Photo ofCastalla,Assagador les Bateries,Font de la Carrasca,Font del Llop,Serra l'Arguenya,Penyes dels Queixals,Alt de la Replana,Pou de Photo ofCastalla,Assagador les Bateries,Font de la Carrasca,Font del Llop,Serra l'Arguenya,Penyes dels Queixals,Alt de la Replana,Pou de Photo ofCastalla,Assagador les Bateries,Font de la Carrasca,Font del Llop,Serra l'Arguenya,Penyes dels Queixals,Alt de la Replana,Pou de

1986
January 3, 2022
December 2021

near La Argueña, Valencia (España)

La ruta de hui ens porta fins a la localitat de Castalla.

Castalla és un municipi situat a l'interior de la província d'Alacant, a la comarca de l'Alcoià. És la capital de la subcomarca de la Foia de Castalla.

La Foia de Castalla, és una ampla vall en forma de T orientat cap al sud-est i encaixonat entre diverses formacions muntanyenques. Castalla ocupa la part oest i sud-oest de la Foia en la qual s'enclaven serres com el Maigmó (1296 m) Catí, (1260 m) o Arguenya (1230 m).

La serra de l'Arguenya és una alineació muntanyosa entre els municipis de Castalla i Saix.

Amb una altura màxima de 1.229m.s.n.m, al cim de la Replana, la serra de l'Arguenya se situa a la divisòria entre la Foia de Castalla a l'est i la vall del Vinalopó a l'oest. Amb una disposició de sud-oest a nord-est, s'emmarca al sector prebètic valencià i més concretament a l'àrea dominada pel massís del Maigmó (1.296 m) del qual és considerada un contrafort. La serra de l'Arguenya és, per tant, una unitat més d'aquest conjunt i es troba envoltada d'altres serres com ara la de Castalla al sud o la serra del Cavall al sud-oest. Al nord es troba la serra de la Peñarrubia (ja fora del conjunt) separada de l'Alguenya pel corredor Saix-Castalla.

Amb la forta protecció de les serres de Castalla i del Cavall exercint d'eterns guardaespatles, la Serra de L' Arguenya desplega els seus escarpats encants en forma de cadena muntanyenca a més de mil metres sobre el nivell de la mar. Boscos molt extens de pins, només interromputs pels tallafocs, s'ocupen de cobrir els contorns rocosos i d'emmarcar els senders que senyalitzen els llocs on descansar a l'ombra d'ametlers o oliveres per a apreciar les vistes dels recognoscibles contorns del Castell de Saix o el camí que cal recórrer per a arribar fins al punt més alt de la serra, La Replana.

Anem a la descripció de la ruta :

Deixem el nostre cotxe estacionat al costat de la tanca que talla el camí de la Font del Carrascal on hi ha un panell informatiu que ens diu Assagador de les Bateries i iniciem la nostra ruta. Uns metres després trobem la Font de la Carrasca la qual fotografiem i reprenem el nostre camí.

Agafem un sender que més tard acaba convertint-se en un camí per anar en direcció cap al Mas del Carrascal. Aquest està actualment habitat. El veiem des del camí mentre anem caminant cap al proper anomenat Mas del Carrascalet.

Passant pel camí de la Font del Llop el citat Mas del Carrascalet apareix a la nostra dreta, ens aturem un moment per fotografiar-lo i seguim cap endavant en direcció al següent anomenat Mas de la Torreta.

Uns minuts més tard el veiem aparéixer el retratem i continuem cap al pròxim anomenat Mas de la Font del Llop, aquest és el que es troba en pitjor estat.

Per poder veure el Mas de la Font del Llop i la Font del Llop agafem un camí que utilitzem d'anada i tornada, recorrem aquest camí on després d'uns minuts arribem al citat Mas del Llop i la seua Font que està uns metres més cap a baix del Mas.

Una vegada hem vist el Mas del Llop i la seua fonteta homonima tornem sobre els nostres passos fins al punt on hem agafat aquest camí per dirigir-nos a les Penyes Queixal.

La pista forestal que agafem per anar a les Penyes Queixal ràpidament es transforma en un sender el qual ens porta després d'una xicoteta estona pujant fins al camí anomenat camí de la Replana.

Des d'aquest punt gaudim d'unes magnífiques i espectaculars vistes de tota la vall. Anem pujant pel camí per dirigir-nos a les Penyes Queixal mentre disfrutem de les colpidores vistes tant a la part dreta com l'esquerra, per nomenar alguna de les muntanyes que veiem, podem veure la Serra del Sit, els Puntals dels Ginebres, la Cresteria del Frare, Alt de l'Àguila entre moltíssim més.

Durant el tranquil recorregut pel camí de la Replana fem les parades oportunes per veure els tres punts més alts de les Penyes Queixal.

Ara ens marxem cap al punt més alt de la Serra de l'Arguenya el Cim de la Replana, on no tardem molt a arribar després d'abandonar el camí la Replana i agafar el sender que ens porta fins a ell.

El Cim/Alt de la Replana està a 1.229 m.s.n.m però en la meua humil opinió tot i ser el punt més alt de la serra de l'Arguenya no és gens espectacular, ja que no hi ha grans vistes que contemplar com sí que hi havien abans de fer cim.

En el moment que coronem el Cim de la Replana ja toca començar el camí de retorn el qual fem continuant el camí de la Replana.

A mesura que anem descendint per l'altra banda del camí , tornem a disposar d'unes fantàstiques vistes fins que arribem a la Collada de les Fermoses.

A partir d'aquest punt ja no tenim grans vistes, ja que hem perdut molta altitud i al mateix temps anem per dins d'una pinada anomenada pinar de l'ombria.

Ens anem a veure el Pou de Neu del Carrascar on tardem tan sols uns minuts en arribar, ja que la distancia que separa la Collada de les Fermoses i el Pou de Neu és escassa.

El Pou de Neu del Carrascar, es tracta d'una construcció soterrada, de planta circular i coberta amb volta de mitja esfera, reforçada amb murs de maçoneria de pedra, morter i calç. L'estructura exterior és una coberta piramidal a sis aigües finalitzada amb carreus de pedra llaurada. De planta hexagonal amb un finestral d´arc baix a cada cara. La família Berbegal Roque el va restaurar l'any 2010 fent servir pedres originals amb un enllaç de formigó perimetral que va sostenir la coberta, completant la silleria, refent la volada original i obrint un accés directe a la base inferior del pou.

Una vegada vist el Pou de Neu del Carrascar continuem el nostre recorregut per anar al cotxe i posar el punt final a la ruta. Tornem a eixir al camí de la Font del Llop just entremig del Mas del Carrascal i el Mas del Carrascalet.

Ens dirigim cap a l'entrada del Mas del Carrascal, però aquesta vegada no agafem el mateix camí que hem utilitzat en l'anada sinó que seguim al recte pel camí que voreja la muntanya anomenada Cabeço Paella. En tan sols uns pocs minuts aquest camí ens porta fins al nostre cotxe on posem punt final a la ruta, espere que us agrade i si voleu deixeu els vostres comentaris.

Salut i Muntanya, fins a la pròxima

PictographInformation point Altitude 2,803 ft

13-Font del Llop

17-Vistes

18-Camí de la Replana

Photo of20-Penyes del Queixal 1 ( 1.194 m.s.n.m) Photo of20-Penyes del Queixal 1 ( 1.194 m.s.n.m) Photo of20-Penyes del Queixal 1 ( 1.194 m.s.n.m)

20-Penyes del Queixal 1 ( 1.194 m.s.n.m)

25-Alt de la Replana(1.229msnm)

26-Collada de les Fermoses

28-Pou de Neu del Carrascal

El Pou de Neu del Carrascar, Es tracta d'una construcció soterrada, de planta circular i coberta amb volta de mitja esfera, reforçada amb murs de maçoneria de pedra, morter i calç. L'estructura exterior és una coberta piramidal a sis aigües finalitzada amb carreus de pedra llaurada. De planta hexagonal amb un finestral d´arc baix a cada cara. La família Berbegal Roque el va restaurar l'any 2010 fent servir pedres originals amb un enllaç de formigó perimetral que va sostenir la coberta, completant la silleria, refent la volada original i obrint un accés directe a la base inferior del pou. Curiositats: La coberta piramidal de planta hexagonal, La majoria dels pous tenen coberts ovalats o redons. L'estructura interior és neogôtica.

• Photo of inaki10
    inaki10 Nov 29, 2022

Gracies

• Photo of juan Llorca 85
    juan Llorca 85 Nov 29, 2022

Inaki10 Moltes gràcies per la teua valoració, espere que hages gaudit realitzant la ruta.