Castell del Montgrí des de Torrella de Montgrí

Photo ofCastell del Montgrí des de Torrella de Montgrí Photo ofCastell del Montgrí des de Torrella de Montgrí Photo ofCastell del Montgrí des de Torrella de Montgrí

2 hours one minute
August 28, 2022
August 2022

near Torroella de Montgrí, Catalunya (España)

Torroella de Montgrí és una vila i municipi que ocupa l'extrem nord-est de la comarca del Baix Empordà. El nucli de Torroella és situat a la plana empordanesa, al peu del massís del Montgrí a la riba nord del riu Ter. Forma part del Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

Durant l'època medieval la vil·la adquireix progressivament població i té un rol important en la unificació dels comtats catalans, essent l'inici de la construcció de l'emblemàtic castell del Montgrí una mostra d'aquest conflicte així com de la seva sobtada finalització. El castell és Bé Cultural d'Interès Nacional i el cim sobre el que s'aixeca forma part del llistat dels 100 cims de la FEEC. L'església de Sant Genís és un dels edificis més voluminosos de la vil·la i destaca en la llunyania quan hom s'apropa a la vila essent visible des de bona part de la plana del Ter i un dels trets més característics del panorama de la vila.

Descripció

De prop de l'aparcament habilitat a la Ronda de Pau Casals de Torroella de Montgrí (57m) surt a tramuntana el camí de Santa Caterina, marcat amb els senyals blanc i vermells del GR®92, marques que ens condueixen sense pèrdua al cim del castell del Montgrí. Així, doncs, poca cosa a explicar hi ha en aquest traçat més enllà dels waypoints. Es segueix a la dreta una bifurcació molt evident (0.24km; 64m; 0:04h) i, un xic més endavant, el camí gira bruscament cap a la muntanya (0.49km; 89m; 0:08h) per posteriorment planejar a mestral tot passant pel Pedrigolet (0.83km; 129m; 0:16h) fins arribar a la primera capella (1.09km; 128m; 0:20h). En tot aquest tram, de tant en tant, l'escassa vegetació ofereix finestres on es pot divisar cada cop millor la plana empordanesa i del Ter. El següent esforç ens porta a la segona capella (1.23km; 145m; 0:22h) per un camí ben empedrat, la tercera capella (1.30km; 158m; 0:24h) i, finalment, el Coll de Santa Caterina (1.47km; 191m; 0:30h), dominat per la creu de Santa Caterina i amb el premi afegit d'haver pogut veure cabirols. Aquí s'obre un panorama nou, ja que veiem la vall de Santa Caterina i tot el Golf de Roses, la plana de l'Alt Empordà amb les Salines i l'Albera tancant l'horitzó. El GR®92 ataca el cim del castell del Montgrí tot zigzaguejant a xaloc, passant per una de les pedreres que es van utilitzar per a la seva construcció. Qualsevol parada que es faci té el premi d'una panoràmica increïble.

Un cop dalt el cim (2.33km; 300m; 0:47h) és molt recomanable accedir a l'interior del castell, pujar-hi i fer la ronda, no us en penedireu si el cel és nítid (si mireu els temps veureu que hi hem perdut una bona estona).

Sortim del castell i anem a visitar la cisterna que es troba a mestral del castell (2.73km; 285m; 1:12h) i tot seguit tornem cap al castell per fer la ronda per fora fins arribar novament a la porta d'accés. Allà recuperem el GR®92, que uns metres a llevant del castell s'endinsa en un corriol estret i pedregós que ben aviat baixa fortament cap al Coll d'en Garrigàs (3.44km; 217m; 1:36h). És el tram tècnicament més exigent de l'itinerari, i qualifico de dificultat moderada més que res perquè cal un xix de tècnica per baixar per aquí (tampoc us penseu que massa, amb paciència i tranquil·litat hi ha baixat el meu fill de 10 anys).

Al coll abandonem el GR®92 i seguim el descens a xaloc per la vall del torrent del Coll d'en Garrigàs. Fins arribar als Suros (3.73km; 140m; 1:47h) el camí és estret, costerut i pedregós, llavors es converteix en una pista de molt bon caminar que a mesura que s'apropa a Torroella de Montgrí va incrementant la baixada fins a tancar l'excursió sense cap fet més a destacar (4.85km; 57m; 2:01h).

Índex IBP: 38.

PictographIntersection Altitude 209 ft

Seguir el GR®92, que continua a la dreta, en ascens.

PictographIntersection Altitude 291 ft

Camí dels Tres Pins

El Pedrigolet és el nom que rep la tartera de pedres petites que podem veure des d’aquí al peu de la cova del Cau del Duc. El Cau del Duc té el seu origen en la filtració de l’aigua per la roca calcària de la muntanya. Aquest cau va ser aprofitat per l’home prehistòric des de molt antic, al paleolític inferior (fa uns 300.000 anys), com a habitatge per aixoplugar-se. En les excavacions realitzades s’han trobat gran quantitat d’utensilis, eines de pedra i restes d’ossos d’animals consumits per l’home.

PictographReligious site Altitude 420 ft

Hi ha una llegenda que explica com va començar la història de Santa Caterina. Fa molts anys un pastor de Torroella va trobar una imatge amagada entre els matolls i roques. El poble va decidir que calia guardar-la i venerar-la en una capella en el mateix lloc on s’havia trobat: la primera capella. Quan el camí arriba a la roca nua, trobem un empedrat que ens acompanyaria fins a ben enllà en direcció a l'ermita de Santa Caterina. El dubte és si només ha estat empedrat el tros que veiem ara o ocupava tot el camí fins a l'ermita. L'empedrat fou obert a principis del segle XVIII i sembla que també hi van participar en la seva construcció soldats francesos aquarterats a Torroella.

PictographReligious site Altitude 477 ft

Continuant amb la llegenda de Santa Caterina, al cap d’un temps va desaparèixer la imatge i més tard la trobaren un xic més amunt del camí. Deduint que Santa Caterina preferia estar en aquell lloc més enlairat li van aixecar una segona capella.

PictographReligious site Altitude 519 ft

Tercera capella

I continuant encara amb la llegenda de Santa Caterina, fos com fos, la història es torna a repetir. La imatge abandona el seu lloc i apareix més tard encara un xic més amunt. Se li torna a fer una tercera capella més gran i alta que les altres per venerar-la i guardar-la.

PictographMountain pass Altitude 628 ft

El coll de Santa Caterina és pas previ del camí a l’ermita de Santa Caterina, enclavada al bell mig del massís del Montgrí. Fou fundada cap a l'any 1392, pels frares de Montserrat Bartomeu Cabotes, Pere Trasió i Berenguer Desguell, en honor a Santa Caterina d'Alexandria, copatrona de Torroella de Montgrí.

I per finalitzar amb la llegenda d'aquesta santa, en una nit de tempesta va caure un llamp a la tercera capella foradant-ne el sostre. La imatge va marxar espantada deixant-hi una petjada en una roca. Al cap de molt temps la imatge torna a aparèixer per casualitat a la vall Gran. Es feu una gran festa i s’hi construir una nova capella en aquell lloc recòndit i llunyà, aïllat entre muntanyes i al costat d’una font. Passat cert temps i veient que Santa Caterina no es movia d’aquell paradís, uns frares de Montserrat hi van construir una magnífica ermita. I des de llavors se’n diu la vall de Santa Caterina. L'ermita on es venera Santa Caterina és visible i accessible fàcilment des d'aquest coll, però en la ruta d'avui no hi passarem.

PictographCastle Altitude 983 ft

Castell del Montgrí

El castell de Montgrí, conegut com l'Anell del Bisbe, es va erigir per ordre del rei Jaume II a finals del segle XIII per combatre el poder dels comtes d’Empúries, restant inacabat coincident amb la creixent debilitat d’aquest últim comtat. Es començà a construir amb Bernat de Llabià, governador de Torroella, el 1294 com a punt de control per un enfrontament amb Ponç V, comte d'Empúries, però les obres es van interrompre el 1301 sense acabar-ne la construcció, degut a la consolidació del poder del comtat de Barcelona enfront del comtat d'Empúries. Després fou abandonat durant segles.

El castells de Bellcaire i de Montgrí encara es miren desafiants: tots dos són testimonis de la lluita aferrissada de la monarquia contra el poder feudal. La lluita acabà amb la incorporació del comtat d'Empúries a la corona, després d'ocasionar la ruïna de la comarca.

Els carreus del castell estan fets de la mateixa roca calcària que l’envolta. En aquest punt encara es poden identificar les marques dels picapedrers, la qual cosa a permès ubicar les principals pedreres. Ens trobem a davant d’una de les 5 pedreres localitzades a les rodalies del castell. Tres estan situades al voltant del castell i paral·leles al mateix. Sembla ser que per la seva posició haurien d’haver servit com a fossar un cop acabat el castell. Les altres dues estan més allunyades. La situació de les pedreres fa pensar que no es van triar a l’atzar, sinó que es volien fer servir per dificultar l’accés a un enemic que mai va aparèixer.

La vista des d'aquest indret és impressionant, s'estén per tota la plana empordanesa fins al Canigó. També el Massís del Montseny és visible des d'aquí.

Forma part dels 100 cims de la FEEC.

PictographMonument Altitude 936 ft

El castell del Montgrí disposa d'una cisterna d'aigua externa, situada a mestral del castell, que mai va arribar a entrar en servei. A l'any 2009 es va fer una rehabilitació de la mateixa, que no s'havia tocat des de l'abandó de la fortificació, a principis del segle XIV, que va implicar l'extracció de 120 tones entre terra i pedres, a banda de posar-hi una barana de protecció i el corresponent plafó informatiu.

PictographMountain pass Altitude 712 ft

Coll de la serra del Montgrí que separa el Castell del Mongrí del Montplà i el Puig Rodó.

En aquest punt deixem el GR®92 i tanquem la ruta baixant per la vall formada pel torrent del Coll d'en Garrigàs.

PictographIntersection Altitude 458 ft

Bifurcació amb un petit pont que creua el torrent. A l'altra banda del torrent hi ha el Cau d'en Calvet i a la dreta del camí, uns metres més avall, hi ha el Cau de la Pedrera d'en Fredo. Seguim el descens per la mateixa banda del torrent fins arribar a Torroella de Montgrí.

PictographCar park Altitude 187 ft

A la Ronda de Pau Casals, prop d'on comença i acaba la ruta, hi ha un aparcament en bateria que és on hem trobat places per estacionar el cotxe. Si estan plenes, ja que no n'hi ha gaires, uns metres més a ponent hi ha un gran espai habilitat com a zona d'estacionament on no hi hauria d'haver cap mena de problema.