Camí Oliba a peu. V3. De la Collada de Bracons a Vidrà

Photo ofCamí Oliba a peu. V3. De la Collada de Bracons a Vidrà Photo ofCamí Oliba a peu. V3. De la Collada de Bracons a Vidrà Photo ofCamí Oliba a peu. V3. De la Collada de Bracons a Vidrà

July 18, 2022
June 2022

near Joanetes, Catalunya (España)

Camí Oliba a peu. V3. De la Collada de Bracons a Vidrà

Tercera de les variants a peu del Camí Oliba. Consulteu les característiques generals d’aquesta ruta a l’etapa Camí Oliba a peu. 1 Del Monestir de Montserrat a Manresa.

Les cinc variants s’ha introduït amb la finalitat d’oferir un recorregut complementari a l’itinerari troncal del Camí Oliba. El traçat es justifica pel seu interès paisatgístic, no estrictament arquitectònic ni històric. Ofereix una visió privilegiada dels paisatges rurals i muntanyencs de les contrades del Collsacabra, o Cabrerès, del Vidrarès i del Ridaura, a cavall de les comarques d’Osona i del Ripollès. Es tracta d’una àrea que forma part dels relleus pre-litorals i prepirinencs, caracteritzada per un clima humit i de transició entre els ambients mediterranis de muntanya i els pirinencs. L’alçada mitjana, que oscil·la entre els 800 i els 1.200 m, redueix la temperatura i augmenta la pluviositat; es tradueix en un entorn vegetal ocupat, a les solanes, per boscos d’alzina, pi roig i roure i, a les obagues, per boscos de faig i altres espècies caducifòlies, amb amplis rodals i espais de pastura entremig.

V1. De Tavertet a Rupit (des de l’etapa 5)
V2. De Rupit a la Collada de Bracons
V3. De la Collada de Bracons a Vidrà
V4. De Vidrà a Vallfogona de Ripollès
V5. De Vallfogona a Sant Joan de les Abadesses (fins a l’etapa 16)

Ruta senyalitzada.

Etapa de recorregut moderat, suau i en descens amb l’excepció del curt tram de pujada fins a la collada de Sant Bartomeu i la remuntada final des del riu Ges fins a Vidrà.

0,00 km (1.132 m). Collada de Bracons. S'agafa el camí senyalitzat que va cap al N tot superant un promontori rocós que s’eleva al costat mateix de la carretera. Uns 10 min més tard, es deixa un trencall a la dreta (N) que puja fins al puig Tosell Gros. El sender s'endinsa per una fageda, planeja i baixa suaument, novament torna a pujar, fa uns llacets i, quan ja es porten 25 min de pujada, s'arriba a la collada de Sant Bartomeu (km 1,29, 1252 m). Es deixa un camí a l'esquerra (SO) que porta al puig de les Àligues, es flanqueja el collet i es gira immediatament cap al NE seguint les marques i deixant un parell de desviaments a l'esquerra. Més enllà, a tocar mateix de la font Tornadissa, es deixa el camí que puja al Puigsacalm a la dreta i es pren el trencall de l’esquerra (N/NO) que porta a Sant Bartomeu i baixa a Vidrà.

3,84 km (1.162 m), 0 h 58 min. Masia de cal Bartomeu, que es voreja deixant-la a l’esquerra (W i, després, S). Dos-cents metres després es deixa la pista per prendre el camí que surt a l’esquerra (N); es desemboca en la pista que prové del mas, que es pren cap a la dreta (N). Al cap de poc, sota mateix del puig Pelat, la pista gira al nord, després al sud oest i arriba al mas de la Canal (km 5,32, 1.099 m). Bé per la dreta, baixant al torrent dels Aigols, bé per l’esquerra, seguint la pista (que és el traçat referenciat aquí), s’arriba a la Vila Vella (km 7,07, 1.009 m). Es deixa la masia a l’esquerra (S) i el trencall del camí que li dona accés pel sud, i se segueix cap a ponent resseguint el vessant solell de la serra de la Vila, que s’acaba rodejant per ponent (alguns mapes fan aquest recorregut passant pel sector obac de la serra); aquest recorregut i el que es referencia aquí s’uneixen quan s’és, ja, ben a prop de Vidrà. Es baixa i passa el riu Ges i, amb una darrera remuntada s’arriba al final de l’etapa.

11,35 km (977 m), 3 h 10 min. Vidrà.