Chanxhe - Esneux 21,1 km maart 2014

Photo ofChanxhe - Esneux 21,1 km maart 2014 Photo ofChanxhe - Esneux 21,1 km maart 2014 Photo ofChanxhe - Esneux 21,1 km maart 2014

March 12, 2014
March 2014

near Chanxhe, Walloon (Belgique)

Deze wandeling vertrekt in het dorpje Chanxhe, in de Rue Embiérir (4171 Comblain-au-Pont). In de richting van Esneux zullen we een tijdlang het grote routepad volgen. De wandeling begint direct met een pittige klim, al gauw kunnen we boven genieten van een uitgestrekt weidelandschap. Langs bosranden en weiden gaat het verder tot we door een steengroeve aan de rand van het dorpje Poulseur lopen en we even een verharde weg volgen met mooie vergezichten over het glooiende landschap en in de verte rotswanden langs de Ourthe. We slaan rechtsaf het bos in en wandelen omheen een steengroeve, vanaf hier is het allemaal bos dat de klok slaat tot we voorbij het Parc du Mary op de hoofdbaan in Esneux uitkomen. Aan de overzijde van de Ourthe is er genoeg horeca voorzien om een verdiende rustpauze in te lassen. We vervolgen onze route een 400-tal meter langs de Ourthe om dan de spoorweg over te steken en te beginnen klimmen naar het dorpje Fontin. Hier hebben we terug een klein stuk verharde weg met mooie uitzichten over het landschap. Er wacht ons nog een tweede klim, ditmaal met een zachter stijgingspercentage en eenmaal boven gekomen brengt de laatste kilometer ons sterk afdalend terug bij de Ourthe en na de oversteek opnieuw tot bij de auto. Alternatieve vertrekpunten zijn er aan het Parc du Mary net buiten het centrum van Esneux en langs de Ourthe aan de brug in Esneux.

bank

bank met een mooi uitzicht

Bank gemaakt van een kegelvormige steen met vuilbak.

bank

Rustbank op het einde van de klim naar het dorpje Fontin.

bank en infobord

Een mooie picknickplaats in het bos aan een infobord. Er is geen vuilbak aanwezig maar verder op de route wel.

bank en stenen met opschrift

Bank en stenen met een opschrift. Hier werden bomen aangeplant die door de gemeente Esneux aan de kinderen die geboren werden in de jaren 2010 en 2011.

bank en vuilbak

Bank en vuilbak aan een van de vijvers in het Parc du Mary.

Bank en vuilbak in het Parc du Mary.

Bank en vuilbak langs de Ourthe in Esneux.

Bank met vuilbak en mooi uitzicht, net voor we de bossen induiken en omheen een steengroeve wandelen.

Bank met vuilbak in het Bois d'Anthines op een hoogte van 280 m.

bank en vuilbak

beeld en rustbank aan de Ourthe

Beeld en rustbank aan de Ourthe in Esneux.

bruggetje

houten bruggetje

Stenen bruggetje.

Net over de Ourthe in Esneux houden we even halt bij het herdenkingsmonument voor de 'Diables Noirs'. Deze bijnaam 'Zwarte Duivels' werd door de Duitsers gegeven aan het fietsersbataljon in de Eerste Wereldoorlog om twee redenen. Ten eerste omwille van het donkergroene uniform dat ze droegen en ten tweede door hun snelle bewegingen en verrassingsinterventies die ze uitvoerden.

Herdenkingsmonument voor vier landgenoten die hier op 5 september 1944 om het leven gebracht werden door de SS-Duitsers.

kruisteken, bank met rotspanorama

Kruisteken en bank met zicht op rotswanden langs de Ourthe, enkel de kruinen van de bomen belemmeren het zicht wat.

Parking, bank, vuilbak, infoborden

Alternatief vertrekpunt voor de wandeling aan het Parc du Mary. Hier is ruime parking voorzien evenals een aantal infoborden, rustbanken en vuilbakken.

steengroeve

Steengroeve waar blauwe steen en waterbouwsteen gedolven wordt.

Stenen kunstwerk 'zonder naam'.

Even opletten hier, het laatste stuk is bijzonder steil.

Vertrek Chanxhe - Esneux

Rue Embiérir, 4171 Comblain-au-Pont. Hier zijn een beperkt aantal parkeerplaatsen aanwezig (4 à 5).

bank, vuilbak en infobord

Bank, vuilbak en infobord, de rustbank draagt de sporen des tijds...

• Mathleb Sep 1, 2015

A la sortie du village de Sart (après une portion de route), on rentre dans le bois et contournons la carrière. Le problème est que la carrière a été agrandie et que le chemin est coupé si on garde la trace GPS. 2 possibilités : soit prendre le chemin au Y à gauche (on voit qu'il n'est plus très pratiqué), longer la carrière sur l'arrête vers la droite à travers tout et descendre lorsqu'on peut (max 100m) ou alors prendre à droite au Y et suivre le GR balisé rouge et blanc, on retombe plus loin sur la trace sans risques de se perdre.
    Je n'ai pu faire que la partie jusqu'à Esneux mais à part la traversée de Sart on est tout le temps dans les bois et bien ombragé par temps chaud. Je recommande.
    Merci pour la trace GPS.

• Guidob Nov 9, 2015

We hebben deze route op 8 november 2015 gelopen. In deze tijd van het jaar liggen er veel bladeren op de paden, waardoor dit zeker geen middelmatige wandeling is. De bladeren verbergen de losse stenen die er op de meeste paden liggen . En bij de steile klim die er op deze route zijn is het toch uitkijken om niet uit te glijden.Buiten dat is het een heel mooie wandeling met veel mooie vergezichten.

• Photo of LouisWauters
    LouisWauters Mar 1, 2016

Pour ceux qui voudraient rendre la fin de parcours un peu moins dure, à la sortie d'Esneux, il suffit de continuer le long de l'Ourthe et de suivre le Ravel jusqu'à Chanxhe. Vous éviterez ainsi de remonter vers Fontin.
    Je n'ai pas mesuré avec précision mais ceci devrait raccourcir le circuit d'environ 1km.

• penscharles Mar 22, 2017

Fais ce jour . 23.3 kms . trés beau parcours vallonné . A la carrière grès du bois d'hantisnes , a l'y prendre a gauche et suivre G R pour rejoindre parcours

• Photo of zatenzu
    zatenzu Nov 19, 2018

Faithful to the description

• Photo of Tofe00
    Tofe00 Jan 3, 2021

Deze route is pittig tijdens natte dagen. Waterdicht schoeisel is zeker nodig door de vele paden die veranderen in moddergeulen. Op zich passeert deze route vele mooie stukken maar door de glibberige ondergrond loop je toch een aanzienlijk stuk met je gezicht naar beneden gericht. Regelmatige korte haltes waren dan ook nodig om toch van de omgeving te genieten. Bij de steengroeve heb ik een alternatieve route gekozen wegens de bareel met markeringen die de weg afzet.
    Maar tijdens drogere dagen is dit waarschijnlijk een mooie toer

• paul himschoot Jan 18, 2021

Ik heb de wandeling gemaakt op 10 januari 2021, net toen er een periode van dooi was ingetreden. Het is een stevige wandeling die meteen explosief start met een heel steile en gladde beklimming, na 600 meter was ik al goed buiten adem en de wandeling moest nog beginnen. De wandeling zou men ook kunnen starten in Esneux, beter parkeergelegenheid en men kan een eindje warm lopen vooraleer men ook hier start met een stevig klim.
    De wandeling is heel gevarieerd, met mooie lange stukken door het bos, en vergezichten, volop genieten en biedt voldoende bankjes om even uit te rusten of een picknick te houden.
    Ik vond het een moeilijk tocht met heel wat stevige klimmetjes die vaak spekglad waren en vallen niet echt aangewezen was. Een belangrijke reden is, zoals voor zoveel wandelpaden in de Ardennen, steeds dezelfde. Alle paden en ook de meeste GR-paden worden stuk gereden door de VTT of moutain bikes, of crossmotoren. Beiden trekken diepe sporen in de paden, maken de paden sompig, creëren plassen en stuk gereden kanten en zelf stukjes weiland of aanplantingen en ze maken de hellingen spekglad, waardoor ze ronduit gevaarlijk worden.