Cavalls del Vent 5. Refugi de Sant Jordi-Rebost

Photo ofCavalls del Vent 5. Refugi de Sant Jordi-Rebost Photo ofCavalls del Vent 5. Refugi de Sant Jordi-Rebost Photo ofCavalls del Vent 5. Refugi de Sant Jordi-Rebost

4 hours
1947
April 25, 2014
July 2007

•   4.8 2 Reviews

near Pedra, Catalunya (España)

[CA] Cavalls del Vent 5. Refugi de Sant Jordi-Rebost

L'estiu del 2003, els guardes dels vuit refugis del Parc Natural del Cadí-Moixeró van idear un itinerari circular que els enllacés recorrent indrets de gran bellesa natural i paisatgística de les serres de la Tosa, el Moixeró, el Cadí i el massís del Pedraforca (a les comarques del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell). Van batejar-lo com a Cavalls del Vent fent referència a la traducció catalana del mot tibetà que designa les banderoles d'oració budistes (Iungta) que es posen en els cims i els colls de l'Himàlaia per enviar als quatre vents pregàries de pau i germanor. La travessa, que ha estat un èxit en nombre de participants i molt ben valorada des del primer any, es presenta en tres modalitats no excloents entre si segons si es planteja amb una finalitat esportiva, competitiva o bé lúdica: en menys de 24 h, en menys de 36 i sense límit de temps dins la temporada (quan els refugis resten oberts, de mitjan juny a finals de setembre). Nosaltres l'hem dividida en cinc etapes sortint des del refugi de Rebost en el sentit contrari al de les agulles del rellotge tenint en compte la longitud i el desnivell acumulat de cadascuna, essent perfectament assumible per a un senderista mitjà habituat a la muntanya. Tanmateix, si no es pot o no es vol fer-la tota seguida, hi ha la possibilitat d'escurçar-la o dividir-la en dues visites (per exemple, dos caps de setmana), ja que la proximitat entre els refugis dels Cortals de l'Ingla (Cerdanya) i el de Sant Jordi (Berguedà) -connectats pel GR 107 pel coll de Pendís i fàcilment accessibles des de Bellver i Riu de Cerdanya, ambdós, i des de cal Cerdanyola, el darrer- permet tenir-los com a punt d'inici i final del recorregut occidental o oriental de la travessa.

El trajecte està senyalitzat amb marques de color taronja (excepte del prat d'Aguiló al pas de Gosolans, on només es troben les del PR C-124), que sovint comparteixen protagonisme amb les dels senders de gran recorregut (blanques i vermelles), petit recorregut (blanques i grogues) i d'altres d'àmbit local (blanques i verdes) que solquen el parc natural. Són més de 70 km d'itinerari que discorren entre els 902 m -a la vall del riu Bastareny- i els 2.513 m d'altitud (al refugi de Niu d'Àliga; 2.536 si s'ascendeix, com es proposa, a la Tosa) acumulant un desnivell positiu de 4.800 m que deixen a l'abast del caminant variats ecosistemes i racons tan emblemàtics i espectaculars com els cims de la Tosa i de les Penyes Altes de Moixeró, la cara nord del Cadí, les serres Pedregosa i de Gisclareny, el Pedraforca, la baga de Gresolet, els Empedrats i les valls del Bastareny i de Gréixer. També es contemplen diversos masos disseminats i antics edificis plens d'història com el santuari de Gresolet, l'ermita de Sant Martí del Puig i l'església de Sant Andreu de Gréixer.

Qualsevol dels vuit refugis protagonistes de la Cavalls del Vent pot ser-ne el punt de partida: excepte el de Niu d'Àliga, tots estan situats al costat o a prop d'alguna pista forestal fins a on es pot arribar amb vehicle. Ofereixen serveis de pernoctació i de restauració. Es pot accedir a les poblacions pròximes en transport públic amb autocar o bé amb tren fins a Manresa (FGC i RENFE), la Molina i Puigcerdà (RENFE; línia Barcelona-Puigcerdà).

Per finalitzar la travessa, es recorreran a llevant frondosos i inacabables boscos entre els quals destaquen fagedes de gran bellesa, força ben conservades i algunes de considerable extensió, com les que es troben baixant del refugi de Sant Jordi al mas d'Escriu, del coll homònim a Gréixer -anomenada del Clot d'en Pere- i pujant poc després des de la casa Millarès fins al refugi de Rebost incloent, a la part final, la baga Gran. S'observen també pastures, masos disseminats i antigues feixes que mostren el tradicional ús agrícola i ramader de les terres més baixes del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Aquesta darrera etapa és la que segueix més tram del Camí dels Bons Homes o GR 107 (del refugi de Sant Jordi a la carretera del coll de Pal), ruta que reprodueix la històrica migració càtar que es produí als segles XIII i XIV en el seu exili d'Occitània per l'assetjament de la monarquia franca i la Inquisició. El tranquil llogarret de Gréixer està situat en un enclavament de gran bellesa natural, als peus de les Penyes Altes de Moixeró, i en destaca l'església romànica de Sant Andreu, temple d'una sola nau consagrat l'any 871.

Ruta senyalitzada.

0,00 km (1.561 m). Refugi de Sant Jordi. Cal partir-ne desfent de baixada al sud els darrers metres de l'anterior etapa pel GR 107 o Camí dels Bons Homes fins a retrobar la bifurcació amb el PR C-125 (km 0,05, 1.548 m; pal indicador): cal deixar-lo a la dreta (S) i davallar a llevant (SE) pel mateix GR 107 per dins del bosc en direcció al coll d'Escriu. Magnífiques vistes a migdia de les valls del Pendís i del torrent del Forat, la baga d'Escriu, la Roca Tallada, el Cap del Pinosell i les serres de Gisclareny, d'Ensija i dels rasos de Peguera. De seguida, en discórrer per un ample camí pel vessant occidental de la muntanya, el bosc de pi roig es transforma en una esplèndida i ombrívola fageda. Es creua un torrent (km 0,78, 1.442 m) i es continua baixant fent dreceres al camí principal per diferents corriols seguint sempre cap a llevant.

1,05 km (1.380 m), 0 h 19 min. En travessar el torrent de la Malesa, a sota (S) dels canals d'en Guitart, s'avança per la solana (S/SE) canviant radicalment de vegetació un altre cop. Ara s'és a una densa pineda: ambient més sec, amb molt de boix i esbarzers.

1,54 km (1.316 m), 0 h 27 min. Se surt a una pista que se segueix planejant a mà esquerra (SE). Es passa pel costat del mas d'Escriu (km 1,67, 1.310 m) i es comença a remuntar (NE) cap al coll homònim.

1,99 km (1.336 m), 0 h 35 min. Bifurcació: es deixa la pista a la dreta (S) i es continua per un senderó de l'esquerra (E/NE) que s'enlaira fent ziga-zagues pel boscam. Excepcionals panoràmiques a mesura que s'ascendeix de la vall del torrent del Forat, el Cap de la Boixassa, la serra de Gisclareny i la inconfusible silueta dels dos pollegons del Pedraforca.

2,46 km (1.503 m), 1 h 03 min. S'arriba al coll d'Escriu després de creuar el torrent del mateix nom. Se surt al revolt d'una pista, que s'agafa a l'esquerra (SE) descendint en direcció a Gréixer i al refugi de Rebost (pal indicador) flanquejant la cara N de la Roca Tallada. S'albira al NE el Moixeró, les Penyes Altes i la Tosa. Es discorre per la frondosa i extensa fageda del Clot d'en Pere. Es deixa un trencall a l'esquerra (N; km 4,06, 1.221 m) i es continua en el mateix sentit de la marxa (E/SE) per, després de travessar el torrent de la Fontbona (km 4,58, 1.150 m), al sud de l'estanyet de Gréixer, planejar ja cap a llevant entre pins, alzines i prats.

5,32 km (1.095 m), 1 h 51 min. Havent deixat sengles pistes a mà esquerra (NE, km 4,88, 1.132 m i E, km 5,18, 1.107 m), es passa per una ben conservada roureda i es desemboca a una altra pista: per l'esquerra (SE) es puja en pocs metres al petit i bell nucli de Gréixer, on destaca l'església d'origen romànic de Sant Andreu; cal davallar a la dreta (SE) vorejant el vessant occidental del turó de Sant Natzari sentint tothora el torrent de Fontbona al sud.

6,05 km (999 m), 2 h 03 min. Es travessa la carretera del coll de Pal (BV-4024) deixant definitivament el GR 107 -que la segueix (S) fins a Bagà- i es continua en la mateixa direcció (SE) prenent de baixada un camí ample d'enfront que s'endinsa al bosc i creua el riu de Gréixer (km 6,15, 992 m). Tot seguit, s'agafa un sender de l'esquerra (E; km 6,17, 994 m) que inicia l'ascensió (NE) cap al refugi de Rebost per la Llobera. Se surt de nou a la pista (km 6,32, 1.031 m), que es pren a l'esquerra (NE), sempre de pujada, es passa per sota la C-16 (km 6,50, 1.052 m) i es remunta un ample prat herbat (NE) per un caminoi que després s'enfila també a llevant fent giragonses per l'interior d'un espès bosc de pi roig, roures, boixos i faigs.

7,68 km (1.207 m), 2 h 40 min. S'arriba a la casa Millarès. Grans vistes a ponent i al nord de la Roca Tallada, les Roques Negres, les Penyes Altes, el Moixeró i la Tosa. Es voreja el mas per darrere, pel seu costat occidental, es passa per l'esquerra d'un estable i s'agafa una pista a mà dreta (S; km 7,73, 1.209 m) que puja lleugerament a llevant entre pastures. Més endavant, es remunta per l'obaga a través d'una magnífica fageda. Ambient molt humit, fresc i ombrívol. Després de creuar una torrentera, s'abandona definitivament la pista prenent un senderó de la dreta (E/NE; km 8,85, 1.263 m) que ascendeix amb força.

9,17 km (1.351 m), 3 h 10 min. Havent passat el collet de la Ferreria, el trajecte s'enfila en direcció E pel Restable de la Creu de l'Om, a l'extrem nord-occidental de la baga Gran, fins a travessar per segon i darrer cop la carretera del coll de Pal (km 9,44, 1.419 m): es prossegueix pujant (SE) per un sender del davant. Es creua una pista i es continua en el mateix sentit de la marxa (E/NE) travessant una torrentera.

10,26 km (1.630 m), 3 h 56 min. Bifurcació: s'agafa a l'esquerra (NO; pal indicador) un sender senyalitzat com a GR 150 i GR 4-2 que mena al refugi de Rebost.

10,43 km (1.630 m), 4 h. Refugi de Rebost. S'acaba la jornada i la travessa circular de Cavalls del Vent gaudint a migdia i a ponent d'unes excepcionals panoràmiques de Gréixer, la Roca Tallada, la serra de Gisclareny, el Pedraforca, el Cadí i el Moixeró.

[ES] Cavalls del Vent 5. Refugio de Sant Jordi-Rebost

En verano de 2003, los guardas de los ocho refugios del Parque Natural del Cadí-Moixeró idearon un itinerario circular que los uniera recorriendo lugares de gran belleza natural y paisajística de las sierras de la Tosa, el Moixeró, el Cadí y el macizo del Pedraforca (en las comarcas del Berguedà, la Cerdanya y L'Alt Urgell). Lo bautizaron como Cavalls del Vent en referencia a la traducción catalana de la palabra tibetana que designa las banderolas de oración budistas (Iungta) que se ponen en las cumbres y los collados del Himalaya para enviar a los cuatro vientos plegarias de paz y hermandad. La travesía, que ha sido un éxito en número de participantes y muy bien valorada desde el primer año, se presenta en tres modalidades no excluyentes entre sí según si se plantea con una finalidad deportiva, competitiva o lúdica: en menos de 24 h, en menos de 36 y sin límite de tiempo dentro de la temporada (cuando los refugios están abiertos, de mediados de junio a finales de septiembre). Nosotros la hemos dividido en cinco etapas saliendo desde el refugio de Rebost en el sentido contrario al de las agujas del reloj teniendo en cuenta la longitud y el desnivel acumulado de cada una, siendo perfectamente asumible para un senderista medio habituado a la montaña. Sin embargo, si no se puede o no se quiere hacerla toda seguida, existe la posibilidad de acortar o dividirla en dos visitas (por ejemplo, dos fines de semana), ya que la proximidad entre los refugios de Els Cortals de l'Ingla (Cerdanya) y el de Sant Jordi (Berguedà) -conectados por el GR 107 por el collado de Pendís y fácilmente accesibles desde Bellver y Riu de Cerdanya, ambos, y desde Cal Cerdanyola, el último- permite tenerlos como punto de inicio y final del recorrido occidental u oriental de la travesía.

El trayecto está señalizado con marcas de color naranja (excepto del prado de Aguiló al paso de Gosolans, donde sólo se encuentran las del PR C-124), que a menudo comparten protagonismo con las de los senderos de gran recorrido (blancas y rojas), de pequeño recorrido (blancas y amarillas) y de otros de ámbito local (blancas y verdes) que surcan el parque natural. Son más de 70 km de itinerario que discurren entre los 902 m -en el valle del río Bastareny- y los 2.513 m de altitud (el refugio de Niu d'Àliga; 2.536 m si se asciende, como se propone, a la Tosa) acumulando un desnivel positivo de 4.800 m que dejan al alcance del caminante variados ecosistemas y rincones tan emblemáticos y espectaculares como las cumbres de la Tosa y de Les Penyes Altes del Moixeró, la cara N del Cadí, las sierras Pedregosa y de Gisclareny, el Pedraforca, la umbría de Gresolet, Els Empedrats y los valles del Bastareny y de Gréixer. También se contemplan diversas masías diseminadas y antiguos edificios llenos de historia como el santuario de Gresolet, la ermita de Sant Martí del Puig y la iglesia de Sant Andreu de Gréixer.

Cualquiera de los ocho refugios protagonistas de la Cavalls del Vent puede ser el punto de partida: excepto el de Niu d'Àliga, todos están situados al lado o cerca de alguna pista forestal hasta donde se puede llegar en vehículo. Ofrecen servicios de pernoctación y de restauración (si se necesita algo más -duchas de agua caliente, sábanas, cargar pilas, etc.- hay que consultar a los guardas previamente). Se puede acceder a las poblaciones próximas con transporte público en autocar o en tren hasta Manresa (FGC y RENFE), la Molina y Puigcerdà (RENFE, línea Barcelona-Puigcerdà).

Para finalizar la travesía, se recorrerán hacia levante frondosos e inacabables bosques entre los que destacan hayedos de gran belleza, muy bien conservados y algunos de considerable extensión, como los que se encuentran bajando del refugio de Sant Jordi a la masía de Escriu, del collado homónimo a Gréixer -llamado del Clot d'en Pere- y subiendo poco después de la casa Millarès hasta el refugio de Rebost incluyendo, en la parte final, la umbría Gran. Se observan también pastos, masías diseminadas y antiguas terrazas que muestran el tradicional uso agrícola y ganadero de las tierras más bajas del Parque Natural del Cadí-Moixeró. Esta última etapa es la que sigue más tramo del Camí dels Bons Homes o GR 107 (del refugio de Sant Jordi a la carretera del collado de Pal), ruta que reproduce la histórica migración cátara que se produjo durante los s. XIII y XIV en su exilio de Occitania por el acoso de la monarquía franca y la Inquisición. La tranquila aldea de Gréixer está situada en un enclave de gran belleza natural, a los pies de Les Penyes Altes de Moixeró, y cuenta con la iglesia románica de Sant Andreu, templo de una sola nave consagrado el año 871.

Ruta señalizada.

0,00 km (1.561 m). Refugio de Sant Jordi. Hay que partir del refugio desandando de bajada hacia el sur los últimos metros de la anterior etapa por el GR 107 o Camí dels Bons Homes hasta encontrar la bifurcación con el PR C-125 (km 0,05, 1.548 m; poste indicador): hay que dejarlo a la derecha (S) y descender a levante (SE) por el mismo GR 107 por dentro del bosque en dirección al collado de Escriu. Magníficas vistas a mediodía de los valles del Pendís y del torrente del Forat, la umbría de Escriu, la Roca Tallada, el Cap del Pinosell y las sierras de Gisclareny, de Ensija y Els rasos de Peguera. Enseguida, al discurrir por un ancho camino por la ladera occidental de la montaña, el bosque de pino silvestre se transforma en un espléndido y umbrío hayedo. Se cruza un torrente (km 0,78, 1.442 m) y se continúa el descenso atajando el camino principal por diferentes senderos siguiendo siempre hacia levante.

1,05 km (1.380 m), 0 h 19 min. Al atravesar el torrente de la Malesa, debajo (S) de los canales de En Guitart, se avanza por la solana (S/SE) cambiando de nuevo radicalmente de vegetación. Ahora se discurre por un denso pinar: ambiente más seco, con mucho boj y zarzas.

1,54 km (1.316 m), 0 h 27 min. Se sale a una pista que se sigue llaneando a mano izquierda (SE). Se pasa junto a la masía de Escriu (km 1,67, 1.310 m) y se empieza a remontar (NE) hacia el collado homónimo.

1,99 km (1.336 m), 0 h 35 min. Bifurcación: se deja la pista a la derecha (S) y se continúa por un sendero de la izquierda (E/NE) que sube haciendo eses por el bosque. Excepcionales panorámicas a medida que se asciende del valle del torrente del Forat, el Cap de la Boixassa, la sierra de Gisclareny y la inconfundible silueta de los dos picos del Pedraforca.

2,46 km (1.503 m), 1 h 03 min. Se llega al collado de Escriu después de cruzar el torrente del mismo nombre. Se sale a la curva de una pista, que se toma a la izquierda (SE) descendiendo en dirección a Gréixer y al refugio de Rebost (poste indicador) flanqueando la cara N de la Roca Tallada. Se vislumbra al NE el Moixeró, Les Penyes Altes y la Tosa. Se discurre por el frondoso y extenso hayedo del Clot d'en Pere. Se deja un desvío a la izquierda (N; km 4,06, 1.221 m) y se continúa en el mismo sentido de la marcha (E/SE) para, después de atravesar el torrente de la Fontbona (km 4,58, 1.150 m), al sur del pequeño lago de Gréixer, llanear ya hacia levante entre pinos, encinas y prados.

5,32 km (1.095 m), 1 h 51 min. Habiendo dejado sendas pistas a mano izquierda (NE, km 4,88, 1.132 m y E, km 5,18, 1.107 m), se pasa por un bien conservado robledal y se desemboca en otra pista: por la izquierda (SE) se sube en pocos metros a la pequeña y bella aldea de Gréixer, donde destaca la iglesia de origen románico de Sant Andreu; hay que bajar a la derecha (SE) bordeando la ladera occidental del cerro de Sant Natzari oyendo en todo momento el torrente de Fontbona al sur.

6,05 km (999 m), 2 h 03 min. Se cruza la carretera del collado de Pal (BV-4024) dejando definitivamente el GR 107 -que la sigue (S) hasta Bagà- y se continúa en la misma dirección (SE) tomando de bajada un camino ancho de enfrente que se adentra en el bosque y cruza el río de Gréixer (km 6,15, 992 m). A continuación, se toma un sendero de la izquierda (E; km 6,17, 994 m) que inicia la ascensión (NE) hacia el refugio de Rebost por la Llobera. Se sale de nuevo a la pista (km 6,32, 1.031 m), que se toma a la izquierda (NE), siempre en subida, se pasa por debajo de la C-16 (km 6,50, 1.052 m) y se remonta un ancho prado herboso (NE) por un sendero que luego sube también hacia levante haciendo eses por el interior de un espeso bosque de pino silvestre, robles, bojes y hayas.

7,68 km (1.207 m), 2 h 40 min. Se llega a la casa Millarès. Grandes vistas a poniente y al norte de la Roca Tallada, Les Roques Negres, Les Penyes Altes, el Moixeró y la Tosa. Se bordea la masía por detrás, por su lado occidental, se pasa por la izquierda de un establo y se toma una pista a mano derecha (S; km 7,73, 1.209 m) que sube ligeramente a levante entre pastos. Más adelante, se remonta por la umbría a través de un magnífico hayedo. Ambiente muy húmedo, fresco y sombrío. Después de cruzar una torrentera, se abandona definitivamente la pista tomando un sendero de la derecha (E/NE; km 8,85, 1.263 m) que asciende con fuerza.

9,17 km (1.351 m), 3 h 10 min. Habiendo pasado el collado de la Ferreria, el trayecto sube en dirección E por el Restable de la Creu de l'Om, en el extremo noroccidental de la umbría Gran, hasta atravesar por segunda y última vez la carretera del collado de Pal (km 9,44, 1.419 m): se prosigue subiendo (SE) por un sendero de delante. Se cruza una pista y se continúa en el mismo sentido de la marcha (E/NE) atravesando una torrentera.

10,26 km (1.630 m), 3 h 56 min. Bifurcación: se toma a la izquierda (NO; poste indicador) un sendero señalizado como GR 150 y GR 4-2 que lleva al refugio de Rebost.

10,43 km (1.630 m), 4 h. Refugio de Rebost. Se acaba la jornada y la travesía circular de Cavalls del Vent disfrutando a mediodía y a poniente de unas excepcionales panorámicas de Gréixer, la Roca Tallada, la sierra de Gisclareny, el Pedraforca, el Cadí y el Moixeró.

PictographMountain hut Altitude 5,124 ft

Refugi de Sant Jordi

PictographMountain hut Altitude 5,357 ft

Refugi de Rebost

Gréixer

Església de Sant Andreu de Gréixer

• Photo of marga Martínez espada
    marga Martínez espada Jun 10, 2019

Preciosa ruta por in espectacular bosques de hayas y una durilla ascendion hasta llegar al refugio, se notan los dias de travesia.
    Muy bien señalizada

• Photo of Fosa
    Fosa Aug 19, 2019

El último tramo algo duro, por el desnivel.