Photo ofCazorla, Río Cerezuelo, Mirador Riogazas, Castillo de las Cinco Esquinas, Castillo de la Yedra Photo ofCazorla, Río Cerezuelo, Mirador Riogazas, Castillo de las Cinco Esquinas, Castillo de la Yedra Photo ofCazorla, Río Cerezuelo, Mirador Riogazas, Castillo de las Cinco Esquinas, Castillo de la Yedra

January 9, 2023
January 2023

near Cazorla, Andalucía (España)

Una ruta fàcil i molt interessant que podem fer des de la mateixa població de Cazorla i que transcorre per paisatges molt diversos.

El primer que trobarem és el Riu Cerezuelo o Riu Cazorla, com també veig que el nomenen en alguns mapes. Només el seguirem al llarg d'un km i mig aproximadament, després sembla que desapareix sota terra. Més endavant trobem una font amb el nom de Nacelrío, el que ens dona una idea d'on prové el seu cabal.
Aquest tram encara que curt és un dels més agradables, ja que caminem remuntant les seues aigües que formen xicotets tolls i que alimenten una exuberant vegetació.

La resta del recorregut és completament diferent, amb un paisatge més obert i quasi sempre amb magnífiques vistes de Cazorla i dels castells, tant del de la Yedra com del de las Cinco Esquinas.

A més a més dels paisatges trobem alguns elements prou destacables com són el Molí de Peluca, l'Ermita de Sant Sebastià, el Monestir de Montesión, el Castell de las Cinco Esquinas i el Castell de la Yedra.

També cal destacar la Cascada de la Malena i el Mirador Riogazas. En el cas de la Cascada nosaltres no l'hem vist amb aigua. Si penseu que pot caure aigua valdrà la pena acostar-se a la part baixa des del sender que trobareu al final del recorregut del riu. Allí hi ha un senyal indicatiu de la Cascada. Després es pot pujar per a contemplar-la des de dalt i enllaçar amb el recorregut. Aquesta variació a la ruta la farà més curta i no passareu per l'Ermita de Sant Sebastià i la Font de Nacelrío.
El Mirador és un lloc excel·lent on descansar i fer pícnic gaudint de les precioses vistes.

Nosaltres vàrem poder visitar la part subterrània del riu Cerezuelo en acabar la ruta. Com que està subjecte a horaris si esteu interessats informeu-vos a l'oficina de turisme.

Iniciem la ruta a la plaça de la Constitució en ple centre de Cazorla.

Passem per la Plaza de la Corredera, una preciosa plaça sempre plena d'activitat.

Balcón de Zabaleta

Des del Balcón de Zabaleta tenim molt bones vistes d'una part de Cazorla així com del Castell de la Yedra.

Plaza de Santa María

La Plaza de Santa María o Plaza Vieja, com és popularment coneguda, concentra diversos atractius. El mateix espai que ocupa, en el que trobem terrasses de bars i restaurants, ja és en si mateix interessant. En realitat aquest espai es va guanyar tapant el Riu Cerezuelo, que transcorre per sota de la derruïda església de Santa María i de la plaça. Això es va aconseguir construint una extraordinària volta que suporta la mateixa plaça i que es pot visitar si ens acostem a l'Oficina de Turisme de Cazorla. A més a més, en ella trobem la font de la Cadena del s. XVII i les restes de l'Església de Santa María.

PictographRuins Altitude 2,593 ft

Iglesia de Santa María

Segons pareix, aquesta església no s'acaba mai de construir. A la dificultat de l'emplaçament, el Riu Cerezuelo passa per sota del temple, una forta riuada l'any 1694 feu que es desistira de la seua finalització.

PictographRiver Altitude 2,647 ft

Río Cerezuelo

Deixem enrere el poble i iniciem la ruta del riu que a primera hora del matí trobem molt fresc i fosc, ja que en gener el sol tarda a arribar a il·luminar-lo.

Fuente la Paulina

Passem al costat de Fuente la Paulina.

PictographBridge Altitude 2,782 ft

Pont

Aquí trobem el primer dels 5 ponts que acabarem travessant al llarg de la ruta del riu.

PictographBridge Altitude 2,880 ft

El segon dels ponts que travessarem.

PictographBridge Altitude 2,889 ft

Pont

El tercer pont el trobem molt prop del que acabem de passar.

PictographWaterfall Altitude 3,043 ft

Cascada i Pont

Pugem per unes escales mentre el riu cau al nostre costat per una xicoteta cascada. No s'ha de confondre aquesta amb la Cascada de la Malena, prou més gran, per la que passem més endavant. En la part alta d'aquesta caiguda d'aigua està el següent pont que passarem.

PictographBridge Altitude 3,081 ft

Aquest és l'últim dels ponts sobre el riu que a partir d'aquí ja deixem enrere.

PictographOvernight Altitude 3,084 ft

Molino de Peluca

Eixim del riu i passem per la porta del Molino de Peluca, també conegut com la Fábrica de Nacelrio, que avui és un allotjament rural, Casa Rural Nacelrio.

Vistes de Cazorla

Al llarg del recorregut trobarem molts punts amb magnífiques vistes de Cazorla i els seus voltants, aquest és un dels primers.

Ermita de San Sebastián

Prop del camí i sobre un turó veiem l'Ermita de Sant Sebastià del segle XV. Es troba prou abandonada i pels fems que hi ha als voltants i per l'olor es diria que es fa servir per a guardar el ramat. Des d'allí també es tenen bones vistes sobre Cazorla.

Nacelrío

Aquesta és l'única font d'aquest brollador que l'ajuntament no capta per al subministrament d'aigua potable de Cazorla. Sembla que mai s'asseca i en època de pluges a la zona són nombrosos els afloraments d'aigua.

PictographWaterfall Altitude 3,522 ft

Cascada de la Malena

Des del final del recorregut del Riu Cerezuelo ix un sender que ens apropa a la cascada de la Malena. Com que en aquesta època no cau aigua vam optar per no seguir-lo. Des d'aquí podem veure aquesta cascada, sense aigua, des de dalt. Tot i això, val la pena treure el cap i gaudir de les vistes.

A la vora del camí trobem aquesta font de la qual sí que brolla un raig d'aigua.

PictographPicnic Altitude 3,713 ft

Àrea recreativa Riogazas

A més a més del mirador també hi ha una àrea recreativa amb taules.

Mirador Riogazas

Des del mirador la panoràmica és fantàstica; el Castell de las Cinco Esquinas, la Peña de los Alcones, Cazorla, la Vall del Riu Cerezuelo...

Control d'accés Riogazas

Arribem a un camí on hi ha un control d'accés per a vehicles.

Sender

Prop del control d'accés hem de deixar el camí i agafar un sender que ens estalviara les llaçades que aquest va fent. Pel sender arribem de nou al camí i el travessem, més endavant el tornem a trobar i aquesta vegada el seguirem.

Panoràmica

Segons anem pujant es van ampliant les vistes sobre Cazorla les muntanyes i els olivars.

Camí

Tornem a eixir al camí que hem anat travessant. Ara continuem per ell aproximadament 1 km.

Aquí abandonem definitivament aquest camí.

Monasterio de Montesión

Ens acostem al Monestir de Montesión del s. XVI, que vist per la part que nosaltres arribem és poc més que una ermita. Si el rodeu podreu veure un edifici prou més gran i interessant del que sembla.

Collet

Abans d'arribar al castell trobem un collet al qual hem de tornar després de pujar i des d'on iniciem la baixada cap a Cazorla.

PictographCastle Altitude 3,864 ft

Castillo de la Cinco Esquinas

El Castillo de las Cinco Esquinas o de Salvatierra s. XIV està construït sobre un turó de 1170 m conegut com a Cerro de Salvatierra, d'on pren el nom en què també és conegut. Des d'aquest emplaçament domina perfectament la població de Cazorla i tota la planura que avui veiem com un mar d'oliveres. Malgrat que prou derruït encara conserva certa dignitat per la seua posició privilegiada. Com el seu nom indica té la particularitat que la Torre de l'homenatge no és de forma quadrada sinó pentagonal.

Panoràmica

Si avancem uns metres deixant el castell a la nostra esquena, s'obri als nostres peus una espectacular vista de Cazorla i els seus voltants.

Desviament

Des del collet hem baixat per un sender uns 200 m de desnivell en un km aproximadament. Aquí enllacem amb un altre sender i continuem en direcció al Castillo de la Yedra.

El sender es torna a bifurcar, nosaltres continuem cap a la dreta de baixada en direcció al Castell i Cazorla, que ja tenim a la vista.

PictographCastle Altitude 2,809 ft

Castillo de la Yedra

El Castillo de la Yedra està en bones condicions, ja que alberga un museu que es pot visitar. Dels horaris vos informaran a l'oficina de turisme. Té els seus orígens al s. XII encara que evidentment ha sigut modificat en multitud d'ocasions. Des dels 831 m on està construït, als peus del Cerro Salvatierra, domina la població de Cazorla sent visible des de molt dels seus carrers.

Fuente del Coñico

Aquesta font és més aviat peculiar. En principi pel seu nom, ja que no acaba d'estar clar si és del Cañico o del Coñico. Si amplieu la foto podreu apreciar que allí mateix està escrit de forma equívoca amb la A dins de la O. Per altra banda, a la part alta de la font podem veure una mena de sirena que no és ben bé una sirena. Es tracta de la Tragantía, meitat dona meitat llangardaix que si visiteu la Bóveda del Riu Cerezuelo, podreu veure i a més a més vos contaran la llegenda sobre el seu origen.