Casas del Señor, wandeling naar de marmergroeves van de Sierra de la Taja

Photo ofCasas del Señor, wandeling naar de marmergroeves van de Sierra de la Taja Photo ofCasas del Señor, wandeling naar de marmergroeves van de Sierra de la Taja Photo ofCasas del Señor, wandeling naar de marmergroeves van de Sierra de la Taja

5 hours
February 22, 2021
February 2021

near Casas del Señor, Valencia (España)

Casas del Señor is het gehucht van waaruit we deze prachtige bergwandeling starten.
Om hier te komen rijden we een klein stukje vanaf onze camping in Pinoso over de CV-89 naar dit dorp.

De camping waarop wij nu verblijven is landelijk gelegen, dus geen verkeerslawaai en s'nachts compleet donker zonder lichtvervuiling van omliggende steden. De camping is van alle moderne gemakken voorzien zoals prima sanitair, 16 amp elektrische power, zwembad met barretje en restaurantje. Het beheer is in Engelse handen.

We parkeren gewoon aan de straat vlak bij de kerk. Geen probleem, er is helemaal niemand te bekennen. Langs de kerk lopen we eerst naar het antieke aquaduct die er fotogeniek bijligt.
Hierna verlaten we het dorp en gaan omhoog de berghelling op. Eerst over een gravelpad en later over een bospad gaat het hoger met mooie vergezichten over het dorp en de vallei waarin Casas ligt.

Bijna boven hebben we al zicht op de afvalblokken marmer die vanuit de groeve over de bergrand zijn gekieperd.
Na een klein stukje bos staan we op de bergkam van Alt Redo en hebben hier een fantastisch uitzicht in zuid-oostelijke richting en kijken naar Elche en de Middellandse Zee daar weer achter.

Op de kam gaan we rechtsaf en lopen het laatste stukje omhoog en staan op zo'n 960 meter hoogte naast de brandwachttoren. Het waait hard en de temperatuur is niet zo hoog dus jassen dicht en ijsmuts op.

Na dit hoogste punt op onze route lopen we over de kam langzaam nar beneden en passeren hierbij de oude marmergroeve's. Het is spectaculair om hier rond te lopen. Overal liggen nog stukken uitgezaagd marmer en je kunt nu goed zien aan de hand van de gaten hoe groot de blokken waren die eruit kwamen.

Langs diverse productie-lokaties lopen we verder bergaf en komen op een kruispunt van diverse paden. Hier staan ook een paar informatieborden over de wandelingen in dit park.
Op deze kruising gaan we rechtsaf een smal bergpaadje afdalen en komen vanzelf weer op een gravelweg die verder bergaf loopt.

Op een gegeven moment passeren we wederom een oude groeve aan de rechterzijde. We lopen ook hier doorheen en zien dat deze groeve is omgebouwd tot klimmuur. We hebben geluk; er is net een groep aan het oefenen.

De groeve weer uit blijven we bergaf lopen en komen bij Font de l'Almorqui waar we het pad rechtsaf nemen om verder af te dalen naar het dorp.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien; klik dan op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan in een groter veld en in een hogere resolutie.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

PictographCar park Altitude 1,905 ft

Linksaf dorp uit

Rechts aanhouden omhoog

Linksaf omhoog

Zicht op de marmer afvalblokken

Photo ofTop van de Alt Redon met de brandwacht-toren Photo ofTop van de Alt Redon met de brandwacht-toren Photo ofTop van de Alt Redon met de brandwacht-toren

Top van de Alt Redon met de brandwacht-toren

PictographMine Altitude 2,987 ft

Verlaten marmergroeve

PictographMine Altitude 2,939 ft

Volgend verlaten stuk groeve

PictographMine Altitude 2,862 ft

Nog een stuk groeve

PictographMine Altitude 2,873 ft
Photo ofEen ouder gedeelte van de marmergroeve Photo ofEen ouder gedeelte van de marmergroeve Photo ofEen ouder gedeelte van de marmergroeve

Een ouder gedeelte van de marmergroeve

Photo ofBij de infoborden rechtsaf bospad afdalen Photo ofBij de infoborden rechtsaf bospad afdalen Photo ofBij de infoborden rechtsaf bospad afdalen

Bij de infoborden rechtsaf bospad afdalen

Rechtsaf een andere groeve in

PictographSports facility Altitude 2,329 ft

'Klimgroeve'

Bij Font de l' Almorqui rechtsaf

Oude kalkoven

PictographMine Altitude 2,043 ft

Weer een verlaten groeve

Casas del Senor weer in zicht

• Photo of jwm.
    jwm. Feb 24, 2021

Prachtige wandeling..... mooi dat marmer... we hebben nog 2 badkamers waar dit uitstekend past. Wat is de natuur toch prachtig.

Wicky en Erick Feb 25, 2021

Hola Amigos, we zullen een paar stukjes marmer meebrengen. Lieve groetjes vanuit een nu bewolkt Pinoso.

• Photo of Capintera
    Capintera Mar 13, 2021

Thank you for sharing the route. The marble quarry was interesting and the scenerys were great.

Wicky en Erick Mar 13, 2021

Hello Capintera, thank you for the nice comment. Hopefully you can find more tracks on our site. Regards, Erick.