat és considerable. També hi ha llocs perdedors i passos de roca. Sobretot el de Sant Salvador és una mica aèri i no recomanable per la gent amb vertigen. Per tot això l’ he qualificada com a Moderada.
També us hagi de dir que vaig trobar aquesta excursió preciosa. Per tots els llocs on passa, molts d’ells poc coneguts. Pels paisatges, per la diferent perspectiva que ens dona aquest camí del massís de Montserrat, per la situació increïble del refugi-ermita de Sant Salvador. A mi m’ha agradat molt.

Us la recomano efusivament.

I com sempre, donar les gràcies aquest cop, a SabateGalofre per compartir i desitjar-vos a tots vosaltres que la gaudiu com nosaltres.

Salut i Visca la República Catalana!!!

Inici i Final. Santa Cecília

Inici_i_Final._Santa_Cecília

Photo ofTrencall carretera a canal font de la llum Photo ofTrencall carretera a canal font de la llum Photo ofTrencall carretera a canal font de la llum

Trencall carretera a canal font de la llum

Trencall_carretera_a_canal_font_de_la_llum

Cabres

PictographRisk Altitude 3,359 ft

Pas de roca i vistes.

Pas_de_roca_i_vistes_Plecs_del_llibre%2C_Rl_Montgrós%2C_La_Salamandra%2C_La_Roca_Plana_dels_LLamps%2C...(19%2C20%2C21)

PictographInformation point Altitude 3,361 ft

Passem_arran_de_roca

Capella_de_Sant_Jeroni

Vistes

Photo ofDonem la volta al Camell de Sant Jeroni. Vistes Photo ofDonem la volta al Camell de Sant Jeroni. Vistes Photo ofDonem la volta al Camell de Sant Jeroni. Vistes

Donem la volta al Camell de Sant Jeroni. Vistes

Donem_la_volta_al_Camell_de_Sant_Jeroni._Vistes

Enllaç amb el camí dels francesos

Enllaç_amb_el_camí_dels_francesos

Coll_i_vistes

Enllaç amb el camí nou de sant Jeroni que ve del funicular de Sant Joan(camí turístic)

Enllaç_amb_el_camí_nou_de_sant_Jeroni_que_ve_del_funicular_de_Sant_Joan(camí_turístic)

Photo ofMirador d'en Mossen Cinto Verdaguer Photo ofMirador d'en Mossen Cinto Verdaguer Photo ofMirador d'en Mossen Cinto Verdaguer

Mirador d'en Mossen Cinto Verdaguer

Vistes Monestir de Sant Benet i Sant Jeroni i el Cavall

Vistes_Sant_Benet_i_el_Cavall

PictographWilderness hut Altitude 1,117 ft
Photo ofErmita de Sant Salvador a la paret de l'Elefant Photo ofErmita de Sant Salvador a la paret de l'Elefant Photo ofErmita de Sant Salvador a la paret de l'Elefant

Ermita de Sant Salvador a la paret de l'Elefant

Bauma_dels_Patriarques

• Photo of Ribitar
    Ribitar Oct 28, 2018

Un plaer trobar-te i fer el camí plegats.

Magí Alsina Oct 28, 2018

Gràcies Ribitar.
    Per a mi també ha estat un plaer compartir amb tu la ruta.
    Hem de coincidir altra cop.
    Parlant de tot . Si trobes alguna inexactitud en la ressenya o la ruta, et prego m'ho diguis per a corregir-ho. Em faràs un favor.
    Ah, i m'he permès d'incloure l'enllaç del vídeo que em vas enviar. Em va agradar molt i l'he volgut compartir.
    Fins una altra, company.

• Photo of jaume valdes
    jaume valdes Oct 30, 2018

Magnífica descripció del camins de la Nostra Serra.

Magí Alsina Oct 30, 2018

Gràcies Jaume. És el segon cim per la llibertat que faig. Aquest cop en honor del nostre vice-president legítim de la Generalitat i la República Catalana, injustament tancat la presó.
    Compto en vosaltres per a fer-ne la resta.

• Photo of Manel_49
    Manel_49 Oct 30, 2018

Excel·lent descripció. Gràcies per compartir. Me l'apunto. Salut i Cames!!!!

• Photo of Josep Mª Dalmau
    Josep Mª Dalmau Nov 30, 2018

Aquest projecte neix de la nostra passió per la natura i del sentiment de llibertat que sentim a lamuntanya, sobretot quan fem cim. Una sensació que segur que troben a faltar totes aquelles persones ques'han vist privades de llibertat per defensar de forma pacífica les seves idees.

Magí Alsina Nov 30, 2018

I tant, Josep Maria. Jo no ho podria expressar millor. Els cims criden a la llibertat.
    Per cert, comentar-te que un dia d'aquests volem anar a fer la Roca Corbatera. Però esperarem després de Nadal.

• Photo of Adrià Duaigües
    Adrià Duaigües Jan 20, 2019

Ruta que et deixa bocabadat. El millor es que recorre per llocs menys freqüentats. Enhorabona, molt bona feina!

Magí Alsina Jan 21, 2019

Gràcies Adrià pels teus comentaris que animen i compensen els temps dedicat a penjar la ruta, que no és poc. M'encanta que t'hagi agradat. És una ruta molt maca, variada i que no és fa gaire. Molt recomanable.
    Magi

• Photo of Arasduc
    Arasduc Feb 3, 2019

Hola Magí, avui la hem fet i es maquíssima! Molt ben documentada, així dona gust. Moltes felicitas per la feina ben feta! Gràcies!!!

Magí Alsina Feb 3, 2019

Gràcies Arduc pel comentari i la valoració. Això dóna ànims.
    M'han alegro que us hagi agradat.
    Quan nosaltres la vam fer també ens va agradar molt, i malgrat la feina, també em va agradar de referenciar bé la ruta perquè qui la seguís, la gaudis encara més.
    Salut i República
    Magi

• Photo of jorcato
    jorcato Jun 28, 2019

He fet la mateixa ruta, pero per error, tot i aixi, bona ruta

Magí Alsina Jun 29, 2019

Gracias Jorcato pel teu comentari i valoració.
    La mateixa ruta per error vol dir que ja l'havies fet abans?

Antonio G.L Aug 15, 2019

La ruta es genial. Hace tiempo que quiero hacer algo así y sin duda es el momento.
    Una consulta. Cuando se sube detección santa jereni se atraviesa la montaña verdad? Hay alguna indicación?

Magí Alsina Aug 15, 2019

Hola Antonio G.L.
    Sí. Des de Santa Cecília és puja al coll del migdia i després es va a buscar el camell, se li dóna la volta i vas a enllaçar el camí dels francesos que ve de l'altra banda de la muntanya. I des d'aqui ja va directe cap a Sant Jeroni.
    No se si he contestat a la teva pregunta.

Antonio G.L Aug 15, 2019

Si muchas gracias. Espero poder hacerlo en estos días.

Magí Alsina Aug 15, 2019

Que vagi molt bé Antonio G.L.
    Espero que t'agradi.
    Magí.

Antonio G.L Aug 15, 2019

Si que me gustará. El martes voy a subir al pedraforca y en unos días quiero hacer esta ruta que hace tiempo que tenía ganas y ahora que puedo pues aprovecho.

Antonio G.L Aug 16, 2019

Una última pregunta. Que tiempo lleva más o menos hacer esa ruta?

Magí Alsina Aug 16, 2019

Entre 6 i 8 hores depenent del ritme.

Antonio G.L Aug 16, 2019

Gracias por publicar esta ruta. Tiene que ser muy guapa que con unas vistas espectaculares. En breve la haré sin falta.

• Photo of xavier_xrf
    xavier_xrf Jul 29, 2021

Ruta preciosa i molt ben marcada, però personalment crec que la dificultat és més que moderada, ja que hi ha parts tècniques i dures, tant de pujada com de baixada. Però si estas una miqueta en forma es gaudeix i val la pena, ja que les vistes són espectaculars. S’ha de fer amb calma i temps.
    Moltes gràcies per compartir-la i la gran feina realitzada en el registre de tota la informació que dones.

Magí Alsina Jul 29, 2021

Gràcies xavier_xrf pel la teva valoració i comentari. Queda dit i registrat el teu parer sobre la dificultat.
    Estic d'acord amb tú. La excursió és preciosa i les vistes espectaculars.
    Quan penjo uns ruta m'agrada que sigui acurada però Wikiloc no ens ho posa gens fàcil, perquè l'aplicació no permet corregir les rutes una vegada penjades. Si vols fer-ho bé, has de baixar-la, editar-la amb un programa apart i tornar-la a pujar. Però com no es poden baixar les fotos, les has de tornar a pujar. També has de separar els waypoints en un altre fitxer i pujar-los apart. Una feinada que molts s'estalvien deixant la ruta original amb marrades i imperfeccions.
    Jo i molta altra gent hem escrit diverses vegades a Wikiloc reclamant els camvis esmentats però mai han fet cas. Com si sentissin ploure.
    T'explico tot aquest rotllo per que sapigueu que darrera una ruta com cal hi ha molta feina.
    Però jo prefereixo fer-la, que posar una ruta amb errors i marrades. I també m'agrada afegir-hi totes les indicacions que a mi m'agradaria trobar en una ruta.
    A més, sempre que puc investigo pels llocs que he passat perquè a la part esportiva s'uneixi la corresponent part cultural ja que tots els llocs tenen la seva història i crec que paga la pena aprofitar per coneixer la del nostre bonic país. La dolça Catalunya.
    Magi.

• Photo of xavier_xrf
    xavier_xrf Jul 29, 2021

La veritat que s’agraeix molt aquesta feinada que fas i que després la resta de la gent poden aprofitar i gaudir més de la ruta.
    Un cop moltes gràcies.

• alejandro.martin.cbr Jun 24, 2023

Hola, quan dius torrents, son d'aigua? hi ha fonts d'aigua que recordis? gracies a l'avançada.

Magí Alsina Jun 24, 2023

Hola alejandro.martin.cbr.
    No. Quan dic torrents no vol dir ' amb aigua'.
    Són antics torrents per on circula l'aigua quan plou. Res més.
    Les fonts que podeu trobar com la de la Canal de la Llum, no està assegurat que hi hagi aigua. Ni de bon tros.
    Fa 10 anys, per exemple, sí que hi havia aigua. Però cada cop menys es troben fonts amb aigua. Ni a Montserrat ni arreu.
    És una pena.
    I això encara es més greu en aquest any de sequera.

Així que jo us aconsello que porteu aigua suficient contant que no trobareu ni una font amb aigua. I si la trobeu, és casualitat o ha plogut el dia abans.

Espero que t'hagi està útil aquesta resposta.
    Sort i cames i Salut i República Catalana!
    Magí

• Photo of Marc Rome
    Marc Rome Feb 24, 2024

Molt bona ruta!
    L’hem fet avui i ens ha agradat molt. Primera part amb desnivell i un cop a dalt molt corredor tot amb grans paisatges. Gràcies per penjar-la i l’explicació detallada

Magí Alsina Feb 25, 2024

Gràcies Marc, pel comentari i la valoració.
    És una ruta xulíssima que recomanaria a tothom que vulgui conèixer Montserrat perquè en aquesta excursió veus gran part de Montserrat i moltes de les seves zones.
    Per Montserrat hi ha camins increïbles i penjats que no t'ho esperes.
    No fa gaire vaig repetir la excursió amb un altra company i va al·lucinar. Pel recorregut dels camins, per les vistes, pels llocs increïbles com l'ermita de Sant Salvador.
    I veig que tú has gaudit molt també.
    Me n'alegro d'haver contribuït al vostre gaudi amb aquesta ruta.
    Salut i República.

• ntorremorell Jun 22, 2024

Bona tarda, com veus la ruta per amb gos? Moltes gràcies per la ruta i poder gaudor

• Photo of Ribitar
    Ribitar Jun 22, 2024

Bon vespre ntorremorell. El gos podria tenir algun problema pujant per la canal de la llum. No sé com estarà ara després de les últimes pluges, però hi acostuma haver algun punt en què cal grimpar una mica, sense gaires dificultats. La resta de la travessa, cap problema pel gos.
    Salut

Magí Alsina Jun 22, 2024

Hola Ribitar,
    No fa gaire la vaig tornar a fer amb un amic i ens va encantar.
    El meu amic va quedar admirat de tot el traçat d'aquesta ruta tan maca que et dona una visió bastant completa de Montserrat.
    A veure quan quedem per fer-ne una altra per aquí Montserrat o per on sigui.
    Salut i República Catalana!