Photo ofPuig de les Cols i la Dona Espenyada, des de la Casa Nova (Sant Feliu de Guíxols) [22/10/2023] Photo ofPuig de les Cols i la Dona Espenyada, des de la Casa Nova (Sant Feliu de Guíxols) [22/10/2023] Photo ofPuig de les Cols i la Dona Espenyada, des de la Casa Nova (Sant Feliu de Guíxols) [22/10/2023]

October 22, 2023
October 2023

near Casa Nova, Catalunya (España)

Ruta. La Casa Nova, Font de la Guilla, Puig de les Cols, Menhir del Terme Gros, Creu d'en Barraquer, Can Rifà, la Dona Espenyada, Coll d'en Romaguer, Riera de les Comes.

Accés. Accés fàcil per carretera fins a Sant Feliu de Guíxols, on cal desviar-se una mica abans cap al Camí de Sant Amanç i seguir recte cap a la Casa Nova. Més o menys quan s'acaba el nucli i comença l'espai natural protegit del massís de les Cadiretes, hi ha petits espais al voral de la pista on es poden deixar alguns vehicles.

Senyalització. Marques vermelles i blanques de GR (GR 92, Sender de la Mediterrània) fins a la Creu d'en Barraquer, amb l'excepció del desviament temporal per pujar al Puig de les Cols (retrobant les marques de GR a l'alçada del Menhir del Terme Gros). A la Creu d'en Barraquer es comencen a seguir marques grogues i blanques de PR, però només durant uns 300 metres, perquè aviat s'abandonen desviant-se a la dreta. La resta de la ruta segueix sovint uns punts blaus, incloent la pujada al Puig de les Cols i alguns altres trams de baixada.

Tipus de terreny. Major part de corriols boscosos, amb el terreny sorrós típic d'aquestes zones costaneres. També hi ha algun tram més rocós, com ara l'ascens al Puig de les Cols, i algun tram anecdòtic de pista.

Trams complicats. Potser el tram més complicat és la petita grimpada per pujar al cim del Puig de les Cols, tot i que no té cap mena de complicació per qui hi estigui mínimament avesat. A part d'això, el terreny sorrós fa que algun tram amb més pendent pugui ser una mica esllavissadís, especialment baixant de la Dona Espenyada i a la Comalada de les Sorres, just després del Coll d'en Romaguer.

Ombra. La ruta passa gairebé en la seva totalitat enmig de boscos, però no es pot dir que sigui del tot ombrívola, tenint en compte la dispersió dels arbres i la poca espessor del bosc.

General. Es tracta d'una bona passejada per l'Ardenya, amb el seu paisatge típic, i amb vistes creixents sobre el mar i la Costa Brava, incloent Sant Feliu de Guíxols, Platja d'Aro i Palamós. Quan es treu el cap del bosc i s'arriba al cim del Puig de les Cols, les vistes s'allarguen una mica més a totes bandes, i s'imposen, propers, el Montclar i els Carcaixells d'en Dalmau. Durant la ruta hi ha punts interessants com ara el Menhir del Terme Gros (és gairebé impossible no topar-se amb algun jaciment arqueològic al massís de les Cadiretes) o Can Rifà, on s'hi respira un punt de surrealisme. També cal destacar el mirador ample i rodó de la Dona Espenyada, amb vistes esplèndides molt properes a la costa.

PictographCar park Altitude 535 ft

Petit aparcament a la Casa Nova

PictographIntersection Altitude 567 ft

Desviament a la dreta en direcció a Tossa de Mar

PictographFountain Altitude 760 ft

Font de la Guilla

PictographPanorama Altitude 837 ft

Vista de Sant Feliu de Guíxols i el mar

Desviament a l'esquerra (abandonament temporal GR)

PictographRisk Altitude 1,244 ft

Petita grimpada

Puig de les Cols

Menhir del Terme Gros

Photo ofColl de la Creu d'en Barraquer (abandonament GR i seguiment efímer PR) Photo ofColl de la Creu d'en Barraquer (abandonament GR i seguiment efímer PR)

Coll de la Creu d'en Barraquer (abandonament GR i seguiment efímer PR)

Creu d'en Barraquer

Can Rifà

PictographSummit Altitude 870 ft

la Dona Espenyada

PictographIntersection Altitude 595 ft

Desviament a l'esquerra

PictographMountain pass Altitude 823 ft

Coll d'en Romaguer (desviament a l'esquerra)