Capafonts - Molí de Baix i de Més Avall

Photo ofCapafonts - Molí de Baix i de Més Avall Photo ofCapafonts - Molí de Baix i de Més Avall Photo ofCapafonts - Molí de Baix i de Més Avall

October 4, 2021

near Capafonts, Catalunya (España)

LA VALL DE CAPAFONTS
www.valldecapafonts.com

Ruta d'anada des de Capafonts.
Capafonts - Molí del Mig i molí de Més Avall

Moli del Mig
Es a les Fous a la dreta del riu i sota el mas de Fortet. Fins fa poc hi havia les moles, i hi ha dues parets que es mantenen dempeus. Sembla que quan ja era en desús un aiguat es va emportar tot el que falta. La bassa, el pou i part de les seves parets que són de pedra picada, es conserven en bon estat, per bé que els pins han envaït tot l’espai. La resclosa i la séquia eren la dita de les Fous.
La tradició popular diu que aquest molí va caure en desús perquè a la resclosa, que era just davant del Molí de Més Amunt, no hi arribava gaire aigua, ja que les séquies de l’Horta i de les Planes, que tenen molts regants, deixaven el riu sec, i es va decidir substituir-lo pel Molí de Més Avall.

Molí de Més Avall
Dels tres molins que hi havia al poble aquest és el més allunyat. S’abandonà cap a mitjans del segle vint i a partir d’aleshores la natura ho ha envaït tot. La bassa i el pou són intactes, encara que coberts totalment pel bosc i la bardissa, que dificulten extraordinàriament l’accés. De l’edifici es conserven en part les parets. El carcau és visible i es troba en estat perfecte.

Com s’hi arriba:
Pel camí del riu, abans d’arribar a les antigues parades de la Fou i la Manugra, un baixador porta a un replà de dimensions notables, immediat al corrent. Davant, el meandre del riu i els cingles que formen el Salt de la Vella.

PictographRuins Altitude 2,245 ft

Molí de més avall

En breu...

PictographRuins Altitude 2,224 ft

Molí del mig

PictographRiver Altitude 2,230 ft

Toll de la Manugra

Situat al tram més pintoresc de les Fous, sota el Salt de la Vella i a tocar de la Manugra, és toll per antonomàsia. Encaixat entre la cinglera i uns enormes blocs de pedra despenjats de qui sap on –o arrossegats per alguna riuada descomunal– forma una petita piscina amb minúscula platja de palets de riu, que les crescudes de cabdal transformen permanentment. L'aigua reflecteix la verdor que l'envolta i el blau del cel, i fa que el lloc sigui molt acolorit.

PictographBridge Altitude 2,237 ft

Pont vell

És al final del riu d'en Seguer, a tocar del molí del Balenyà, i abans d'arribar a les Fous. Per damunt hi passa el camí de Mont-Ral. Fet amb carreus tallats i argamassa, la seva arcada gòtica es recolza al cingle tallat pel riu. És del segle XIII, de la mateixa època que l'ermita de Barrulles. Ha resistit tots els aiguats. Els més recents que es recorden són el de Santa Tecla 1874, quan l'aigua va passar un pam per sobre de la volta; el de Sant Lluc 1930, on l'aigua arribà a un pam de la clau de volta; i el de Sant Paulí 1994, en què l'aigua va sobrepassar l'arcada més d'un metre. Restaurat el 2004, forma part del patrimoni monumental del poble.

PictographRuins Altitude 2,238 ft

Molí del Balenyà

També dit el Molí de Més Amunt. Vora del Pont Vell. Va estar en ús fins a inicis del segle XX. Ara encara se'n conserven: la bassa, el carcau, el canal de sortida de l'aigua, restes de les pales de ferro, la mola inferior i les quatre parets. És el més important dels tres molins que hi ha a Capafonts, tots mig enderrocats. El Molí de Més Avall, o de la Manugra, encara es feia servir per moldre d'estraperlo durant els anys quaranta del segle passat, però normalment la gent ja portava el blat al de la Riba, que era modern i feia una farina de més qualitat. Al riu del Barral s'han trobat les restes d'un molí més antic, del qual no hi ha cap notícia documental. Fins a la desamortització, els molins i moltes terres de conreu eren propietat de la parròquia.

PictographRuins Altitude 2,261 ft

La resclosa del molí de Més Avall

A la part més estreta de les Fous, just on arriba el barranc del Forn Teuler. Construïda amb carreus de pedra picada molt grans, es conserva en perfecte estat. L’aigua d’aquesta resclosa, a més d’omplir la bassa del molí, regava algunes parades a l’esquerra del riu.