Photo ofCAP DEL VERD, CIRCULAR DES DE STA MARGARIDA (GÓSOL), PEL TORRENT FOSC I PEL COLL DE LA MOLA. Photo ofCAP DEL VERD, CIRCULAR DES DE STA MARGARIDA (GÓSOL), PEL TORRENT FOSC I PEL COLL DE LA MOLA. Photo ofCAP DEL VERD, CIRCULAR DES DE STA MARGARIDA (GÓSOL), PEL TORRENT FOSC I PEL COLL DE LA MOLA.

November 15, 2015
November 2015

near Gósol, Catalunya (España)

CAP DEL VERD, CIRCULAR DES DE STA MARGARIDA (GÓSOL), PUJADA PEL TORRENT FOSC I BAIXADA PEL COLL DE LA MOLA.

Excursió sense cap dificultat. Excepte la pujada pel Torrent Fosc que és per camí costerut però fàcil i la baixada del Coll de la Mola a Sta Margarida seguint el GR, la resta és per pistes. En cas d’estar nevat, és pot fer tota ella amb raquetes però en previsió de gel al Torrent Fosc, molt obac, aconsello portar també grampons.

Iniciem l’excursió deixant el cotxe a la pista de sota l’ermita de Sta Margarida (1.545 m), situada al SO de Gósol i a un parell de km del poble. És la pista que en molt bon estat uneix aquest bonic poble amb el Coll de la Mola.

Comencem a caminar doncs pista amunt i de seguida, a una corba molt marcada a la dreta, la deixem i continuem per la que segueix recta en clara direcció Oest. Seguirem per aquesta pista una hora aproximadament fins a trobar el Torrent Fosc (1.800 m).

Aquí deixem la pista que ens portaria al Coll de Gósol i girant a la dreta comencem a pujar pel torrent Fosc. El camí marcat amb fites i marques blaves el ressegueix molt a prop pel seu llit fins arribar al cap d’amunt, el Coll de Belitres (2.152 m). La pujada ens haurà costat uns 45 minuts.

El Coll de Belitres separa el cim del Cap d’Urdet a l’esquerra, del Cap del Verd a la dreta, cap a on ens dirigirem. Sense camí pugem pel vessant llevantí del cim en mig de prats. 25 min.

Un cop al Cim del Cap del Verd (2.280 m), que és una planura, val la pena apropar-se a l’extrem Sud que està a tocar, des d’on gaudirem d’una magnífica vista: a l’Est la Serra d’Ensija i els Rasos de Peguera, al Sud i al fons Montserrat i el Bages i a sota el Solsonès, amb l’embassament de la Llosa del Cavall, la Mola de Lord, Sant Llorenç de Morunys, i a l’Oest el Port del Comte. Retornats al cim, contemplarem el Pedraforca amb l’enforcadura i la seva canal Oest, menys coneguda que la de Saldes, el Comabona i bona part de la serra del Cadí, més al fons el Pirineu d’Andorra i de la Cerdanya.

Abandonem el cim seguint inicialment la direcció NE. La baixada la farem seguint una pista que passant pel Pla de la Font i la Portella de l’Ós ens portarà fins el Coll de la Mola (1.820 m) en poc més d’una hora.

Ara només ens caldrà seguir les marques del GR-150 en direcció NE que per camí i travessant vàries vegades la pista d’accés al Coll de la Mola, ens conduirà fins l’Ermita de Sta. Margarida en mitja hora. Aquesta ermita, segons diuen, va ser visitada per en Picasso el 1.906, quan s’hostatjava a Gósol.

En el cas de fer aquesta excursió amb raquetes, les persones poc experimentades en el seu ús i per evitar el Torrent Fosc, aconsello pujar al Cap del Verd des de Sta Margarida o més amunt si la neu ho permet, seguint aquest itinerari però en sentit antihorari, és a dir l’invers a l’explicat. En aquest cas no cal dur grampons.

El paisatge és superb, tant el llunyà com el que travessem amb boscos i prats. Tota l’excursió permet contemplar el Pedraforca i la Serra d’Ensija amb la Gallina Pelada.