Circular i pujada al Castillo d'Acher

Photo ofCircular i pujada al Castillo d'Acher Photo ofCircular i pujada al Castillo d'Acher Photo ofCircular i pujada al Castillo d'Acher

October 7, 2022
October 2022

near Zuriza, Aragón (España)

El Castell d'Acher és una ruta molt popular en aquesta part del Pirineu. Sembla que el més habitual és fer-la de pujada i baixada pel mateix lloc, el Barranc Espata.

Nosaltres hem preferit fer-la en forma circular i així estalviar-se fer la tornada pel mateix camí.

Les opcions per a donar-li la volta al Castell són diverses, però inevitablement fan la ruta prou més llarga. Hi hauria dues o tres raonables, la més llarga serien uns 25 km arribant a Aguas Tuertas i passant pel Port d'Acher. Una altra d'uns 20 km pujaria, o baixaria segons el sentit, pel Barranc Barcal entre el lloc on s'aparquen els vehicles al camí de Guarrinza i la Colladeta de lo Barcal. Aquestes dues comporten d'una manera o d'altra caminar pel camí de Guarrinza i un tram d'asfalt entre el Campament Ramiro el Monje i Guarrinza.

Nosaltres optarem per una tercera opció en la qual canviem el tram de camí i asfalt per un sender que transcorre més o menys en paral·lel a Guarrinza i el riu Aragón Subordán, encara que uns 400 m més alt.
L'única xicoteta dificultat és que hi ha un curt tram en el qual el sender es perd un poc entre la vegetació. Això no hauria de ser un problema si feu servir un GPS o si esteu acostumats a orientar-vos a la muntanya.

També vàrem decidir baixar pel Barranc Espata, i no pujar. Si decidiu fer la ruta en el sentit contrari al nostre, heu de saber que des de l'aparcament fins al cim pràcticament és una pujada continua sense interrupció, uns 1250 m en uns 6 km. En l'opció que nosaltres hem triat el mateix desnivell es fa més a poc a poc amb el doble de distància.

Per altra banda, el Castell d'Acher és una muntanya singular per la seua curiosa forma que sembla, com el seu propi nom indica, un castell o fortalesa inexpugnable, tot i que no és una muntanya molt alta 2384 m, dins del context del Pirineu clar està. Així i tot, des del seu cim tenim unes precioses vistes del Pirineu Francés, amb el Midi D'Ossau destacant, el Bisaurín com a veí més alt, i d'infinitat de cims, serralades i valls.

Al recorregut també el fan singular altres coses, com són les terres roges del Barranc de lo Barcal i en la nostra experiència la quantitat d'isards que veiérem.

També com no, destacar la sort d'haver vist el trencalòs sobrevolant els nostres caps i per descomptat el primer i l'últim tram de la ruta que transcorren a l'ombra la Selva de Oza, un dels boscos més impressionants del Pirineu.

Aparcament

En Oza trobem lloc on deixar el vehicle al costat de la carretera d'accés. El recorregut s'inicia enfront del Càmping Selva de Oza on trobem un camí ascendent.

Desviament

Aquí deixem el camí principal i seguim un altre poc clar que de vegades serà fàcil perdre.

No deixem de pujar en cap moment i la fullaraca fa que el sender no sempre siga clar, per això de vegades hem d'anar esquivant la vegetació fins que tornem a trobar el sender.

Colladeta de Campanil 1687 m

Arribem a aquest collet des del qual hi ha molt bones vistes. En passar-lo caminem per un sender que va travessant prats on hi ha vaques i cavalls pastant. Anem seguint la Vall de Guarrinza, encara que uns 400 0 500 metres més amunt del riu Aragón Subordán que transcorre pel seu fons.

PictographWilderness hut Altitude 5,495 ft

Refugi del Campanil

Passem pel Refugi del Campanil que està obert. Un poc més endavant hi ha un rierol d'on podríem agafar aigua.

PictographRiver Altitude 5,411 ft

Barranc del Campanil

Travessem el Barranc del Campanil que baixa directament de les faldes de la Punta Campanil, de més de 2000 metres, i del mateix Castell D'Acher.

PictographRiver Altitude 5,435 ft

Barranc lo Barcal

Per travessar aquest barranc, més aviat abrupte, busquem un estretament per on és fàcil botar entre les pedres.

PictographWilderness hut Altitude 5,585 ft

Refugi de lo Barcal

Aquest refugi està envoltat de tanques, supose que per evitar que els animals puguen entrar.

PictographRiver Altitude 5,957 ft

Barrancada

Passem diverses barrancades de les quals aquesta és la més gran.

Colladeta de lo Barcal 2053 m

En arribar a aquest coll el sender gira cap a la dreta i planeja durant una estona. Com que ja som a més de 2000 m les vistes són d'alta muntanya amb penya-segats de pura pedra i barrancs. El Castell d'Acher ja se'ns imposa imponent sobre els nostres caps.

Desviament

Aquí iniciem la pujada al Castell d'Acher i per aquí tornarem a passar a la baixada. Aquest és el tram més dur amb una pujada d'uns 250 m en menys d'un km de distància. El sender està en bones condicions així que la pujada no té cap dificultat si exceptuem el desnivell

El Portillo

El Portillo és una espècie de collet al qual s'accedeix per una bretxa que ens dona accés al Castell. A l'últim tram el terreny està un poc solt i relliscós.

Castell d'Acher 2384 m

Des del Cim del Castell les vistes són espectaculars. Veiem el Midi D'Ossau destacant entre els altres pics de la part Francesa, La profunda vall del Riu Aragón Subordán amb la Selva de Oza, el Bisaurín com a veí proper i la curiosa forma del mateix Castell que sembla un queixal foradat. A la baixada tenim la immensa sort de què un trencalòs, espècie que fins fa poc era molt difícil de veure, ens sobrevole a molt poca distància.

Vistes

En la baixada tenim vistes del Castell, que anem deixant arrere, i del Barranc d'Espata i la Selva de Oza cap on anem de forma directa. Uns metres a l'esquerra del sender podem veure el Refugi de lo Castillo d'Acher.

Entrada al bosc

Quan tornem a entrar al bosc el paisatge canvia de forma radical. Els colors de la tardor i la llum ombrívola donen un encant especial al sender, que transcorre entre grans fajos i tota la varietat vegetal de la selva de Oza.

Camí

El sender travessa aquest camí que si seguim cap a la dreta, ens tornaria al punt de partida. Nosaltres continuem pel sender que poc més endavant conflueix amb la Calçada Romana per la que tornem a l'aparcament d'Oza on vàrem començar la ruta.

OZA

Acabem la ruta a la carretera d'accés on hem deixat el vehicle. Aquí hi ha un campament i un càmping amb un restaurant. També trobem esplanades on aparcar encara que no està permés passar la nit a les caravanes o campers.