Photo ofCastell de l' Areny- Canal Curta-Casa del Rei-Ras de Clarent-Cap del Puig Lluent-Sant Julià de Cosp Photo ofCastell de l' Areny- Canal Curta-Casa del Rei-Ras de Clarent-Cap del Puig Lluent-Sant Julià de Cosp Photo ofCastell de l' Areny- Canal Curta-Casa del Rei-Ras de Clarent-Cap del Puig Lluent-Sant Julià de Cosp

December 8, 2017
December 2017

•   4.5 2 Reviews

near Castell de l'Areny, Catalunya (España)

RECORDA si et posiciones sobre " Veure més " (de color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Google Fotos que té les fotografies de l' excursió.

Sortida- arribada: Castell de l' Areny. Per arribar agafarem la carretera que surt de Vilada.

Aquesta excursió és pels amants de l' AVENTURA de seguir vells camins i rastres, força aperduats, per llocs molt bonics, però molt solitaris. Per fer-la cal EXPERIÈNCIA EN SABER RASTREJAR i un bon GPS per seguir el track.

Anirem per el camí que marxa tot pujant per el costat de l'ajuntament (cara nord) que ens pujarà al Coll Jovell (pal indicatiu) on agafarem la pista que marxa en direcció nord-est en lleugera baixada fins que trobarem una cruïlla de pistes.
Anirem per la que va al petit veïnat de la Barraca. Uns metres després de passar pel darrera de la casa agafarem el camí Ral que va a Sant Jaume de Frontanyà (senyals de pintura groga). De seguida trobem una cruïlla. Deixarem el camí Ral i agafarem el que puja (té un barrat) en direcció nord.
Una mica més endavant tornem a trobar una nova cruïlla. Anirem pel camí que marxa tot pujant més en direcció al nord-oest a trobar una vella pista forestal que tenim al damunt i que seguirem fins arribar al Griell que es el Clot de la Canal Curta.
Deixarem la pista i enfilarem la pujada per la Canal Curta tot seguint un rosec de desemboscar. Més amunt el rosec ens porta a trobar el camí que ens pujarà a dalt. En la pujada trobareu forces fites, ja que varem refer les existents i en varem fer de noves.
El camí, en general se segueix força be, però té alguns cops que es fa fonedís ja que els boixos se l'han menjat. En aquest punts, cal buscar el millor lloc per pujar per sota els boixos i en uns 10 metres més amunt ja el tornem a trobar. Cal pujar sempre per dintre de la canal, alguns cops pel costat de Ponent i alguns altres pel de Llevant, però sempre per la canal.
Després de trobar el camí, aquest creua la torrentera i ens pujà per la cara de ponent un bon tros per tornar-nos a la Torrentera. Més amunt trobem una petita esllavissada de roques que la passarem per sobre i continuarem pujant a trobar una paret natural que ens impedeix pujar.
El camí la puja per la cara de Llevant fent una petita llaçada i ens retorna novament torrentera amunt, per anar a trobar un gran faig que ens queda per la cara de Ponent . Seguim pujant i aviat sortim al coll de l'embut de la Canal Curta. Aquí tenim per la cara de Ponent una zona herbada amb pins i un petit pla. Anirem al centre del petit pla per pujar en diagonal (direcció nord-oest) com uns 10 metres a trobar unes pedres força grosses que s'han trencat amb una esllavissada.
Passarem les pedres i marxarem força planejant a Ponent a trobar el rec eixut, on trobarem un camí dels de tota la vida. Al començament costa una mica de trobar a sota dels boixos però de seguida es fa evident i té una amplada de casi un metre. De seguida que hem creuat el rec eixut trobem un gros faig al costat del camí i una mica més amunt un altre.
Aquest camí puja en diagonal a trobar la paret del cingle que tenim a sobre i el ressegueix per sota sense acabar de tocar el cingle.
Més endavant voltem el morro del cingle i seguim per una lleixa per sortir a un petit pla que no té vegetació on trobem un bon mirador de la vall. Creuarem el petit pla amb direcció nord, amb una petita inclinació a Llevant tot creuant els boixos, per trobar un rastre que ens puja a la paret del cingle que tenim al davant on trobem un escaler empedrat que ens permet de pujar a la feixa de sobre.
Pujarem per la feixa en direcció a Ponent i voltarem el morro del cingle, per trobar en la paret del cingle de sobre nostre les poques restes de la Baume coneguda com de la casa del Rei. És una baume a llargada, poc fonda que té fama de que havia estat habitada.
Creuarem la feixa en direcció a Ponent on a la sortida trobarem una paret de pedra. La creuarem i començarem a pujar amunt per trobar el Pla del Ras de Clarent on trobarem una cruïlla de pistes. Anirem per la que marxa en lleugera baixada en direcció al nord-est.
Passarem per sota de les restes de la casa de Cal Tibat per seguir per la pista fins a la Font de les Calamites on la pista es converteix en un camí vent fressat, que ens puja a trobar una cruïlla de camins (pal indicatiu) on trobem el GR (pintura vermella i blanca) que seguirem en direcció a Llevant i pujarem al cim del Cap del Puig Lluent.
La baixada la farem per la cara nord-est, resseguint força per el caire de la muntanya, fins que trobarem la pista que ve del Refugi Ardericó i que seguirem tot baixant per el Pla Fondo de Dalt on trobem una cruïlla de pistes (pal indicatiu). Anirem per la que continua baixant, un petit tros, per trobar una nova cruïlla de pistes. Creuarem un pas canadenc (cara sud) i seguirem per la pista que marxa tot baixant en direcció al sud-est fins que per la cara sud i pocs metres abans d'un revolt tenim unes fites (també en un arbre pintura Lila) que ens senyalen un rastre que seguirem fins trobar un peti pla amb unes pedres molt grosses. Per la cara sud un cingle que ens fa de mirador sobre l'església de Sant Julià de Cosp
Aquí el rastre es fa fonadís. Baixarem per la cara de Llevant buscant el millor lloc, entre el boixos i roures fins que trobarem un camí de tota la vida (té casi un metre d'amplada) que ve de les restes de la casa de Cosp (és molt important no saltar-nos aquest camí).
Seguirem el camí en direcció a Ponent, fins trobar un petit pla herbat a sobre de l'església. Per la cara de Ponent té unes feixes també herbades i per la cara sud un petit cingle, on trobem un grau força dret, que ens permet de baixar al pla de l'església de Sant Julià de Cosp (Catalunya Romànica, Vol. X El Ripollès, Pàg, 170).
Un cop visitada anirem al costat de la petita cabanya on per la cara de ponent tenim el camí que em deixat a l'anada poc després de la casa de la Barraca i que va a Sant Jaume de Frontanyà. El seguirem (és un camí dels de tota la vida, net i amb senyals de pintura groga) amb direcció a Ponent. Passarem per el Clot dels Gaits, el Coll de les Vinyes, el Coll de canal, la casa de la Canal, el Rec eixut de la Canal Curta on trobem la Font de la Canal. Aquí el camí en puja trobar el veïnat de les cases de la Barraca. Ja només ens restarà desfer el camí de l'anada fins el Castell de l'Areny.
Cartografia Editorial Alpina, mapa Catllaras.

Cruïlla Pistes

Font de la Canal

Coll Jovell

• Tuatera Jun 25, 2018

Soc el Dani de Cal Leandre de La Ribera de Castell de l'Areny.
    Ahir diumenge 24/06/2018, varem repetir el teu itinerari de la Canal Curta, Meravellos!
    Gràcies per documentar-lo sino seria dicicil fer-lo
    Varem trobar la canal totament selvatica , mullada amb boira... només hi faltaven fades.
    Per cert saps si es practicable la Canal que hi ha entre la Canal Curta i el GR-4 a Sant Romà de la Clusa? Jo diria que s'ha de poder passar pero no he trobat Ningú que ho hagi fet
    Salutacions

• Photo of JOAN2013
    JOAN2013 Jun 12, 2021

Costa seguir el sender per la canal, el boix el tapa molt i sort de les fites de pedres. Per la resta, una estupenda excursió. Gràcies Jordi per compartir. Salut i cames

• Photo of JORDI FREIXA SALA
    JORDI FREIXA SALA Jun 14, 2021

Moltes gràcies.

• Photo of Joan Pons Canal
    Joan Pons Canal Dec 21, 2022

Ruta entretinguda. I amb molt bones vistes , gràcies per pujar-lo
    Només , fer saber, que la sortida a Castell de l.Areny, el GR4. Que surt, passant per el davant de l'Ajuntament, I fins arribar al Coll, està completament tallat.,,(parets de pedra i ballat amb cinc cables, )
    Hem tornat a agafar el cotxe. I hem pujat fins el coll , I iniciar la ruta

• Photo of Joan Pons Canal
    Joan Pons Canal Dec 21, 2022

El tros de Castell de l.Areny , fins a Coll Jovell , es el tros del GR4 que no es pot passar