Photo ofCAMINADES CONSCIENTS. Itinerari circular 1. D'Espinalbet a Corbera i la Figuerassa Photo ofCAMINADES CONSCIENTS. Itinerari circular 1. D'Espinalbet a Corbera i la Figuerassa Photo ofCAMINADES CONSCIENTS. Itinerari circular 1. D'Espinalbet a Corbera i la Figuerassa

February 24, 2023
August 2022

near Castellar del Riu, Catalunya (España)

La Figuerassa és un dels gran miradors des d’on contemplar la gran extensió de la Depressió Central Catalana. Situada just on s’acaba el pre-pirineu, als seus peus acull la població de Berga. Pujar-hi des d’Espinalbet aplana el terreny, ja que es fa una pujada progressiva, que permet anar gaudint dels seus boscos i dels espais oberts que van mostrant grans panoràmiques, de la serra de Queralt, i el perfil de cims emblemàtics dels Rasos de Peguera com són el cim d’Estela i el Roc d’Auró. També es passa per espais amb història com l’església de Sant Vicenç d’Espinalbet, ubicada en l’indret on hi hagué el Castell del reconegut trobador Guillem de Berguedà, i el Santuari de Corbera, en un enclavament molt especial amb uns planells ideals per respirar la calma de l’indret.

DETALLS DE L’ITINERARI

Número de ruta: 1
Població: Castellar del Riu
Zona: Espinalbet – Corbera - Figuerassa
Etapa del Camí dels Bons Homes: Etapa 1
Punt d’inici i final de la ruta: Carretera dels Rasos de Peguera, pk31., just abans de creuar el torrent de Tagast.
Aparcament: Plaça de terra, a peu de la carretera dels Rasos de Peguera, pk. 31., just abans de creuar el torrent de Tagast.
Distancia: 7,4 Km
Desnivell positivo: 380 m
Altitud mínima: 1170 m
Altitud màxima: 1492 m
Temps aproximat: 2,5 hores
Nivell de dificultat: Fàcil (2/4)
Senyalització: Alterna GR 107, PR-C 73, PR-C73.1 i Xarxa de Camins del Berguedà (marca groga) i algun petit tram sense marcatge.

Cartografia:
• 5-Berga. 1:25.000 Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
• Rasos de Peguera - Serra d’Ensija 1:25.000. Ed. Alpina

Materials i enllaços:
· Enllaç al Catàleg Caminades Conscients en el Camí dels Bons Homes (ANDROID)
· Enllaç al Catàleg Caminades Conscients en el Camí dels Bons Homes (APPLE)
· Descarrega't el Pas a pas de l'Itinerari 1
· Enllaç de tots els àudios a l'Spotify
· Descarrega’t tots els àudios de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives
· Descarrega’t l'Àudio 1 Benvinguda de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives
· Descarrega’t l'Àudio 2 Llum de Vida, de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives
· Descarrega’t l'Àudio 3 Connectant amb la Terra de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives
· Descarrega’t l'Àudio 4 Meditació de la Muntanya de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives
· Descarrega’t l'Àudio 5 El què ens porta l'aire de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives
· Descarrega’t l'Àudio 6 DEixar-te mirar de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives
· Descarrega’t l'Àudio 7 Obrint el cor de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives
· Descarrega’t l'Àudio 8 Anem acabant el viatge de l'AUDIOGUIA de les Pràctiques Meditatives

Si algun enllaç no et funciona, pots accedir a tot el material des de l'apartat Caminades Conscients de la pàgina Web del Camí dels Bons Homes i descobrir-hi també altres Caminades Conscients i molt més:
· Enllaç a la WEB del Camí dels Bons Homes

PAS A PAS

- Seguir marcatge del GR 107 -

0,0 km (1.172 m). Aparcament a peu de la carretera dels Rasos de Peguera, pk31., just abans de creuar el torrent de Tagast, seguir la pista forestal que s’enfila a Espinalbet passant pel costat del portal d’una casa.
0,1 km (1.192 m), 4 min. Corriol. Un cop la pista forestal s’aplana una mica, cal deixar-la per seguir el corriol que es continua enfilant, a l’esquerra. El camí transcorre per un bosc de pi roig principalment amb boixos i avellaners.
0,3 km (1.217 m), 8 min. L’Erota. Un cop passat per davant l’era de la casa, s’enllaça amb una pista formigonada, que és troba una bifurcació de camins.
En aquest punt és interessant acostar-se a la Font del Torrent o Font d’Espinalbet. Per fer-ho cal seguir la pista formigonada a l’esquerra : direcció Queralt, i en pocs minuts s’arriba a un espai agradable i ombrívol on hi ha la font, el safareig i alguns bancs per descansar.
Un cop retornats a la bifurcació de camins, cal seguir la pista formigonada amunt que porta en pocs metres a l’església d’Espinalbet : direcció Corbera
0,5 km (1.232 m), 15 min. Sant Vicenç d’Espinalbet.
PRÀCTIQUES MEDITATIVES MÉS ADEQUADES PER REALITZAR EN AQUEST PUNT:
Benvinguda (enllaç a l'Spotify)

Un cop visitada l’església, el corriol s’enfila a l’esquerra passant pel costat de Cal Pla. És un corriol clarament de traçada històrica que encara conserva algun tram empedrat.
A ponent sobresurten les imponents siluetes del cim d’Estela i el Roc d’Auró.
0,7 km (1.255 m), 22 min. Bifurcació de camins. Continuar seguint el GR : direcció Corbera. El retorn serà pel camí de xarxa de la dreta.
En anar-se enfilant, els roures van prenent protagonisme, deixant algun planell prop del camí.
0,8 km (1.317 m), 26 min. Planells del Bosc d’Espinalbet.

- (Sense marcatge) -
1,1 km (1.390 m), 44 min. Plans de Corbera. El camí desemboca en uns grans planells.
Deixar-te mirar (enllaç a l'Spotify)

Els creua una pista forestal, que el GR segueix a la dreta. Deixar-lo aquí i seguir-la a l’esquerra per accedir al Santuari de Corbera per ponent.

- Seguir les marques del PR-C 73 -

1,2 km (1.391 m), 46 min. Bifurcació de Camins. En pocs metres la pista que s’enfila, es troba amb el PR-C73 que ve d’un corriol a l’esquerra. Continuar per la pista forestal amunt : direcció Sense banderola.
S’obren les vistes cap a la Figuerassa i les seves visibles antenes de telecomunicacions, punt més alt de la ruta.
1,5 km (1.420 m), 52 min. Bifurcació de Camins. Enllaç amb la pista asfaltada d’accés amb vehicle a Corbera. Seguir-la a la dreta : direcció Corbera

- Seguir les marques del PR-C 73.3 -

1,8 km (1.424 m), 58 min. Santuari de Corbera. Situat en un lloc idíl·lic, aquest santuari que forma conjunt entre l’església, la casa dels ermitans i l’antic hostal. Permet gaudir d’una bona panoràmica en un entorn tranquil i agradable.
Meditació de la Muntanya (enllaç a l'Spotify)

Bifurcació de camins, seguir la pista formigonada avall : direcció Espinalbet pel Camí de Corbera

- Seguir les marques del GR 107 i el PR-C 73.3 -

2,0 km (1.400 m), 1h 2 min. Bifurcació de Camins. Enllaç amb la pista que ve dels planells de Corbera sense passar pel Santuari que segueix el GR 107. Cal seguir per la pista : direcció la Figuerassa.
Inicialment és engravada i després té un tram encimentat.
2,1 km (1.396 m), 1h 4 min. Roca Gran de Corbera. Un cop passada la Roca Gran de Corbera, una zona on en època hivernal fàcilment trobarem escaladors per ser una via soleia, les vistes panoràmiques es tapen per endinsar-se en un bosc de pi roig amb boix amb uns planells oberts interessants.

- Seguir les marques del PR-C 73.3 -

2,4 km (1.413 m), 1 h 9 min. Coll de l’Oreller. Coll ampli on conflueixen diverses pistes i camins. Cal seguir el corriol que s’enfila a la dreta : direcció La Figuerassa
Primer es passa per un tram força tancat dins el bosc de pi i boix amb algun caducifoli, que anirà deixant pas a alguns planells i finalment s’obre deixant a l’envista d’una gran panoràmica cap a la Serra de Queralt i tota la zona dels Rasos de Peguera. Un cop dalt ja apareix alguna caseta de telecomunicacions.

Obrint el cor (enllaç a l'Spotify)

2,9 km (1.417 m), 1h 17 min. Planells del Serrat de la Figuerassa.
CONNECTANT AMB LA TERRA
EL QUÈ ENS PORTA L’AIRE
OBRINT EL COR

3,6 km (1.493 m), 1h 26 min. La Figuerassa.

- (Sense marcatge) -

3,7 km (1.491 m), 1 h 32 min. Bifurcació de Camins.
Enllaç amb el camí que puja des de Berga passant per la cova de Can Maurí. Seguir la pista forestal a la dreta amunt : direcció Sense banderola i sense marcatge
Passant pel costat de la zona d’antenes de telecomunicacions, i seguir la pista fins els miradors.
4,1 km (1.474 m), 1 h 37 min. La Figuerassa, miradors. Grans panoràmiques de 360º, de tota la Depressió Central al sud, així com la Serra de Queralt a l’oest, Rasos de Peguera i més al nord la zona de la Tossa, Puigllançada, i finalment el Catllaràs, el Pantà de la Baells i Picancel a l’est.
Meditació de la Muntanya (enllaç a l'Spotify)

Fins al Coll Oreller, retornar pel mateix camí per on s’ha vingut.

- Seguir les marques del PR-C 73.3 -

4,5 km (1.491 m), 1 h 49 min. Bifurcació de Camins. Seguir el camí : direcció Collet de l’Oreller, que comença als planells i mica en mica va endinsant-se al bosc. Aquí el canvi en el sentit de la marxa, ajuda a tenir una bona perspectiva de tota la zona de la Serra de Queralt i els Rasos de Peguera.

- Seguir les marques de la Xarxa de Camins del Berguedà -

5,8 km (1.413 m), 2 h 8 min. Coll Oreller. Continuar pel corriol que baixa : direcció Espinalbet (0802), pel mig del bosc.
Un agradable bosquet de pi roig amb algunes clarianes que conviden a fer un petit recés.

6,2 km (1.329 m), 2 h 17 min. Bifurcació de Camins. Seguir el camí més ample a la dreta : direcció Sant Vicenç d’Espinalbet (0704)
6,3 km (1.332 m), 2 h 4 min. Bifurcació de Camins. Seguir el camí que baixa a l’esquerra : direcció Espinalbet (0704)
6,6 km (1.293 m), 2 h 8 min. Planells Prats d’Espinalbet..
PRÀCTIQUES MEDITATIVES MÉS ADEQUADES PER REALITZAR EN AQUEST PUNT:
Anem acabant el viatge (enllaç a l'Spotify)

- Seguir marcatge del GR 107 -

6,8 km (1.255 m), 2 h 13 min. Bifurcació de Camins. Seguir el camí que baixa a l’esquerra : direcció Espinalbet

A partir d’aquí i fins al final, el retorn és pel mateix camí que s’ha seguit en l’anada.

6,9 km (1.234 m), 2 h 17 min. Sant Vicenç d’Espinalbet. Seguir la pista de formigó avall.
7 km (1.223 m), 1 h 18 min. Bifurcació de Camins. Continuar pel corriol : direcció Queralt seguint el GR 107. De nou es passa pel costat de l’era de la casa de l’Erota i avall.
Hi ha la opció d’anar fins a la Font d’Espinalbet abans de baixar, seguint uns 100 m la pista formigonada avall, com s’ha explicat en l’anada.
7,2 km (1.192 m), 2 h 20 min. Bifurcació de Camins. El corriol desemboca a la pista forestal. Seguir-la a la dreta fins trobar la carretera i l’aparcament des d’on s’ha iniciat la ruta.
7,4 km (1.170 m), 2 h 23 min. Aparcament a peu de la carretera dels Rasos de Peguera, pk31., just abans de creuar el torrent de Tagast. Punt final de la ruta.

POSSIBLES VARIANTS
• Per escurçar, iniciar la ruta al Santuari de Corbera y fer el retorn des del Coll Oreller pel mateix camí d’anada i passant pels Planells de Corbera.
• Per escurçar,, iniciar la ruta al Coll de l’Oreller.
• Per escurçar, fer la l’itinerari només dels del Coll de l’Oreller, sense accedir a la Figuerassa.
• Per allargar, des del Coll de l’Oreller seguir el GR-107 fins a l’Estany.

Sant Vicenç d'Espinalbet

Església de Sant Vicenç. Indret que acollí el castell del popular trobador Guillem de Berguedà. Entorn amb espais tranquils interessants per fer pràctiques.

PRÀCTIQUES MEDITATIVES MÉS ADEQUADES PER REALITZAR EN AQUEST PUNT:

Benvinguda (enllaç a l'Spotify)

Planells del Bosc d'Espinalbet

Bosc de pi roig i roure amb clarianes. Planells dins el bosc, tranquils i interessants per fer pràctiques.

Plans de Corbera

Planells oberts.

Zona extensa amb planells oberts, tranquils i interessants per fer pràctiques

Santuari de Corbera

Santuari que forma conjunt entre l’església, la casa dels ermitans i l’antic hostal.

Entorn amb espais interessants per fer pràctiques. A vegades pot ser concorregut

Coll de l'Oreller

Collada àmplia amb planells extensos.

Zona amb varis planells oberts, tranquils i interessants per fer pràctiques. Zona que pot ser concorreguda.

Obrint el cor (enllaç a l'Spotify)

Photo ofPlanells del Serrat de la Figuerassa Photo ofPlanells del Serrat de la Figuerassa Photo ofPlanells del Serrat de la Figuerassa

Planells del Serrat de la Figuerassa

Planells oberts en un indret amb bosc de pi roig i roures.

Planells oberts, tranquils i interessants per fer pràctiques. Trams de terreny interessant per fer introducció al caminar descalç.

La Figuerassa

Tram obert de planells.

Planells oberts, tranquils i interessants per fer pràctiques. Apartar-se del camí que pot ser transcorregut i amb pràctica de parapent, i també de les antenes de telecomunicacions.

Miradors de la Figuerassa

Mirador amb grans panoràmiques.

Indret obert interessant per fer pràctiques. A vegades pot ser concorregut.

Planells Prat d'Espinalbet

Planells oberts en un indret amb bosc de pi roig i roures.

Planells oberts, tranquils i interessants per fer pràctiques.

PRÀCTIQUES MEDITATIVES MÉS ADEQUADES PER REALITZAR EN AQUEST PUNT:

Anem acabant el viatge (enllaç a l'Spotify)