CIM DE PENYAGOLOSA - (SOSTRE PROVINCIA DE CASTELLÓ) - PAÍS VALENCIÀ

Photo ofCIM DE PENYAGOLOSA - (SOSTRE PROVINCIA DE CASTELLÓ) - PAÍS VALENCIÀ Photo ofCIM DE PENYAGOLOSA - (SOSTRE PROVINCIA DE CASTELLÓ) - PAÍS VALENCIÀ Photo ofCIM DE PENYAGOLOSA - (SOSTRE PROVINCIA DE CASTELLÓ) - PAÍS VALENCIÀ

September 30, 2020
September 2020

near Masía de Monfort, Valencia (España)

Avui he fet una Ruta Clàssica de la Comunitat Valenciana, la Pujada al Pic de Penyagolosa de 1815 m el més alt de la província de Castelló i que pertany al Sistema Ibèric, la pujada pel Barranc de la Pegunta i la Baixada pel Mas de la Cambreta i la Lloma del Conill.

Es tracta d'una Ruta que fa molts anys que la volia fer i per problemes de pluja, vent, neu o altres temes no l'he pogut fer, ja que en recorda la visita del cole de l'any 1967 i que no vàrem poder pujar per estat nevat i és vàrem haver de quedar en l'Ermitori de Sant Joan de Penyagolosa.

El cotxe l'he deixat en l'aparcament que hi ha al costat de l'Ermitori de Sant Joan de Penyagolosa, antic Monestir i actual lloc de peregrinat ge on he arribat des de l'AP-7 seguint la CV-13, CV-10 passant per Cabanes, La Vall d'Alba, CV-170 per Atzeneta, Vistabella i Sant Joan de Penyagolosa.

Començo la Ruta en l'aparcament, agafant el Barranc de la Pegunta, actualment declarat Micro-Reserva Vegetal per la conservació d'espècies botàniques, amb multitud informació amb cartells informatius, passant pel costat de les Fonts la Nova de la Pegunta i la Vella.

Continuo la Ruta seguint les indicacions de "AL PIC DE PENYAGOLOSA" fins a arribar a la separació de senders, a la dreta al Barranc del Forn que he vist que han tret el Pal Informatiu i han possat uns nous que desvien cap l'esquerra a La Banyadera i al Pic de Penyagolosa , aquest últim és el que agafo, seguint les indicacions aquest sender em portarà a la pista i a La Banyadera (encreuament de camins), continuo per la pista passant per lloc anomenat El Corralico.

A partir d'aquí comença la pujada cap al Cim per la part Nord, passant per la Caseta de L'Om o El Refugi, lloc on aprofito per esmorzar i agafar força.

La pujada és fent zig zag i guanyant altura per un sender pedregós, si bé es camina sense dificultat.

El Cim és troba en la part Esquerra del Massís amb un Vèrtex Geodèsic amb una estàtua de la Mare de Déu del Lledó (patrona de Castelló), un poema em referència a Penyagolosa com Gegant de Pedra i una Caseta de Vigilància.

Passat la Canal cap a la dreta és troba l'altra part del Cim amb unes instal·lacions meteorològiques i una Torre de Pedra.

El esforç de la pujada es compensada amb les vistes fins el Delta del Ebre, el Desert de les Palmes, la Serra d'Irta, la Serra de Espadà i el mar i en dies clars es veu inclòs les Illes Balears.

La baixada és desfent el sender fins a El Corralico o pista per desviar-me cap a l'esquerra per anar a passar pel costat del Mas de la Cambreta, on una mica abans em desvio per anar a veure els Petròglifs.

Continuo la Ruta vorejant el Mas de la Cambreta sense camí definit però anant buscant cap a la dreta un sender que se indentra en el bosc per portar-me a la Font de la Cambreta, continuant aquest sender, enllaço amb el PR-CV79 que va per la Lloma del Conill i pel costat del Barranc de la Teixera i que em portarà fins l'Ermitori de Sant Joan de Penyagolosa, passant abans per una espècie de Laberint fet de pedra, la Creu de Terme i després de donar la volta i veure la Font i l'Església de Sant Joan, les Barbacoes i les antigues Cel·les dels Monjos arribo al punt d'inici de la Ruta lloc on la dono per acabada.
Cada any l'últim divendres del mes d'abril des del segle XIV, dotze peregrins van caminant, resant i orant des de Les Useres fins a l'Ermita de Sant Joan de Penyagolosa, on passen la nit fins a la sortida del Sol del dissabte.

Aquesta pregària es coneguda com "Els Peregrins de les Useres" és un Bé d'Interès Cultural que a trau a molts turistes i senderistes que acompanyen als peregrins durant tot el trajecte de 35 Km passant pels pobles de Les Useres, Llucena, Xodos i Vistabella del Maestrat.

Actualment està tot tancat i en renovació, així que no hi ha l'antic Restaurant.

Inici - Aparcament

Encreuament - La Banyadera

El Corralico - Desvio Esquerra

Vistes

Photo ofCaseta de L'Om o Refugi obert - Esmorzar Photo ofCaseta de L'Om o Refugi obert - Esmorzar Photo ofCaseta de L'Om o Refugi obert - Esmorzar

Caseta de L'Om o Refugi obert - Esmorzar

Fi

• Photo of Sergi Pedro Ros
    Sergi Pedro Ros Nov 16, 2020

Bona ruta! Diversa i bonica!

• Photo of judest15
    judest15 Nov 17, 2020

Sergi Pedro Ros
    Moltes gracies pel teu comentari i valoració