چشمه سبز به قله سیاه سنگ

September 13, 2020
September 2020

near Maḩalleh-ye Bālā-ye Zoshk, Razavi Khorasan (Iran)

مختصات قله
40S-685503-4021381
چشمه سبز
40S-684728-4024197
برای رسیدن به محل پیمایش از مشهد به سمت چناران حرکت کرده بعد گذشتن از ساغروان و عبدل آباد و به آباد دوربرگردان را به سمت گلمکان برمیگردیم از اول جاده تا چشمه سبز ۳۳کیلومتر که ۲۰ کیلومتر آن جاده خاکی است. که نسبت به بقیه راه های روستایی بهتر است و دست انداز کمتری دارد.حدود یک ساعت و ربع زمان میبرد .
پنج نوبت از عرض رودخانه و داخل آب عبور داریم.
در چشمه سبز درخت و سایه ای نیست ولی در طول مسیر و کنار بستر رودخانه سایه درختان سپیدار و زبان گنجشک و وجود چند اقامت سرا و لمکده میتواند جانی دوباره به شما ببخشد.
چشمه سبز در واقع گودی است از بهم پیوستن دامنه چند کوه که آب حاصل از بارندگی و چشمه سارها در آن تجمع می یابد.از ارتفاع که به این آب نگاه کنیم به رنگ سبز لجنی دیده میشود.
مسیر پیمایش حدود 8 تا 9 کیلومتر رفت و برگشت و با یک ساعت استراحت 3:5 «سه و نیم» ساعت زمان میبرد .البته با توجه به نبود پاکوب مشخص به انتخاب مسیر هم بستگی دارد.
مسیرپیموده شده توسط من در رفت و خصوصا برگشت شیب تند دارد.و با توجه به ماهیت سیاه سنگ که برخی دامنه ها پوشیده از سنگهای ریز و درشت حاصل از فرسایش است لغزنده بوده و مناسب فصل سرما و یخبندان نمی باشد.
حدود ۸۴۰ متر اختلاف ارتفاع از نقطه شروع پیمایش داریم.
در مسیر کندوهای زنبور عسل در فصل گرما قابل مشاهده هستند.
از چشمه سبز مسیری نیز به سمت بام خراسان یعنی شیرباد وجود دارد.
از فراز سیاه سنگ میتوان دره اسجیل«اسگل آباد» و دولت آباد را دریک سمت و دره اخلمد را در سمت دیگر مشاهده کرد.

• omidsoltani9377 Sep 16, 2020

🌻🙏

• Photo of مهدی Dash
    مهدی Dash Oct 31, 2020

با سلام
    جایی واسه پارک ماشین هست

• Photo of Mahdi Mahdavian
    Mahdi Mahdavian Dec 12, 2020

سلام.ماشین رو باید همون جا کنار چشمه سبز پارک کنی بسپاری به امون خدا...