Camí Oliba a peu. V2. De Rupit a la Collada de Bracons

Photo ofCamí Oliba a peu. V2. De Rupit a la Collada de Bracons Photo ofCamí Oliba a peu. V2. De Rupit a la Collada de Bracons Photo ofCamí Oliba a peu. V2. De Rupit a la Collada de Bracons

July 18, 2022
June 2022

•   4.3 1 review

near Rupit, Catalunya (España)

Camí Oliba a peu. V2. De Rupit a la Collada de Bracons

Segona de les variants a peu del Camí Oliba. Consulteu les característiques generals d’aquesta ruta a l’etapa Camí Oliba a peu. 1 Del Monestir de Montserrat a Manresa.

Les cinc variants s’ha introduït amb la finalitat d’oferir un recorregut complementari a l’itinerari troncal del Camí Oliba. El traçat es justifica pel seu interès paisatgístic, no estrictament arquitectònic ni històric. Ofereix una visió privilegiada dels paisatges rurals i muntanyencs de les contrades del Collsacabra, o Cabrerès, del Vidrarès i del Ridaura, a cavall de les comarques d’Osona i del Ripollès. Es tracta d’una àrea que forma part dels relleus pre-litorals i prepirinencs, caracteritzada per un clima humit i de transició entre els ambients mediterranis de muntanya i els pirinencs. L’alçada mitjana, que oscil·la entre els 800 i els 1.200 m, redueix la temperatura i augmenta la pluviositat; es tradueix en un entorn vegetal ocupat, a les solanes, per boscos d’alzina, pi roig i roure i, a les obagues, per boscos de faig i altres espècies caducifòlies, amb amplis rodals i espais de pastura entremig.

V1. De Tavertet a Rupit (des de l’etapa 5)
V2. De Rupit a la Collada de Bracons
V3. De la Collada de Bracons a Vidrà
V4. De Vidrà a Vallfogona de Ripollès
V5. De Vallfogona a Sant Joan de les Abadesses (fins a l’etapa 16)

Ruta senyalitzada.

Etapa llarga que travessa alguns dels paisatges més corprenedors de les serres prelitorals situades entre els massissos del Montseny i de les Guilleries i el Pirineu. Demana disposar d’un mitjà de recollida a la collada de Bracons per traslladar-se al lloc d’allotjament que s’hagi escollit.

0,00 km (842 m). Rupit. Se surt del nucli del poble per la carretera que hi dona accés. La variant del camí Oliba segueix compartint el traçat amb el GR 2. En desembocar a la carretera C-153 de Vic a Olot, es continua recte durant uns metres, fins al primer revolt, on es deixa per prendre el camí que surt recte enllà (N), cap a Pruit, on s’arriba al punt km 2,45 (950 m). Es continua cap al nord, carenejant pel turó de la Rovira. Fins al collet de Cabrera, i amb alguna excepció, s’anirà pujant o planejant suaument.

5,00 km (1.005 m), 1 h 19 min. Collet de Pixanúvies. S’enllaça amb l’antic traçat del camí ral de Vic a Olot. Es gira a l’esquerra (W) seguint, ara, el serrat dels Mateus en direcció als imponents cingles i relleus d’Aiats

7,65 km (1.069 m), 2 h 00 min. Pla de Bertajol. Bifurcació. Es deixa el traçat del camí ral i es pren el brancal de la dreta (N), per mitjà del qual es voreja el massís d’Aiats.

Més enllà (km 8,35, 1.074 m), hi ha una bifurcació. Cal seguir cap a l’esquerra (W) deixant definitivament el traçat del GR 2, que es dirigeix a Falgars d’en Bas. S’acaba de flanquejar la baga per sota del magnífic puig Sabastida; el camí d’adreça a ponent.

10,76 km (1.080 m), 2 h 45 min. Masos de la Casanova dels Racons. Es continua endavant i, al cap de 250 m, es desemboca a la pista provinent de Sant Julià de Cabrera, que es pren cap a l’esquerra (SE).

11,75 (1.176 m), 3 h 05 min. Collet de Cabrera. Confluència de camins i pas estratègic situat entre la serra i el Pla d’Aiats i la serra de Cabrera. Un camí costerut a la dreta condueix en quinze minuts, i amb l’ajuda d’una llarga escala excavada a la roca, al magnífic santuari de Cabrera, on val molt la pena de pujar per l’extraordinària vista que s’hi té (aquesta anada i tornada no està comptada en el còmput de l’etapa).

Es continua cap endavant, passant el coll i girant a la dreta (NW) tot deixant, a l’esquerra, el camí de la Tuta i el camí d’Aiats. S’emprèn la baixada, primer forta, després més dolça.

13,30 km (950 m), 3 h 31 min. Es desemboca a la pista de l’església de Sant Julià de Cabrera, situada a 80 m, al sud, tram que es fa d’anada i tornada. De nou al trencall, es continua cap a ponent (NW) seguint la pista. Es remunta i es baixa el coll de Cal Vidrier (km 14,16, 980 m), on es deixa a la dreta (N) el trencall de la pista que serveix per accedit al collet i santuari de Cabrera; 180 m més endavant hi ha una bifurcació, es deixa la pista de l’esquerra (S), que se’n va cap a la carretera C-153, i es continua recte (W). Es va girant al nord-oest. Més avall es deixen dos trencalls a l’esquerra. Es gira al nord, es retroba, a l’esquerra (16,68 km, 817 m), la pista que s’havia deixat en el darrer trencall i es continua recte.

17,00 km (812 m), 4 h 20 min. Es passa el riu Fornés, aquí una riera de poc cabal, i s’inicia la forta remuntada final cap al coll de Bracons travessant, al cap de 100 m, una pista que, per l’esquerra (W) du al mas del Güell i, per la dreta, a la masia del Prat de la Vola. Se segueix recte, cap al nord, es passa el collet de la Grevolosa (19,43 km, 1.144 m), on cal admirar el magnífic i extens bosc de faig que s’estén pletòric per tota l’obaga de la serra de Llancers.

19,75 km (1.132 m), 5 h 25 min. Collada de Bracons.

• Photo of santineu
    santineu May 14, 2023

Un gran descobriment. Estem intentant de fer el camí Abat Oliba, encara que sigui en diferents temporades. Bons camins, amb fagedes i vegetació diversa i bons paisatges.
    L'hem fet a l'inrevés, per temes de transport amb cotxe auxiliar i finalitzar amb l'àpat a Rupit.
    El camí Abat Oliba el trobem fantàstic. Llàstima la manca de transport públic i llocs on dormir suficients, que permeti etapes més curtes, i obliga a dependre de transport propi i la renúncia a caminar per part del xofer.