Photo ofچوبار به دریاچه سوها از مسیر دکل کوهسنگر (رادار) (1401.06.25) / chubar to suha lake from Kohsangar mast Photo ofچوبار به دریاچه سوها از مسیر دکل کوهسنگر (رادار) (1401.06.25) / chubar to suha lake from Kohsangar mast Photo ofچوبار به دریاچه سوها از مسیر دکل کوهسنگر (رادار) (1401.06.25) / chubar to suha lake from Kohsangar mast

September 18, 2022
September 2022

near Vanīstān, Gīlān (Iran)

پیاده روی های دو روزه ما حال هوای متفاوت تری نسبت به سایر برنامه هایمان دارد ، چون علاوه بر پیمایش مسافت طولانی با افزایش ارتفاع زیاد دارای شبمانی در دل جنگل یا ییلاقهای خوش منظره ای هست که همیشه با خاطرات و دلخوشی های زیادی همراه میشود و تا ابد در دل و جانمان به یادگار میماند.
شاید نوع آرامشی که در این کمپ ها نصیبمان میشود را براحتی نتوان در هیاهوی زندگی پر مشغله و دغدغه های متعدد روزمره احساس کرد و بدست آورد ولی شبمانی فارغ از درگیریهای معمول روزانه این فرصت را به ما میدهد تا بیشتر از بودن کنار هم لذت برده و به ادامه زندگی امیدوارتر شده و دلخوش به روزای پیش رو باشیم
بنابراین هر سال شهریور ماه که تا حدودی از شرجی هوای مناطق جنگلی کاسته میشود و سرمای هوا غالب نشده ، سعی میکنیم یک برنامه دو روزه بچینیم و در کنار همنوردان عزیز لذت برده و خاطره ماندگاری برای خود رقم بزنیم
امسال هم طبق معمول یک مسیر حدودا 30 کیلومتری با ارتفاع  2000 متر را انتخاب کرده و پس از بررسی های گوناگون از همه لحاظ در روزهای 25 و 26 شهریور سال 1401 اجرا نمودیم
مسیر پیموده شده از نزدیکی‌های شهر چوبار در استان گیلان شروع شد و در نهایت در کنار دریاچه زیبای سوها متعلق به شهرستان نمین واقع در استان اردبیل به پایان رسید
طبق معمول برنامه را صبح اول وقت استارت زدیم و با پیمودن 3.5 کیلومتر در مدت زمان 2.5 ساعت برای صرف صبحانه و استراحت در یک محل بسیار زیبا توقف نمودیم و بعد از وقفه ای یک ساعته مجددا راهی ادامه مسیر شدیم
با 7 کیلومتر پیاده روی در زمان 5 ساعت ، که البته بنظر همخوانی ندارد که دلیلش کندی حرکت بواسطه کوله های سنگین در حدود بیست کیلوگرم و توقف های گاه و بیگاه برای نوشیدن آب و استراحت سرپایی و حتی عکاسی است ، در نهایت خودمان را رساندیم به محل کمپ شبمانی در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا که از قبل شناسایی کرده بودیم و برای برپایی کمپ رصد کرده بودیم
ییلاق زیبایی مشهور به گویچک یر ، که از لحاظ دسترسی به چشمه و برپایی چادر و امنیت محل و خلاصه از هر دیدگاه بهترین جای ممکن برای استراحت و شبمانی در طول مسیر است
طبیعتا اتفاقات و خاطراتی که برایمان در مدت اتراق در این کمپ فوق العاده زیبا برایمان رقم خورد چیزی نیست که بتوان با نوشتن چند سطر به زبان آورد و برای دوستان بازگو نمود ، از اینرو یکسره میرویم به صبح روز دوم که با صدای دامهای عشایر و آواز خروس هایشان از خواب برخواسته و آماده روز دوم از برنامه می شویم
صبحانه را زمانی خوردیم که به عینه طلوع آفتاب از کرانه دریای خزر را مشاهده میکردیم و مثل کودکانی که از دیدن اسباب بازی های تازه از خود بیخود میشوند ، از شور و شعف در پوست خود نمیگنجیدیم و محو تماشای صحنه دل انگیز برآمدن خورشید از سمت دریا بودیم
با خوردن صبحانه و جمع آوری چادرها و تمیز نمودن محل اقامت ، به راه افتادیم و در دل آرزوی توفیق باری دگر از شب گذشته و همچین محلی را کردیم
با طی کردن 8 کیلومتر در مدت 5 ساعت میرسیم به نقطه اوج مسیر که ارتفاعی حدود 2100 متر دارد و جایی نیست جز دکل معروف کوهسنگر که در ویپوینت مربوطه حسابی راجع بهش توضیح نوشتم و شرح کاملی از موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری آن گذاشتم
از کوهسنگر تا دریاچه سوها هم 10 کیلومتر مسافت باقیمانده که در طول 3 ساعت حتی کمتر هم میشود پیمود
البته ما برای نهار هم حول و حوش 1.5 ساعت در کنار چشمه ای زلال و واقعا خنک توقف کردیم که منظره روبروی محل استراحتمان ، دریای خزر و شهرهای همجوار شهر آستارا بود
در نهایت عصر روز دوم فرا رسید و ما هم رسیدیم به دریاچه سوها که دیگر جایی برای شرح زیبایهایش در این متن نیست و در ترک های گوناگون راجع بهش حسابی مطلب نوشتم و به اشتراک گذاشته ام
در کنار دریاچه جایی که ماشین هماهنگ شده از قبل، انتظارمان را می کشید برنامه را در نهایت خوشی وصف ناپذیر و حک برچسب ماندگاری در دلهایمان ، خاتمه داده و با هزاران امید و آرزوهای شیرین راهی ادامه زندگی پیش رویمان شدیم
جا داره از تک تک همنوردان بزرگوار و دوستداشتنی خودم تقدیر و تشکر کنم که در سایه لطف و همت و اراده آنها بار دیگر موفق به ثبت و تقریر یک برنامه رویایی و ماندگار شدیم

Our two-day hikes have a different mood than our other programs, because in addition to traveling a long distance with a great increase in altitude, there is a night in the middle of the forest or a beautiful summer cottage, which is always accompanied by many memories and pleasures. It will remain in our hearts and souls forever.
Perhaps the kind of peace that we get in these camps cannot be easily felt and obtained in the hustle and bustle of busy life and many daily worries, but Shabmani gives us the opportunity to enjoy being together more and free from the usual daily conflicts. Let's hope for the continuation of life and be happy for the days ahead
Therefore, every year in the month of Shahrivar, when the harshness of the forest areas is somewhat reduced and the cold weather has not prevailed, we try to plan a two-day program and enjoy with our dear companions and create a lasting memory for ourselves.
This year, as usual, we chose a route of about 30 kilometers with an altitude of 2000 meters and after various checks in all aspects, we performed it on the 25th and 26th of September 1401.
The route started from the vicinity of Chobar city in Gilan province and finally ended at the beautiful Soha lake belonging to Nemin city in Ardabil province.
As usual, we started the program early in the morning and after walking 3.5 kilometers in 2.5 hours, we stopped for breakfast and rest in a very beautiful place, and after an hour's break, we started our journey again.
After walking 7 kilometers in 5 hours, which of course does not seem consistent because of the slowness of movement due to heavy backpacks of about twenty kilograms and occasional stops to drink water and rest on foot and even take photos, we finally reached The location of Shabmani camp at an altitude of 1200 meters above the sea level, which we had already identified and observed to set up the camp.
A beautiful summer cottage known as Goychek Yer, which is the best possible place to rest and party along the way in terms of access to the spring, setting up a tent, and the security of the place.
Naturally, the events and memories that happened to us during our stay in this extremely beautiful camp are not something that can be expressed by writing a few lines and recounting to our friends, so we all go to the morning of the second day, which is accompanied by the sound of nomadic livestock and singing. Their roosters have woken up and we are getting ready for the second day of the program
We ate breakfast when we were watching the sunrise from the shore of the Caspian Sea, and like children who get excited when they see new toys, we did not squirm in our skin with excitement and we did not forget to watch the heartwarming scene of the sun rising from the sea. we were
After eating breakfast and collecting the tents and cleaning the accommodation, we set off and wished for another success from last night and such a place.
By traveling 8 kilometers in 5 hours, we will reach the peak of the route, which has a height of about 2100 meters, and there is no other place than the famous tower of Koh Sangar, which I have written an explanation about in the corresponding view point, and I have given a complete description of its geographical location and location.
From Koh Sangar to Soha Lake, there is 10 kilometers remaining, which can be covered in 3 hours even less.
Of course, we stopped for lunch for around 1.5 hours by a clear and really cool spring, the view in front of our resting place was the Caspian Sea and the neighboring cities of Astara.
Finally, the evening of the second day came and we reached the Suha lake, which has no place to describe its beauty in this text, and I have written and shared about it in various posts.
By the lake, where the pre-arranged car was waiting for us, we ended the program with indescribable happiness and a lasting label in our hearts, and with thousands of sweet hopes and dreams, we went on our way to continue our lives.
I would like to express my gratitude to each and every one of my honorable and lovely companions, who, thanks to their kindness, hard work and will, once again managed to record and present a dreamy and lasting program.

شروع برنامه

شروع پیمایش مسیر چوبار به دریاچه سوها بهمراه دوستان عزیز تقدیم به نگاه زیبایتان

عبور از حصار

در این محل باید از روی چصار چوبی که با سیم خاردار هم پوشیده شده است عبور کرده و از پشت حصار مسیر پاکوب را ادامه بدهید مواضب لباسها و کوله پشتی تان باشید و با احتیاط عمل کنید

دو راهی مسیر جنگل و جاده خاکی

اینجا دو راهی است که جاده خاکی محل شروع پیاده روی به اینجا رسیده و تا روستای بالا ادامه میابد مسیر پیاده روی اش از مسیر جنگل که ما اومدیم مسافت زیادتری دارد و هر ماشینی نمیتواند براحتی در اون تردد کند مخصوصا وقتی باران باریده و گل آلود شده باشد

دو راهی

اینجا باید از جاده خاکی که در قسمت قبل توضیح دادم خارج شده و به مسیر مستقیم ادامه دهید برای این منظور باید از وسط درخت بزرگی که در تصویر کاملا مشخص هست عبور کرده و به آنطرف حصار بروید

محل صرف صبحانه

محل مناسب برای صرف صبحانه و استراحت که فضای همواری برای تعداد ده پونزده نفر را داراست

چشمه ای که علیرغم داشتن حوضچه در جلویش، آب کثیف و غیر قابل شربی داشت و علتش به احتمال زیاد بارندگی زیاد دیروز بوده است

چشمه زلال

اما این چشمه که داخل یک محوطه محصور با سیم خاردار قرار داره بسیار زلال و کاملا قابل شرب هست و آبش را از بالا دست به اینجا هدایت کرده اند و داخل قابلمه بزرگی میریزد

حصاری با درب چوبی که بسیار جالب توجه درست کرده اند و علتش هم ممانعت از عبور دامهای عشایر مختلف به قلمرو چرای همدیگر میباشد

حصار چوبی

و باز هم حصار چوبی که متعلق به ییلاق محل کمپ شبمانی ما هست

محل کمپ شبمانی

و اینجا محل کمپینگ شبمانی ما که مشهوره بنام گویچک یر به معنای ییلاق زیبا که واقعا این اسم برازنده اش هست و غیر قابل وصف از مزیت هایی این محل وجود چشمه زلال و مناظر رویایی و امنیتش هست که عشایر در صد متری اینجا هستند و صاحب آن فردی بنام عارف پورقادر هست که بسیار انسان شریف و دوستداشتنی هست که برای ما زحمت زیادی کشید و کاملا مهمان نوازی کرد و چیزی کم نگذاشت بنظر بنده بهترین محل کمپ در این مسیر همینجاست و فضای مناسبی برای برپایی ده چادر را دارد

چشمه و محل کمپ مناسب

اینجا هم برای برپایی کمپ مناسب میباشد، هم فضای کافی داره و هم کنار چشمه هست ولی از لحاظ موقعیت و دارا بودن مناظر زیبا و خلوت بودن همون محل کمپ قبلی واقعا حرف نداره

چشمه و ییلاق عشایر

اینجا هم محل اسکان عشایری دیگر هست با چشمه ای که آب قابل شربی دارد دقیقا در تمامی محل های سکونت عشایر همیشه چشمه ای وجود دارد ، چون غیر از این باشد هرگز آنجا را برای سکونت و زندگی انتخاب نمیکنند

این صخره بشکل (ام) که در دوردست نمایان هست ییلاق و صخره معروف به هاچا قیه میباشد که در بالا دست روستاهای تیفیه و قزل قیه واقع شده است

کمپ برای شبمانی بدون چشمه

محل بسیار وسیع و کاملا سرسبز با چشم انداز مناسب برای کمپ که البته نکته مهم و قابل توجهش این هست که چشمه ای در اینجا وجود نداره و برای برداشتن آب باید به محل چشمه قبلی که پایین تر از اینجا هست مراجعه نمود که اونم کار خسته کننده ای هست

چشمه ای با آب قابل شرب که البته دبی خروجی اش از بقیه چشمه ها کمتر بود

گردش به راست

منظره جالب توجهی از اطراف در این محل به چشم میخورد و البته که باید کاملا به سمت راست پیچیده و به مسیر ادامه دهید

دورنمای آستارا و دریا

نزدیکی دکل کوهسنگر و نمای زیبا از منظره آستارا و شهرهای ساحلی لوندویل و لمیر و چوبار و حویق

دکل کوهسنگر

كوه سنگر با ارتفاعي در حدود 2120 متر از سطح دريا مرتفع‌ترين كوه در منطقه ويلكيج و جنگل هاي فندقلو است كه در بالادست روستاي حور و سقزچي قرار گرفته است. كوه سنگر از موقعيتي استثنايي در منطقه جنگل‌هاي فندقلو برخوردار مي‌باشد چرا كه انتهايي‌ترين و جنوبي‌ترين نقطه جنگل‌هاي فندق‌لو به شمار مي‌رود و به لحاظ گردشگري و دامپروري داراي اهميت ويژه‌اي است. كوه سنگر سكونت گاه مردمان سخت كوش و مهمان نواز تالشي(كه در اين منطقه به نام گالش شناخته مي شوند.) است. موقعيت استثنايي و ارتفاع زياد كوه سنگر باعث شده كه قله آن بهترين نقطه براي احداث ايستگاه راديو تلويزيوني باشد در يك روز صاف و آفتابي از فراز قله اين كوه مي‌توان مناظرهاي بي‌نظيري از كوه‌هاي تالش، دريايي از ابر، صخره‌ها و دره‌هاي پوشيده از جنگل‌هاي استان گيلان و جنگل فندقلوي استان اردبيل، كوه سبلان، سد‌سقزچي اردبيل بی شک یکی از زیباترین پدیده های طبیعی در ایران کوهستانها هستند ، که از دیرباز محل کوچ واطراق عشایر و طوایف بوده است از اینرو ییلاق نشینان لمیر نیز از سالهای بسیار قدیم تا به امروز به همین منوال 6 ماه اول سال را که هوای خنک کوهستان ، مراتع سبز و چشمه های پرآب و در شرایط بسیار خوب طبیعی در منطقه ییلاق کوه سنگر لمیر زندگی می کنند. صبحگاهان با طلوع خورشید از شرق که دریا واقع است ، دریا زرین و طلایی شده و رنگ زیبایی به خود می گیرد و چوپانان با کوله های کوچ نان و پنیر و کشک و بعضا عسل دست رنج خود راهی مراتع و چمنزارها می شوند و گوسفندان و سگهای نگهبان را به دشت می برند. زنان ییلاق شیرهای تازه دوشیده شده صبح همان روز را برای وعده های غذایی اشان به دوغ،ماست ،کشک ،کره وپنیر تبدیل می کنند. کودکان با اسباب بازی های دست ساز مادران وپدرانشان خود را به بیرون از منزل می زنند و در هوای پاک ییلاق بازیگوشی می کنند. ییلاق کوه سنگر یکی از استراتژیکی ترین مناطق ارتباطی در ییلاق های تالش و استان اردبیل می باشد. در این ییلاق دکل 90 متری(از شهرستان آستارا به وضوح دیده می شود) صدا و سیما وجود دارد که برنامه های تلویزیونی و رادیویی را در گیلان از تالش تا آستارا و در اردبیل ، اردبیل و نمین و شهرها و روستاهای نزدیک اردبیل و همچنین مناطق وسیعی از کشور جمهوری آذربایجان را تحت پوشش قرار می دهد. همچنین وجود دکل مخابرات با فاصله 150 متر از دکل صداوسیما و با ارتفاع کمتر از آن به همان صورت مناطق زیادی را برای اهداف پدافندی و مخابراتی و تلفن پشتیبانی می کند. این مکان ها قبل از انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده اند و با پیروزی انقلاب اسلامی امکانات جدیدتری در آن مکان قرار گرفت و ارتفاع دکل نیز افزایش یافت و ساختمان های مدرنی طراحی وساخته شدند. چندین نفر مهندسین فعال که شبانه روز در سرمای زمستان کوهستان و تابش شدید نور آفتاب و گرمای طاقت فرسای تابستان صادقانه انجام وظیفه می کنند. به طوری که اولین برف زمستان در ییلاق کوه سنگر به زمین می نشیند و اکثر روزهای زمستان منطقه برفی و خالی از ییلاق نشین است ارتفاع برف گاهی به 3 متر و در دره های عمیق با به وقوع پیوستن بهمن به 7 متر نیز می رسد. غذا و سایر امکانات فنی و مهندسی این مکان با کامیون در 9 ماه اول سال و با هلیکوپتر در 3 ماه آخر سال تامین می شود.. برگرفته از وبسایت رسمی ... لمیر سرزمین رویایی

چشمه فوق العاده گوارا و زلال که از دل تخته سنگی بزرگ میجوشد و بسیار آب خنکی دارد

محل صرف نهار و استراحت

اینجا محلی با چشم انداز زیبا هست که برای صرف نهار و استراحت نشستیم محل بسیار مناسبی برای برپایی کمپ و شبمانی هست با توجه به وجود چشمه در اینجا و البته با منظره جذاب از دریای خزر و شهرهای ساحلی نزدیک بندر آستارا

ییلاق کافتاره بره

ییلاق و عشایر معروف به کافتارا بره که بسیار خوش منظره و با صفاست

چشمه با آب قابل شرب و تمیز

دشت زیبا

دشت هموار و بسیار سرسبز که چراگاه دامهای عشایر منطقه هست

ییلاق عشایر

ییلاق عشایر معروف به ایشیق جییه

گردش به راست

اینجا یک نهر آب هست که در صورت لزوم میتوانید برای رفع خستگی پاهایتان را بشویید و استراحت کنید ، از اینجا باید کاملا به راست پیچیده و مسیر پاکوب را ادامه بدهید

چشمه تمیز و قابل شرب

منطقه سردونی

اینجا یک محل معروف به نام محلی سردونی هست که به خاطر وجود چشمه ای فوق العاده خنک و زلال این اسم محلی را بر رویش نهاده اند همچنین یک چهار راه مهم هست که در مسیر حرکت ما سمت راست به صخره های سنگی بوینوزلار میرود و از سمت چپ به روستای سوها راه دارد و مسیر مستقیم هم که به دریاچه سوها منتهی میشود و البته که دقیقا در پشت سر ما دکل کوهسنگر واقع شده است

دورنمای گلین داشی

این صخره بزرگ که میبینید اسمش هست گلین داشی (سنگ عروس) که من چند تا عکس از هر دو سمت این سنگ گذاشتم هم از سمت دریاچه سوها و هم از سمت شمال علت نامگذاری اون به گلین داشی اینه که اگه از سمت شمال و ییلاقهای بابا علی به این سنگ نگاه کنید دقیقا شبیه عروسیه که لباس عروسی تنشه و سرش هم با یه تخته سنگ بزرگ کاملا واضحه کلا این صخره نماد خیلی زیبایی هست که من به شخصه دلم میخواد ساعت ها بشینم و از دور نگاش کنم

منظره غروب آفتاب

منظره ای بدون شرح اضافی

دو راهی گلین داشی

اینجا دقیقا بالای دریاچه سوها است و با گردش و حرکت به سمت راست میتوانید مسیر سنگ معروف گلین داشی را پیموده و به اونجا بروید از اینجا تا گلین داشی یک ساعت پیاده روی دارد و مسیر آسان و خوبی دارد که حتی با خانواده نیز میتوانید بپیمایید

دریاچه سوها

این هم دریاچه سوها که قبلا توی چند تا ترک مفصل توضیح نوشتم براش و اینجا هم کپی میکنم دریاچه سوها یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز شهرستان نمین در فاصله چهار کیلومتری شمال شرقی روستایی به همین نام در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد و در واقع آبگیر کوچکی است که با زیبایی چمنزارهای سرسبز و جنگل تنک اطراف خود، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. دلیل نامگذاری روستای سوها که در ابتدای جنگل‌های زیبای گیلان واقع شده است و آب و هوای معتدلی دارد، وجود چشمه‌ها و آب فراوان در اطراف آن است. برای دسترسی به روستا و دریاچه سوها، باید از طریق جاده ارتباطی اردبیل به بریس، به نیارق رفته و از آنجا به سمت روستای سوها واقع در شهرستان نمین حرکت کنید. فاصله بین روستای سوها و دریاچه سوها، یک مسیر خاکی حدودا پنج کیلومتری است که با خودروهای معمولی هم می‌توان به راحتی آن را طی کرد. چمنزارهای سرسبز و فریبنده‌ای این دریاچه کوچک را احاطه کرده‌اند که در هر نقطه از آن‌ ردپایی از آب را احساس می‌کنید و چاله‌های کوچک و آب نیز به وفور در اطراف دریاچه دیده می‌شوند

پایان برنامه

پایان شیرین برنامه جانانه امروز در دریاچه سوها که با نظر پروردگار و همت دوستان در نهایت خوشی و لذت اجرا گردید و خاطره خوش دیگری برایمان در دفتر گروه آخار به یادگار گذاشت با تشکر و قدردانی دوستان عزیزی که در این برنامه شرکت داشتند آقایان... حاجی جمال امانی آقای منصور فروغی فرد آقای رضا عباداله زاده آقای محمد رفیعی آقای بهنام موسوی آقای نقی کهنمی آقای عیسی هوشیار و بنده حقیر مهدی طبیب وند

• Photo of Axar group
    Axar group Sep 19, 2022

سلام و درود بیکران بر همنوردان جان
    لذتی که از این برنامه جذاب و رویایی بردیم را مدیون قدمهای تک تک شما عزیزان و همکاری جانانه شما هستیم
    امیدوارم همیشه اینچنین برنامه های بیادماندنی و خاطره انگیزی را در کنار همه شما عزیزان و بقیه دوستانی که غایب بودند را نیز در آینده پیش رو تکرار کرده و به یادگار بگذاریم
    ارادتمند و دستبوس همه شما... مهدی طبیب وند
    ❤❤❤🙏🙏🙏🌹🌹🌹

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Sep 19, 2022

سلام خدمت همنوردان عزیز یک جنگل پیمایی عالی همراه دوستان گرامی و تشکر ویژه از مهندس طبیب وند که زحمت مسیر یابی وراهنمایی گروه بر عهده ایشان است
    به امید تکرار برنامه اینچنین زیبا با حضور همه دوستان👏👏😘😘😍😍🌻🌻⚘⚘

ماشالا عالیسوز واقعا،ایشالا همیشه اوجالاردا سلامت یاشیاسوز و خوش اولاسوز🌹🌹🌹🌹🌹

• Photo of farhad.ashrafi
    farhad.ashrafi Sep 19, 2022

یاشاسین جان یولداشلاریم،دوغوزدان چوخ گوزل مسیردی،مخشر و فوق العاده عکسلر سالیپسوز
    🌹🌹🌹👍👍👍👍

• Photo of Behnam.mousavi
    Behnam.mousavi Sep 19, 2022

واقعا چقدر خوش گذشت و برنامه لذتبخشی بود،همه این دلخوشی ها و برنامه های مهیج را مدیون خانواده بزرگ و عزیزی بنام آخار هستیم
    پاینده باد آخار،زنده باد دوستان

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand Sep 19, 2022

یاشاسین گروه آخار، او قدر گوزل عکسلر واروزدی کی ، دوغوردان محشر و فوق العاده دی🌹🌹🌹😘😘😘😘😘

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Sep 19, 2022

Estimado amigo
    Eres realmente un experto en presentar la belleza de la naturaleza, todas estas bellezas a veces son increíbles.
    Un gran respeto para ti y el equipo de Axar.

• Photo of Jamal.amani
    Jamal.amani Sep 19, 2022

خداقوت و خسته نباشید جانانه خدمت دوستان عزیز و بزرگوار
    ممنونم که باعث و بانی این دلخوشی ها هستید و بنده را هم در این شادیها و پیاده روی ها سهیم می کنید🙏🙏🙏🙏🙏🙏

• Photo of Knes Montañeros
    Knes Montañeros Sep 22, 2022

A beautiful route and very complete. 💪👏👏 Greetings, friend.

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Sep 23, 2022

@kenes
    Thanks for your kindly message, regard you my dear friend

• Photo of Rezaebadollhzadeh

زم امیدوارم همیشه خوش باشید

• Photo of Toofan.5718
    Toofan.5718 Sep 29, 2022

یاشاسین گروه آخار، عالیسوز عزیز دوستلار،چوخ گوزل و عالی برنامه،ایشالا همیشه خوش اولاسوز

• Photo of n.kahnami6816

یاشاسین گروه آخار،چوخ گوزل و عالی، همیشه خوش اولاسوز عزیز یولداشلار

• Photo of ebadollhzadhamin1387
    ebadollhzadhamin1387 Feb 5, 2023

آنقدر زیبا مینویسید و تعریف میکنید که حسابی به دل آدم مینشیند و در خیال خود همراه شما میشود

• Photo of My Digital Pic
    My Digital Pic Feb 9, 2023

💯💯👍👍👍👍

• Photo of migueleloi
    migueleloi Feb 24, 2023

I love these traditional woods with intense vegetation.
    The experience of sunrise must have been fantastic.
    Thanks for sharing this beautiful route.