Castell de Bocs

November 14, 2022
November 2022

near Rellinars, Catalunya (España)

Fa uns anys, caminant per l’Obac, a la capçalera de la riera de Rellinars, unes grans semiesferes de roca vermellosa van cridar la meva atenció. Vaig identificar-les sobre el mapa: Castell de Bocs. Vaig buscar com arribar-hi i hi he passat al peu en diverses ocasions. Avui he pujat al capdamunt. He classifiat la caminada com difícil pel tram de sirga, i els passos amb pati, no aptes per a persones no habituades o amb vertígen.
Iniciem la nostra caminada a l’església de Sant Pere i Sant Fermí [323 m], al darrera de la qual hi ha un espaiós aparcament.

Prenem el camí en direcció SE, cap al nucli de Rellinars per, al cap d’uns pocs metres, prendre el camí de les Cases [2 min; 320 m], a mà esquerra (E) paral.lel a la riera de Rellinars i coincidint amb el GR-5.
En una marcada corba a la dreta [9 min; 354 m] cruïlla de pistes, el GR-5 continua per un sender que s’enfila pel bosc tallant en un parell d’ocasions la pista fins afegir-se a ella.
Deixem una pista a l’esquerra i dues a mà dreta abans d’arribar a Les Cases, una gran casa de pagès parcialment arrunada [25 min; 465 m]. Al davant de Les Cases deixem el GR-5 i prenem un sender a l’esquerra (N) que s’enfila cap al mas i el rodeja per l’esquerra, passada la casa continuem amunt pel sender (NE), ben fresat però sense senyalitzar, ens enfilem primer pel bosc i, més enllà sobre codines fins arribar a un esperó de roca, La Trona [40 min; 621 m] gran mirador sobre la vall de Rellinars i cap a Montserrat.
Reprenem l’ascens pel sender, aviat comencem a planejar dirigint-se primer cap a llevant per a, tot seguit, dibuixar un ampli arc cap a ponent. El sender desemboca al Camirral de Coll de Daví (Barcelona a Manresa) però nosaltres ens avançarem un centenar de metres per un corriol a mà dreta [46 min; 664 m].
Enllacem amb el Camí Ral en una ample codina [48 min; 665 m] amb vistes cap a nord-est sobre els torrents de la Cansalada i, més enllà, Matarrodona. Podem reconèixer el turó de Malpàs, el de l’Espluga, el Castellot de l’Espluga, Castellsapera…
Prenem el camí ral cap a llevant, durant un quilòmetre fins arribar al coll del Correu [1h 5 min; 653 m], cruïlla de senders. A l’esquerra, el que baixa al torrent de la Cansalada i cap al sector de l’Espluga. Enfront, el camí ral continua cap a Matadepera com a GR-5. A mà dreta (S) ens arriba el GR-5 des de Rellinars, el camí que hem abandonat a Les Cases.
Prenem el GR-5 a mà dreta, una ràpida davallada entre roques ens deixarà al final d’una pista [1h 8 min; 611 m] que prenem a mà dreta (O). Entre els arbres apareix el nostre objectiu, el Castell de Bocs. El camí gira cap al S i al cap d’uns minuts apareix a la nostra dreta (O) un costerut sender senyalitzat amb dues fites de pedra [1h 15 min; 571 m].
Pugem decididament sota les alzines per arribar al peu d’una petita canal. Superem el primer esglaó sense major impediment que els espinosos aritjols. Pel segon tram, d’uns sis metres, comptarem amb l’ajuda d’una corda amb nusos fixada en uns arbres. La corda és prou nova i manté en bona mesura les seves propietats dinàmiques. Superada la canal, entrem en un curt senderó que serpenteja fins a un espai més obert per on ens decantem a l’esquerra (O). Passem sota el tronc d’un arbre caigut (roca relliscosa) i continuem pujant rodejant el cim, ara protegits per alguna mata, ara amb el buit a la nostra esquerra. Ja sobre roca, l’itinerari és marcat amb fites de pedra que ens duen sota un petit ressalt, sense exposició, que superem ajudant-nos amb les mans i entrem als darrers metres de sender fins a l’ample cim [1h 23 min; 660 m].
Es tracta d’un cim modest en alçada, som pràcticament a la mateixa alçada que la carena del Camí Ral que ens oculta el paisatge més al nord, cap l’est, més enllà del coll del Correu, s’aixeca el Paller de Tot l’Any amb la seva forma característica. Al sud, el torrent de la Saiola i la seva continuació, la riera de Rellinars, amb el bonic mas de Les Boades als nostres peus. Per sobre de Les Boades, la Roca del Duc.
Baixem del cim refent el camí de pujada, la grimpadeta es resol amb un petit salt i els punts més exposats ho semblen força menys de baixada. També el tram de corda es baixa prou bé, més encara amb la seguretat que proporciona dur la pròpia corda a la motxilla, un costum molt recomanable, tot i que en aquest cop no ens va caldre usar-la.
Desemboquem a la pista [1h 33 min; 570 m] que prenem a la dreta (S) en baixada. Al cap d’uns dos-cents metres el camí gira fortament a mà dreta (O). El senyal de GR queda força amagat a mà dreta i la inèrcia ens podria dur recte, cap a la riera.
L’ample camí serpenteja planejant als peus del Castell de Bocs i de la Roca del Duc i arriba enfront de Les Boades on girem a la dreta (N) per seguir uns tres-cents metres més fins al final de la pista, a la font de Les Boades [1h 53 min; 505 m].
Continuem per un corriol a l’esquerra, creuem el torrent que baixa de la font i continuem sense pèrdua possible fins a un mas mig enrunat: Les Cases [2h 2 min; 469 m]. Hem tancat el cercle.
Seguim les fites de GR en direcció a Rellinars. Aviat sortirem dels límits del Parc, cosa que es farà evident per la millora de la senyalització del GR. Dins els límits del Parc la senyalització és cosa de la diputació que estalvia en quantitat el que malbarata en qualitat. Seguim els senyals vermell/blanc per la pista i, després pels successius senders fins arribar a l’encreuament de pistes en una corba [2h 16 min; 360 m]. Prenem la pista de l’esquerra (SE) i, tot seguit el camí a la dreta (S) marcat amb el senyal verd/blanc del sender local SL C-55 cap a la balma de l’Endaló, situada just sota la corba de la pista que acabem de deixar.
La balma de l’Endaló [2h 18 min; 348 m] és una àmplia balma obrada, una de les moltes que hi ha en aquestes muntanyes, record de formes de vida del passat.

Després de visitar la balma, prenem el senderó que va cap al SO seguint el torrent. Passem per sota una arcada del vell aqüeducte que duia l’aigua de les fonts de Rellinars i remuntem per la riba dreta del torrent, creuem la canalització i busquem pas amunt, a la dreta. És una zona de densa vegetació, amb arbustos i lianes, el sender és canviant però en pocs metres desemboquem a la pista principal que prenem a l’esquerra [SO] per tornar en pocs minuts a Sant Pere i Sant Fermí on ens espera el nostre cotxe [2h 27 min; 322 m].

Arbre caigut

La Trona

PictographRuins Altitude 0 ft

Les Cases

Mirador cap a la carena del Cami ral