Cime Ouest de l’Agnel og Cime Est de l’Agnel. Toptur fra Casterino

Photo ofCime Ouest de l’Agnel og Cime Est de l’Agnel. Toptur fra Casterino Photo ofCime Ouest de l’Agnel og Cime Est de l’Agnel. Toptur fra Casterino Photo ofCime Ouest de l’Agnel og Cime Est de l’Agnel. Toptur fra Casterino

November 30, 2023
October 2023

near Castérino, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Det er et flot vandreområde mellem søerne og toppene i området nord for Valmasque, og man møder næsten altid stenbukke og gemser. På denne tur gik vi samme vej frem og tilbage, selvom vi ellers normalt foretrækker at lave en rundtur. En anden gang, vil vi nok prøve at vandre fra Lac de l’Agnel over til Le Lac Gelé og Le Lac Vert, for så at få en rundtur på den måde, men turen vil så også blive det længere.

Fra parkeringen ved Casterino er der ca ½ times vandring (2 km) op til den sidste parkering (hvor man kan holde med en lille bil). Herfra fortsætter grusvejen ind mod Refuge de Valmasque, men ved skiltet med nr 393 drejer en sti fra til højre, ned over elven, og på skrå opad på den anden side ind til Lac de l’Agnel.

Fra dæmningen ved Lac de l’Agnel kan man fortsætte på sti (ikke markeret men ret tydelig) langs med søen helt ind til enden af den. Herfra gik vi udenfor sti, men med spredte varder op mod Pointe de l’Agnel, der ligger til højre for passet; Pas de l’Agnel. Vi gik højre om Pointe de l’Agnel, hvor flere stenbukke lå og nød udsigten ned til Italien, og videre op til Cime Ouest de l’Agnel. Herfra videre på ryggen til Cime Est de l’Agnel. Terrænet er nemt nok at gå i.

Fra den vestlige del af Cime Est’s ryg, skød vi genvej ned over skråningen til enden af søen og derefter retur til Casterino samme vej.

Cime Ouest de l’Agnel 2.794 m.

Cime Est de l’Agnel 2.852 m.