Cim del Puigpedrós des del Refugi de Malniu

Photo ofCim del Puigpedrós des del Refugi de Malniu Photo ofCim del Puigpedrós des del Refugi de Malniu Photo ofCim del Puigpedrós des del Refugi de Malniu

7 hours one minute
March 30, 2021
March 2021

near Girult, Catalunya (España)

Ruta circular de pujada al Puigpedrós (2.914m) des del refugi de Malniu (2.124m), de poc més de 1.000m de desnivell positiu acumulat (i uns 975m de negatiu), de dificultat moderada, on cal estar una mica en forma per gaudir-la. El camí s'inicia al pàrquing del Refugi (4 eur/dia), des d'on un indicador al mateix pàrquing ens guia cap a la muntanya, via sender de gran recorregut GR-11, en direcció Oest. Aviat arribem a l'estany Sec (ben ple d'aigua, contràriament al seu nom), que deixarem a mà dreta, oposat a la zona de càmping del Refugi. La ruta progressa pujant progressivament, seguint el GR-11, fins que un indicador ens fa deixar el sender, en direcció Nord/Nord-Oest cap al Puigpedrós. El camí a partir d'aquí està prou fressat i marcat per fites, passant per l'Est del Pedradreta (2.495m) s'arriba al Coll de les Molleres, amb unes boniques vistes. El coll queda més enllà del camí, i decidim serpentajar evitant la neu fins a les Molleres del Puigpedrós, guanyant 300m d'alçada en 1Km. Des d'aquí, el cim del Puigpedrós és evident a mà esquerra (Nord-Oest). Malgrat la neu, es pot veure l'acumulació de grans pedres del cim, tret característic que li dóna el seu nom. Fem cim amb certes dificultats per la neu (decidim deixar les raquetes al cotxe). Després del merescut descans, continuem carenejant en sentit Oest en direcció a la Portella de Meranges. Uns metres abans, comencem a iniciar el descens cap als estanys d'Engorgs, tenint cura dels forats i els rierols que comencen a fer-se sota la neu, per la qual cosa no acabem de baixar del tot i ens mantenim a certa alçada, acostant-nos progressivament al Refugi lliure J. Folch i Girona. Els estanys Les Molleres dels Engorgs, coberts de neu, no es deixen veure, i només es pot contemplar l'estany de la Bassa. L'indret és es-pec-ta-cu-lar, i pràcticament no trobem ningú en tot el dia. Travessem el rierol just davant del refugi i prenem el GR-11 de nou de tornada a Malniu, aquest cop en direcció Est/Sud-Est. La tornada pel GR-11 és sublim, un puja-baixa amb el riu Duran al fons, travessem diverses cascades, els arbres s'enfilen per les costerudes tarteres, veiem esquirols, cabirols i isards. Cal parar atenció a les marques de GR, ja que el sender es bifurca diverses vegades. Una ruta preciosa i imprescindible per tota persona amant de la muntanya i els Pirineus.

Inici

Pàrquing del Refugi de Malniu

Indicador Puigpedrós - Engorgs (GR-11) a tocar del pàrquing del Refugi de Malniu

PictographLake Altitude 6,995 ft

PictographRiver Altitude 7,489 ft

Pont sobre el Torrent d'Envalls

Cim del Puigpedrós

El Cim del Puigpedrós, muntanya de 2.915m d'alçada situada entre els municipis de Ger, Guils de Cerdanya i Meranges, a la comarca de la Cerdanya, és un pic molt característic, ja que, sobretot quan no hi ha neu, es pot veure el cim ocupat per centenars de roques i pedres de diversos tamanys "amuntegades" com si es tractés d'una tartera, fet que li dona el seu nom.

PictographLake Altitude 8,344 ft

Estanys dels Engorgs

Els estanys de la zona d'Engorgs, - les Molleres dels Engorgs, la Bassa, l'estany Llarg, l'estany dels Minyons, entre d'altres -, alimentats tant pel Torrent homònim com per altres petits rierols a l'hivern -, estan ubicats entre el Bac del Puigpedrós a l'Est, la Tosseta (2.681m) i els Pics d'Engorgs (2.831m i 2.819m) al Nord i la Portella de Calm Colomer a l'Oest, reseguit al Sud pel GR-11. L'indret és idílic, tant que també hom hi pot trobar el Refugi lliure J.Folch i Girona. QUan vam fer la ruta, la neu no permetia veure els estanys.

PictographLake Altitude 8,092 ft

Estany de la Bassa

PictographRiver Altitude 7,841 ft

Just davant del Refugi lliure J.Folch i Girona hi ha un pas per creuar el riu fàcilment

PictographMountain hut Altitude 7,838 ft

Refugi J.Folch i Girona

El Refugi J.Folch i Girona o refugi d'Engorgs, en estat una mica precari, és un refugi de muntanya de la FEEC, situat a 2.378 m al circ d'Engorgs, al vessant sud-oest del Puigpedrós, amb equipament mínim d'emergència.

Indicador Malniu (GR-11) - Meranges

Fita i marca de GR

Fita al mig del GR-11 des d'on contemplar el Riu Duran, en direcció a Malniu.