Circular a la cascada Xorroxin des d'Erratzu

Photo ofCircular a la cascada Xorroxin des d'Erratzu Photo ofCircular a la cascada Xorroxin des d'Erratzu Photo ofCircular a la cascada Xorroxin des d'Erratzu

April 15, 2022
April 2022

near Bozate, Navarra (España)

Excursió ciruclar que surt des del poble d'Erratzu i, a través de camins, ens porta a la cascada Xorroxin (del riu Iñarbegiko) i torna majoritàriament per asfalt fins al poble, passant pel barri de Gorostapolo.

L'anada no té pèrdua ja que, tot i que hi ha diferents trencalls, aquests estan molt ben senyalitzats. Des del cartell inicial, situat prop del pàrquing del poble, fem una petita volta pel poble i ràpidament creuem la carretera i agafem un camí (transitable en vehicle agrari al principi) que, poc a poc, va guanyant alçada. Tècnicament, el camí és senzill, tot i que hi ha un tram amb escales i no està asfaltat, de manera que si ha plogut, pot presentar zones humides, enfangades i amb poca adherència.

Després d'unir-nos a una pista forestal, seguim les indicacions cap a la cascada Xorroxin i, tot i veure un parell de cascades, seguim caminant fins que ens trobem la cascada a davant nostre.

Un cop haguem observat la cascada, reculem fins a un gran trencall, on ara seguim recte, a través d'una pujada, seguint les indicacions de Gorostapolo, un barri d'Erratzu en el qual actualment només s'hi pot arribar a peu (o en cotxe si s'és resident). Des d'aquí només cal baixar per la carretera (gens transitada) fins arribar a Erratzu i desfer el camí fins al cotxe.

Ruta maca i fàcil (si s'està avesat a caminar). Alerta si ha plogut (cosa normal en aquesta zona), ja que el terreny pot ser fangós i ser molt relliscós.

PictographCar park Altitude 936 ft

Pàrquing

Petita zona d'aparcament a Erratzu. A la temporada alta cal reservar lloc, ja que el pàrquing és petit. Cal anar fins el cartell indicatiu inicial, ja que es veu la primera senyal que ens guiarà cap a la cascada, fent una volta a través del poble

PictographBridge Altitude 957 ft

Pont carretera

Creuem la carretera NA-2600 i ens endinsem per camins forestals sense asfaltar, envoltant pastures

Trencall

A l'anada venim del camí de terra i seguim paral·lels al riu, mentre que de tornada venim paral·lels al riu i seguim per una forta pujada cap a Gorostapolo

PictographBridge Altitude 1,186 ft

Pont

Pont que ens permet creuar el riu Iñarbegi

PictographWaterfall Altitude 1,203 ft

Cascada Xorroxin

Objectiu de la nostra ruta, la cascada Xorroxin. En aquest punt el riu Iñarbegi (afluent del Bidasoa que creua tota la vall del Baztan) salta més de quatre metres d'alt

Gorostapolo

Barri d'Erratzu, ple de cases rurals (i, com no podria ser d'una altra manera en aquesta zona, amb el seu frontón)