Casamanya Nord (100 cims essencial FEEC)

Photo ofCasamanya Nord (100 cims essencial FEEC) Photo ofCasamanya Nord (100 cims essencial FEEC) Photo ofCasamanya Nord (100 cims essencial FEEC)

August 17, 2022
August 2022

near Molleres, Canillo (Andorra)

Senzilla ruta a un dels cims més visitats d'Andorra, per la seva facilitat d'accés i per la seva ubicació de centralitat que permet disposar d'una magnífica vista 360ºde les muntanyes andorranes.

Iniciem la ruta al Coll d'Ordino (1950m), on trobem un estacionament per a uns 15 vehicles (recomanem arribar-hi abans de les 8:30h, ja que més tard s'omple). La ruta es divideix en tres trams clarament diferenciats. El primer és una fàcil i molt agradable passejada per bosc de coníferes ombrívol, amb poc desnivell i per corriol. Cal parar atenció en passar per diversos trams on hi abunda la tòxica tora blava (https://ca.wikipedia.org/wiki/Tora_blava). El segon tram consisteix en la pujada carenera i amb molt de pendent fins al cim del Casamanya Sud (ascensió de cota 2200 a cota 2700). De tant en tant val la pena parar uns segons per descansar i copsar l'entorn, ja que en tractar-se d'un tram sense arbreda hi ha unes magnífiques vistes a les muntanyes circundants. Aquest tram es fa llarg i pesat, però no té cap mena de dificultat tècnica ni d'orientació, i té la recompensa de les impressionants vistes des del cim, on trobem un gran pinacle de pedres, el cartell del cim i el llibre de signatures. Fins aquí és probable que trobem gran quantiat d'excursionistes. El tercer tram, en canvi, és més feréstec i solitari, i consisteix en l'aproximació i accés al Casamanya Nord (amb la possible variant de pujar també al Casamanya Mig). Fem una forta baixada del Casamanya Sud per una cresta força descomposat, just a tocar de l'impressionant estimball dels Casamanyes per la seva cara nord. En arribar a un petit collet, on hi hauria la possibilitat de continuar crestejant per assolir el Casamanya Mig, prenem el corriol que envolta aquest per la base i que va mantenint cota tot passant per una pala herbada d'uns 40º que impressiona. El corriol va prenent pendent fins que ens deixa a una petit altiplà coronat per Casamanya Nord (hem de recular uns metres per assolir-ho). a diferència del pic sud que estava clarament senyalitzat, aquí només trobem una petita inscripció en una roca indicant el nom i l'alçada del cim.
Pel retorn simplement desfem el camí. Com a anècdota, comentar que hem tingut la sort extraordinàia de veure un gall fer mascle (https://ca.wikipedia.org/wiki/Tora_blava), fet realment inusual donat que es tracta d'una au en perill d'extinció al Pirineu i molt discreta.

[NOTA: Per a la graduació de la dificultat de les rutes utilitzo l'IBP Index per a senderisme (https://www.ibpindex.com/index.php/es/). Les dificultats que reporto corresponen a persones de preparació física mitjana]