Cami Ral Manresa Terrassa

May 1, 2019
May 2019

•   4.3 1 review

near Manresa, Catalunya (España)

Variant de l’antic camí històric entre Terrassa i Manresa. La ruta no té cap dificultat técnica, però son molts kilòmetres i per això la qualifico de moderada.
Els camins reials o Camí Ral eren rutes afavorides pels reis i sota la seva jurisdicció. Fins mitjans el segle XVII per anar de Barcelona cap al Bagès calia travessar la serra de l’Obac on hi havia diversos hostals pels viatgers. De Terrassa passava per can Torrella i per la Barata i desprès pujava a la serra. El Cami Ral era empedrat en molts trams i d’amplada suficient per poder-hi encabir els carros dels traginers.
Aquesta excursió fa aquest camí des Manresa cap a Terrassa, amb una variant a partir del Collet Estret per arribar a Terrassa pel Llac petit.
ITINERARI
Ens trobem una colla la estació de la Renfe a Manresa, travessem el pont sobre el riu Cardener i seguim la carretera riu avall. Damunt nostre la Seu de Manresa i els edificis de la cova de Sant Ignasi. Manresa , cor de Catalunya, amb el pont gòtic de rerefons.
Travessem per sota la C-55 (waypoint) i deixem enrere la ciutat per una pista solana sota la via dels FGC i sobre la depuradora d’aigües. Aviat prenem a la dreta un bonic corriol dins de bosc que ens porta a una pista i cap l’altra banda del turo. Rodegem per sota la planta de compostatge del Bages ( amb el vent a favor!) i entrem en una area de bonics sembrats, on trobem alguna barraca de pedra seca. Seguint indicacions de PR anem cap a Pont de Vilomara.
Travessem per dalt un pont l’autopista dels túnels, tot seguit ens enfilem per un talús a la nostra esquerra. Es un corriolet que baixa dret cap a Pont de Vilomara. Avancem pel pont gòtic sobre el riu Llobregat i entrem al poble. Pel aquest lloc ja passava la via romana entre Barcino i Manresa. Cal anar pujar fins la part alta del poble, on seguim un ample camí vora camps de conreu cap el Serrat dels Trons.
Ja som dalt la carena de la estivació de l’Obac que sempre , per camins i corriols, en direcció llevant ens durà sota el Castellsapera. Cal anar atents al track, fins que entrem al parc natural de Sant Lorenç del Munt i l’Obac anem trobant senyals de GR, però desprès es perden.
A la nostra dreta vistes de Montserrat, a l’esquerra boscos amb Rocafort. Tot això era antigament vinya. Arribem a les runes del antic Hostal de Sant Jaume de Vallhonesta, amb la seva ermita. (terme de Sant Vicenç de Castellet)
El tros més bonic i conservat del Camí Ral es a partir d’aquí. Passem pel coll de Gipò i seguim la carena del Panissar. Sota nostre, a l’esquerra, es veu la grandiosa masia del Farell. Vorejem el turó de La Morella i ens aturem al coll per fer un mos. Aquí creuem el camí de Rellinars a Mura que passa per les cases de Matarrodona, Puigdoure i Puig de la Balma.
Seguim fins les runes dels Hostalets del Daví, amb la seva bassa d’aigua pels incendis. Ara caminem per la carena del Camí Ral. Les vistes son fantàstiques. Passem pel Coll del Correu, on sovint els viatgers eren assaltats pels bandolers. Anem direcció del Paller de Tot l’Any, que voregem. Aviat passem per sota el Castellsapera i prenem dirección sud fins el Collet Estret. El Camí Ral baixava per aquí cap a la Barata. Nosaltres anem direcció la casa de l’Obac. Quan trobem el Pou de Glaç de l’Estepar baixem a buscar la pista cap les Pedritxes , sota la Torrota de l’Obac.
Seguim la pista que es puja en la Matagalls-Montserrat ( marques vermelles/verdes), però al coll de la Riba anem cap a la dreta ,en forta pujada per la pista de ciment, fins els dipòsits del Collet de les Foradades.
D’aquí per pista i desprès per un corriol xaragallat baixem pel torrent de Can Bogunyà fins el pantà del mateix nom (el Llac petit, pels terrassencs). Voregem el Parc Audiovisual de Catalunya (antic Sanatori per la tuberculosi) i pel camí de Can Carbonell travessem al Pla del Bon Aire i ja som a Terrassa.
Desprès de fer un beure arribem al punt de sortida, la estació de Renfe de Terrassa.

PictographTrain stop Altitude 609 ft

001 RENFE Manresa

01-MAY-19 9:13:36AM

PictographIntersection Altitude 711 ft

01-MAY-19 9:46:23AM Cruïlla de Carreteres, vora un famòs "bar". Ja entrem als conreus.

PictographBridge Altitude 605 ft

003 Pont de Vilomara

01-MAY-19 11:06:00AM Amara en llati vol dir aigues baixes. El Llobregat reb el Cardener més avall, cap a Castellgalí

004 Sant Jaume de Vallhonesta

01-MAY-19 12:50:22PM Impressionant conjunt de ruines que posa de manifest la importància d'un dels hostals mes antics del cami Ral. Te una capella d'origen romànic i encara s'hi pot veure la bassa, els banys i les garans quadres on hi cabien fins a 70 mules. Es límit dels termes de Sant Vicenç de Castellet, Mura i el Pont de Vilomara. Va ser caserna militar a la guerra del Francès. Quan era en mans catalanes hi haguè fins 260 presoners francesos, el 1811 l'exercit fràncès el va incendiar. Va tenir activitat fins el 1940. Actualment ho desenrunen netegen i cuiden una colla de persones de sant Vicenç de Castellet, cal felicitar-los per la bona feina que fan.

005 La Morella

01-MAY-19 2:36:12PM Cruïlla de camins

PictographRisk Altitude 2,057 ft

007 Avenc

01-MAY-19 3:57:19PM el trobareu vora el camí, abans de Hostalets del Daví. Ara es ben protegit.

008 Coll de Correu

01-MAY-19 4:11:45PM

PictographMonument Altitude 2,798 ft

008 EL Pou de Glaç de l'Estepar

01-MAY-19 5:50:45PM Un dels més ben conservats del parc.

PictographLake Altitude 1,370 ft

009 El Llac petit

01-MAY-19 7:54:22PM Pantà de Can Bogunyà.

• Joan Maria Ll Jan 5, 2023

Llarga però molt entretinguda. Llàstima que el camí ral es perdi a partir de Castellsapera.