Wikiloc will stop soon for maintenance

CAVALLS DEL VENT: 5ª i última etapa - Refugi Sant Jordi, Refugi de Rebost

Photo ofCAVALLS DEL VENT: 5ª i última etapa - Refugi Sant Jordi, Refugi de Rebost Photo ofCAVALLS DEL VENT: 5ª i última etapa - Refugi Sant Jordi, Refugi de Rebost Photo ofCAVALLS DEL VENT: 5ª i última etapa - Refugi Sant Jordi, Refugi de Rebost

July 30, 2017
July 2017

•   4.7 1 review

near Pedra, Catalunya (España)

Descripció de la 5ª etapa, del Refugi de Sant Jordi al Refugi de Rebost
Autor: Catalunya - Palau Robert

Per finalitzar la travessa, es recorreran a llevant frondosos i inacabables boscos entre els quals destaquen fagedes de gran bellesa, força ben conservades i algunes de considerable extensió, com les que es troben baixant del refugi de Sant Jordi al mas d'Escriu, del coll homònim a Gréixer -anomenada del Clot d'en Pere- i pujant poc després des de la casa Millarès fins al refugi de Rebost incloent, a la part final, la baga Gran. S'observen també pastures, masos disseminats i antigues feixes que mostren el tradicional ús agrícola i ramader de les terres més baixes del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Aquesta darrera etapa és la que segueix més tram del Camí dels Bons Homes o GR 107 (del refugi de Sant Jordi a la carretera del coll de Pal), ruta que reprodueix la històrica migració càtar que es produí als segles XIII i XIV en el seu exili d'Occitània per l'assetjament de la monarquia franca i la Inquisició. El tranquil llogarret de Gréixer està situat en un enclavament de gran bellesa natural, als peus de les Penyes Altes de Moixeró, i en destaca l'església romànica de Sant Andreu, temple d'una sola nau consagrat l'any 871. Ruta senyalitzada.

(1.561 m). Refugi de Sant Jordi. Cal partir-ne desfent de baixada al sud els darrers metres de l'anterior etapa pel GR 107 o Camí dels Bons Homes fins a retrobar la bifurcació amb el PR C-125 (1.548 m; pal indicador): cal deixar-lo a la dreta (S) i davallar a llevant (SE) pel mateix GR 107 per dins del bosc en direcció al coll d'Escriu. Magnífiques vistes a migdia de les valls del Pendís i del torrent del Forat, la baga d'Escriu, la Roca Tallada, el Cap del Pinosell i les serres de Gisclareny, d'Ensija i dels rasos de Peguera. De seguida, en discórrer per un ample camí pel vessant occidental de la muntanya, el bosc de pi roig es transforma en una esplèndida i ombrívola fageda. Es creua un torrent (1.442 m) i es continua baixant fent dreceres al camí principal per diferents corriols seguint sempre cap a llevant.
(1.380 m) En travessar el torrent de la Malesa, a sota (S) dels canals d'en Guitart, s'avança per la solana (S/SE) canviant radicalment de vegetació un altre cop. Ara s'és a una densa pineda: ambient més sec, amb molt de boix i esbarzers.
(1.316 m) Se surt a una pista que se segueix planejant a mà esquerra (SE). Es passa pel costat del mas d'Escriu (1.310 m) i es comença a remuntar (NE) cap al coll homònim.
(1.336 m) Bifurcació: es deixa la pista a la dreta (S) i es continua per un senderó de l'esquerra (E/NE) que s'enlaira fent ziga-zagues pel boscam. Excepcionals panoràmiques a mesura que s'ascendeix de la vall del torrent del Forat, el Cap de la Boixassa, la serra de Gisclareny i la inconfusible silueta dels dos pollegons del Pedraforca.
(1.503 m) S'arriba al coll d'Escriu després de creuar el torrent del mateix nom. Se surt al revolt d'una pista, que s'agafa a l'esquerra (SE) descendint en direcció a Gréixer i al refugi de Rebost (pal indicador) flanquejant la cara N de la Roca Tallada. S'albira al NE el Moixeró, les Penyes Altes i la Tosa. Es discorre per la frondosa i extensa fageda del Clot d'en Pere. Es deixa un trencall a l'esquerra (N; km 4,06, 1.221 m) i es continua en el mateix sentit de la marxa (E/SE) per, després de travessar el torrent de la Fontbona (1.150 m), al sud de l'estanyet de Gréixer, planejar ja cap a llevant entre pins, alzines i prats.
(1.095 m) Havent deixat sengles pistes a mà esquerra (NE, 1.132 m i E, 1.107 m), es passa per una ben conservada roureda i es desemboca a una altra pista: per l'esquerra (SE) es puja en pocs metres al petit i bell nucli de Gréixer, on destaca l'església d'origen romànic de Sant Andreu; cal davallar a la dreta (SE) vorejant el vessant occidental del turó de Sant Natzari sentint tothora el torrent de Fontbona al sud.
(999 m) Es travessa la carretera del coll de Pal (BV-4024) deixant definitivament el GR 107 -que la segueix (S) fins a Bagà- i es continua en la mateixa direcció (SE) prenent de baixada un camí ample d'enfront que s'endinsa al bosc i creua el riu de Gréixer (992 m). Tot seguit, s'agafa un sender de l'esquerra (E; 994 m) que inicia l'ascensió (NE) cap al refugi de Rebost per la Llobera. Se surt de nou a la pista (1.031 m), que es pren a l'esquerra (NE), sempre de pujada, es passa per sota la C-16 (1.052 m) i es remunta un ample prat herbat (NE) per un caminoi que després s'enfila també a llevant fent giragonses per l'interior d'un espès bosc de pi roig, roures, boixos i faigs.
(1.207 m) S'arriba a la casa Millarès. Grans vistes a ponent i al nord de la Roca Tallada, les Roques Negres, les Penyes Altes, el Moixeró i la Tosa. Es voreja el mas per darrere, pel seu costat occidental, es passa per l'esquerra d'un estable i s'agafa una pista a mà dreta (S;1.209 m) que puja lleugerament a llevant entre pastures. Més endavant, es remunta per l'obaga a través d'una magnífica fageda. Ambient molt humit, fresc i ombrívol. Després de creuar una torrentera, s'abandona definitivament la pista prenent un senderó de la dreta (E/NE; 1.263 m) que ascendeix amb força.
1.351 m) Havent passat el collet de la Ferreria, el trajecte s'enfila en direcció E pel Restable de la Creu de l'Om, a l'extrem nord-occidental de la baga Gran, fins a travessar per segon i darrer cop la carretera del coll de Pal (1.419 m): es prossegueix pujant (SE) per un sender del davant. Es creua una pista i es continua en el mateix sentit de la marxa (E/NE) travessant una torrentera.
(1.630 m) Bifurcació: s'agafa a l'esquerra (NO; pal indicador) un sender senyalitzat com a GR 150 i GR 4-2 que mena al refugi de Rebost.
(1.630 m) Refugi de Rebost. S'acaba la jornada i la travessa circular de Cavalls del Vent gaudint a migdia i a ponent d'unes excepcionals panoràmiques de Gréixer, la Roca Tallada, la serra de Gisclareny, el Pedraforca, el Cadí i el Moixeró.
_____________________________________________________________________

RECOMANACIONS: Si us agrada caminar i teniu una preparació mitjana, no deixeu de fer aquesta travessa (amb tot, si creieu que es massa llarga, hi ha també la possibilitat de fer-la en dos mitats).
Per nosaltres, HA VALGUT MOLT LA PENA FER-LA, tant per l'espectacularitat i varietat dels diferents recorreguts, com per les persones que hem anat trobant i amb les que hem compartit refugis, camins, suors, anècdotes i estones molt agradables. Una abraçada a tot-hom.

PictographMountain hut Altitude 5,142 ft

Coll d'Escriu

• Photo of mparras
    mparras Aug 18, 2018

He disfrutado mucho haciendo esta ruta. Muchas gracias por laninformacion